Inlägg från: Veladis |Visa alla inlägg
  • Veladis

Pojke i klänning

Pigeon skrev 2011-01-30 18:42:36 följande:
    Men är det verkligen ingen som reagerar om ni t.ex. blir bjudna på bröllop och det står kavaj eller högtidsklädsel på inbjudan? Då måste ni ju ha klänning, och mannen får inte...
    ...min man skulle nog gå i kilt om det stog högtidklädsel...
  • Veladis
    Pigeon skrev 2011-01-30 18:50:29 följande:
    Och när det är kavaj får faktiskt kvinnan ha byxor. Men vid högtidsdräkt får hon nog finna sig i klänningen, inga undantag där tyvärr.
    Jag har svårt att se vid vilket tillfälle jag skulle bli bjuden på en sådan tillställning, med den släkt och den bekantskapskrets som jag har. Det skulle vara om jag får nobelpriset då, då får jag väl offra mig...
  • Veladis
    FoxMulder skrev 2011-05-01 20:01:54 följande:
    Jag tycker det är bättre än att göra tvärt om, dvs sudda ut ALLT som är manligt och kvinnligt. Vilket är vad ni feminister vill.

Annars så tycker jag att barn kan lika gärna ha grönt eller vitt om man nu absolut inte vill skola in barnen i stereotypiska könsroller. Men att göra tvärt om och göra era små pojkar feminina är bara vidrigt dåligt av föräldrarna.

Ni kommer ändå inte få mer jämställdhet genom att klä era småpojkar i rosa.
    Nämen det är väl inte vad "vi feminister" vill? Vad har du fått det ifrån? Vilka feminister säger så? Det är snarare din felaktiga tolkning och ett grovt missförstånd av hela den här klädgrejen. Jag vet ingen förälder med feministiska åsikter som går in för att sudda ut allt (varken med stora eller små bokstäver), som är manligt och kvinnligt. Däremot vill "vi" bredda vad som anses som kvinnligt och manligt, inte tänka så tudelat, eftersom snäva könsroller ställer till problem och sätter upp onödiga begränsningar. Jag har inget emot flickiga flickor eller pojkiga pojkar, men pojkiga flickor och flickiga pojkar och allt däremellan måste få plats i samhället på lika villkor och ha samma livsutrymme. Alla måste få vara manliga och kvinnliga i den grad de vill...
Svar på tråden Pojke i klänning