• Thezz88

Ständig huvudvärk och ont i nacken

Jag har huvudvärk nästan varje dag. Den sitter oftas i tinningen. Har även enstaka dagar då den sitter i "ögonen" (detta är diagnostiserat migrän).
    Men det som är kontikt är att huvudvärken strålar från bakhuvet/nacken. I de två knölarna som man har i bakhuvet vid hårfärstet är det enormt ömt.
    Jag har även lite stela käkar och känner ett tryck över näsa och kinder (precis under ögonen).
    Läkarna säger bara migrän. Men jag känner ju skillnad på migrän och det här andra jag har. Och man kan ju knappast har migrän nästan varje dag??
    Någon som vet vad det kan vara, vad man ska göra, har varit med om samma sak??
    Snälla hjälp mig är så trött på att alltid ha ont i huvet det gör en ju tråkig och slö...

• Svar på tråden Ständig huvudvärk och ont i nacken
  • JanaLiiN

En naprapat eller kiropraktor kan med största sannolikhet hjälpa dig med detta. Sök på eniro/hitta!

• Thezz88

Jag var hos en naprapat i fredags blev ingen skillnad. Har gått på massage för detta i typ 5månader det ger inte heller nått nästan så det blir värre..

• frökenelisabeth

Nu är jag inte helt säker på skillnaden mellan naprapat och kiropraktor, men min kille har besvärats av liknande problem - ständig huvudvärk som liksom kommer från nacken. Och han har fått stor hjälp av kiropraktor. Prova?

• Pickeli

Har de kollat i dina öron så att du inte har svullna trumhinnor el liknande? Jag hade liknande symptom som dina och jag fick slemhinneavsvällande medicin och på 5 dagar var det borta :)

Google it!
  • Thezz88

nej det har dem inte. Läkarna gör ju inte så mycket om man inte ber om det. de skriver ju bara ut huvudvärkstabletter. Men man vill ju inte bli beroende..

• saltabanditen

Jo man kan ha migrän varje dag. Smärta föder smärta. Kolla upp din syn hos optiker om inget annat hjälpt.

Tangentbordet har för många tangenter och fingrarna är för breda. En torkad ostsmula brfinner sig just nu under E
  • Thezz88
    saltabanditen skrev 2010-07-06 10:14:55 följande:
    Jo man kan ha migrän varje dag. Smärta föder smärta. Kolla upp din syn hos optiker om inget annat hjälpt.
    Synen är redan avklarad, jag ser dåligt dock ingen skillnad med glasögon eller linser samma huvudvärk ändå..
    Men jag känner ju själv skillnad då det är migrän och det kasnke jag har ca 1gång i veckan. Men alla andra dagar då jag bara har lite vanligt ont i huvet som strålar från nacke och käkar/kinder/näsa??
  • frökenelisabeth

kastar fram en annan teori här.... det finns ju en del som gnisslar tänder i sömnen omedvetet, vilket kan skapa spänningar och huvudvärk. Jag fick slipat ner lite på mina tänder när jag var hos tandläkaren för att slippa detta.

• saltabanditen
    Thezz88 skrev 2010-07-06 10:18:30 följande:
    Synen är redan avklarad, jag ser dåligt dock ingen skillnad med glasögon eller linser samma huvudvärk ändå..
    Men jag känner ju själv skillnad då det är migrän och det kasnke jag har ca 1gång i veckan. Men alla andra dagar då jag bara har lite vanligt ont i huvet som strålar från nacke och käkar/kinder/näsa??
    Tänkte mest på att migrän kan vara olika.  Iallafall är det så för mig, fast bara ibland. Brukar då fatta det för sent.

Ok, nästa förslag är att du går in för avslappningsövningar och jobbar med det ordentligt.
    I mina lekmannaöron låter det som muskelspänningar eller liknande.
    Tangentbordet har för många tangenter och fingrarna är för breda. En torkad ostsmula brfinner sig just nu under E
  • JanaLiiN
    Thezz88 skrev 2010-07-06 10:07:07 följande:
    Jag var hos en naprapat i fredags blev ingen skillnad. Har gått på massage för detta i typ 5månader det ger inte heller nått nästan så det blir värre..
    Man behöver oftast mer än en behandling och ja, man får ofta riktigt ont i huvudet precis efteråt. Berättade inte naprapaten det?
  • skypigveon

jag har PRECIS som du,,,beror på stela nackmuskler....värm upp med rörelseträning och töj sedan ut nacken ordentligt...gör detta varje dag...så ska du se att det blir bättre...det blir det för mig! Huvudvärken försvinner!

• jelena2

Jag har haft konstant huvudvärk i en sisådär 20-25 år. Käkat Treo Comp i åratal för det var det enda som hjälpte. Provade allt och har lagt ut tiotusentals kronor: akupunktur, zonterapi, homeopat, massage, naprapat, kiropraktor, osteopat, kollat synen, röntgat skallen osv i all oändlighet
    Kom till sist till en smärtläkare på Huvudvärkscentrum i Göteborg och fick konstaterat migrän med aura, migrän utan aura och tabletthuvudvärk. Han sa att jag istället skulle ta vanliga Treo ihop med Primperan (för illamåendets skull) och så fick jag testa andra mediciner när jag fick riktiga migränattacker.
    Detta är några år sedan och idag har jag ont i skallen ca 10 dagar i månaden istället för 30 som innan.
    Jag har fått en bettskena till natten för jag biter ihop som attan, tar bara vanliga Treo, får massage emellanåt. Den främsta orsaken till att jag har blivit bättre är helt enkelt att jag har blivit äldre (så det finns något bra med det!). Jag har alltid fört dagbok för att jag har velat ha koll på de piller jag stoppar i mig för jag har varit livrädd för att bli beroende.
    Det märks alltid extra mycket runt mens och ägglossning, men är inte hormonellt betingad huvudvärk enligt en gynekolog. Men det tror jag inte riktigt på...

Kämpa på och lycka till!

• Thezz88
    JanaLiiN skrev 2010-07-06 10:47:03 följande:
    Man behöver oftast mer än en behandling och ja, man får ofta riktigt ont i huvudet precis efteråt. Berättade inte naprapaten det?
    att man behöver mer än en behandlig vet jag. Men det borde ju bli lite bättre??
    Nej jag visste inte att det blev värre efteråt??
  • Thezz88
    skypigveon skrev 2010-07-06 11:11:26 följande:
    jag har PRECIS som du,,,beror på stela nackmuskler....värm upp med rörelseträning och töj sedan ut nacken ordentligt...gör detta varje dag...så ska du se att det blir bättre...det blir det för mig! Huvudvärken försvinner!
    okej jag ska förska att töja lite. Jag vet ju att jag blivit stelare då jag slutat träna för två år sedan.
  • Thezz88
    jelena2 skrev 2010-07-06 11:41:53 följande:
    Jag har haft konstant huvudvärk i en sisådär 20-25 år. Käkat Treo Comp i åratal för det var det enda som hjälpte. Provade allt och har lagt ut tiotusentals kronor: akupunktur, zonterapi, homeopat, massage, naprapat, kiropraktor, osteopat, kollat synen, röntgat skallen osv i all oändlighet
    Kom till sist till en smärtläkare på Huvudvärkscentrum i Göteborg och fick konstaterat migrän med aura, migrän utan aura och tabletthuvudvärk. Han sa att jag istället skulle ta vanliga Treo ihop med Primperan (för illamåendets skull) och så fick jag testa andra mediciner när jag fick riktiga migränattacker.
    Detta är några år sedan och idag har jag ont i skallen ca 10 dagar i månaden istället för 30 som innan.
    Jag har fått en bettskena till natten för jag biter ihop som attan, tar bara vanliga Treo, får massage emellanåt. Den främsta orsaken till att jag har blivit bättre är helt enkelt att jag har blivit äldre (så det finns något bra med det!). Jag har alltid fört dagbok för att jag har velat ha koll på de piller jag stoppar i mig för jag har varit livrädd för att bli beroende.
    Det märks alltid extra mycket runt mens och ägglossning, men är inte hormonellt betingad huvudvärk enligt en gynekolog. Men det tror jag inte riktigt på...

Kämpa på och lycka till!
    oj jag hoppas att det går fortare för mig =) Jag har varit på massage och naprapat ska till naprapaten fler gånger efter semestern.
    Jag har med varit lite rädd för att man ska få problem av alla piller man äter. Just nu äter jag panodil, pronaxen, bamyl  och sumatriptan (tror jag dem heter, vid migränanfall).
    Jag har ont i huvet ca 22-27 dagar i månaden (jag för med dagbok).
    Precis som dig så har jag extra vid mes och ägglossning. Men har däremot hört att det är normalt och beror på hormoner i samband med detta och p-piller.

Tack!!
  • AlexM

Det låter verkligen som spända muskler i nacke och käke. Jag lider av samma åkomma och har provat det mesta. Jag har gått till kiropraktor, naprapat och massör. Är musklerna väldigt spända funkar de första två bäst medan massage funkar lite mer förebyggande. Har hört att kiropraktor, som är i stort sett helt utan massage, funkar endast tillfälligt. De låser upp spänningar när de manipulerar kotorna, "knäcker", men det dröjer inte länge innan de är tillbaka i ursprungsläge. Massage som ökar blodgenomströmningen och på så sett "rensar ut" verkar mer sunt. För mig lindrar även värme. Antingen med varm vetekudde eller liniment.

Har du även ont i käkarna är det nog troligt att du gnisslar eller, som jag rätt så nyligen upptäckte att jag gör, hackar tänder. Efter att jag skaffat bettskena har huvudvärken minskats drastiskt!! Alltså väl värt att prova :) Sen tror jag även att någon typ av aerobisk träning, som ökar musklernas blodgenomströmning, hjälper!

• Thezz88
    AlexM skrev 2010-07-07 21:47:56 följande:
    Det låter verkligen som spända muskler i nacke och käke. Jag lider av samma åkomma och har provat det mesta. Jag har gått till kiropraktor, naprapat och massör. Är musklerna väldigt spända funkar de första två bäst medan massage funkar lite mer förebyggande. Har hört att kiropraktor, som är i stort sett helt utan massage, funkar endast tillfälligt. De låser upp spänningar när de manipulerar kotorna, "knäcker", men det dröjer inte länge innan de är tillbaka i ursprungsläge. Massage som ökar blodgenomströmningen och på så sett "rensar ut" verkar mer sunt. För mig lindrar även värme. Antingen med varm vetekudde eller liniment.

Har du även ont i käkarna är det nog troligt att du gnisslar eller, som jag rätt så nyligen upptäckte att jag gör, hackar tänder. Efter att jag skaffat bettskena har huvudvärken minskats drastiskt!! Alltså väl värt att prova :) Sen tror jag även att någon typ av aerobisk träning, som ökar musklernas blodgenomströmning, hjälper!
    Tack!
    Jag sak verligen fröskla komma iväg fler gånger till naprapaten. Hoppas på att det hjälper.
    Jag vet att jag inte gnisslar tänder. Men ev att jag biter ihop, lätt att göra när man är stressad tydligen och vanligt att man gör vid huvudvärk. Vart skaffar man en bettskena?? är inte det jättedyrt? Man måste väl "gjuta" en?
  • jelena2
    Thezz88 skrev 2010-07-07 22:10:38 följande:
    Tack!
    Jag sak verligen fröskla komma iväg fler gånger till naprapaten. Hoppas på att det hjälper.
    Jag vet att jag inte gnisslar tänder. Men ev att jag biter ihop, lätt att göra när man är stressad tydligen och vanligt att man gör vid huvudvärk. Vart skaffar man en bettskena?? är inte det jättedyrt? Man måste väl "gjuta" en?
    Man går till tandläkaren för att få en bettskena. Jag har för mig att min kostade 3500:- eller något liknande. Dyrt, men en bra investering om det hjälper!
  • Thezz88
    jelena2 skrev 2010-07-07 23:04:45 följande:
    Man går till tandläkaren för att få en bettskena. Jag har för mig att min kostade 3500:- eller något liknande. Dyrt, men en bra investering om det hjälper!
    oj det var verkligen dyrt.. Jag tror att min läk smärta mest kommer från att jag har huvudvärk. Tydligen lätt att spänna sig då..
  • Mayen

Hej,

jag vill nu inte skrämma dig nu, men familjelivs "diagnoser" är ju inte alltid helt korrekta...
    Jag hade fruktansvärd, "strålande" huvudvärk som bara blev värre och värre. Jag provade på akupunktur, kiropraktor, all världens smärttabletter, tabletter mot muskelinflammation mm mm. Inget hjälpte.

Även min husläkare trodde att jag hade migrän eller muskelinflammation.
    Jag stod på mig och fick till några ordentliga kontroller, bla skiktröntgen och magnetröntgen.

När svaren kom, då fick man se att jag hade en hjärntumör.
    I mitt fall godartad - så jag hade tur. De fick bort allt och jag ses idag som helt frisk!

Eftersom det är så försvinnande få som får hjärntumör så är det i princip osannolikt att du skulle ha det. Men det är ju alltid bäst att kolla upp ordentligt vad man har. Har du gjort nån skiktröntgen på huvudet/nacken, eller nån magnetröntgen? Jag hade ju även jag ont i nacken och uppåt. För mig var det värst på natten och på morgonen.
    På slutet var det outhärdligt (i och med att tumören växte).

Vill du höra mer om symptomen får du gärna inboxa mig.

kram och lycka till!

www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38674957.html

Svar på tråden Ständig huvudvärk och ont i nacken