Inlägg från: feministbrud |Visa alla inlägg
  • feministbrud

Pojke i klänning

Modiga föräldrar skjulle jag säga! Och jag skulle bli glad om jag såg det.

Många härinne har påpekat att det ska vara ett utklädningsplagg om det ska vara ok, och det kan jag väl hålla med om, men det gäller för båda könen. Jag vet inte om jag hade tillåtit en dotter springa omkring i en sådan klänning varsomhelst och närsomhelst.

• feministbrud
    FoxMulder skrev 2011-05-01 18:39:11 följande:
    Varför? Ska det bli mera jämställt av det eller?

Det är en sak att ge en 4 årig  pojke en klänning om han vill ha det.

Men att ge en 4 månader gammal pojke rosa saker för att DU vill det är fel. Ge honom en grön eller vit napp och filt istället.

Det är föräldrar som du som jag avskyr, du kommer säkert tvinga din son att ha klänningar om några år också oavsett om han vill det eller inte.
    Jag avskyr föräldrar som nödvändigtvis ska skola in barnen i stereotypa klönsroller från dag ett. Ge pojkar bara blått och flickor bara rosa. Vad tycker du om det?
  • feministbrud
    FoxMulder skrev 2011-05-01 20:01:54 följande:
    Jag tycker det är bättre än att göra tvärt om, dvs sudda ut ALLT som är manligt och kvinnligt. Vilket är vad ni feminister vill.

Annars så tycker jag att barn kan lika gärna ha grönt eller vitt om man nu absolut inte vill skola in barnen i stereotypiska könsroller. Men att göra tvärt om och göra era små pojkar feminina är bara vidrigt dåligt av föräldrarna.

Ni kommer ändå inte få mer jämställdhet genom att klä era småpojkar i rosa.
    Men vad spelar färgen för roll? Jag kommer inte att klä min son ENBART i rosa. Jag kommer att ge min son möjlighet till alla palettens färger. Jag kommer att göra likadant med en dotter. Jag kommer mao inte att "göra tvärt om".

Varför vill du pracka på mig en åsikt jag inte har? Jag vill ha individualism och det tror jag man uppnår bäst genom att öppna sinnena för alla färger och leksaker, oavsett kön.

Rosa är för mig en fin färg. Punkt. Jag vägrar att se den som en tjejfärg.
  • feministbrud
    FoxMulder skrev 2011-05-01 20:01:54 följande:
    Jag tycker det är bättre än att göra tvärt om, dvs sudda ut ALLT som är manligt och kvinnligt. Vilket är vad ni feminister vill.

Annars så tycker jag att barn kan lika gärna ha grönt eller vitt om man nu absolut inte vill skola in barnen i stereotypiska könsroller. Men att göra tvärt om och göra era små pojkar feminina är bara vidrigt dåligt av föräldrarna.

Ni kommer ändå inte få mer jämställdhet genom att klä era småpojkar i rosa.
    Kom på en sak till. Är det ok att ge sitt barn en Djurgården-napp? Är int det att smeta på sitt barn en lagtillhörighet som knappast är acceptabel (för det enda acceptabla vore ju att ge banret en IFK-Göteborg-napp såklart!).

Om du tycker att det är ok, trots allt, vad är det då för fel att ge en pojke en rosa napp? Är det bara rosa som är förbjudet för pojkar? Finns det inget annat man bör undvika som förälder för att inte kallas vidriga?
  • feministbrud
    FoxMulder skrev 2011-05-01 23:03:08 följande:
    För att du vill göra pojken feminin.
    Det är det ingen som vill! Rosa är en färg. Ge det inte mer betydelse än vad det har.
Svar på tråden Pojke i klänning