• Matredaktör

Allergisk mot banan?

Kan man vara allergisk mot banan?

Min son, 1 år gammal, har mått dåligt och kräkts ett antal gånger den senaste veckan. Den gemensamma nämnaren har varit banan, som han alltid har ätit mycket av tidigare. Är det en slump eller kan han vara allergisk mot banan?

Någon som vet?

• Svar på tråden Allergisk mot banan?
  • La Lola

Man kan vara allergisk mot allt ju.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • tina32

Jag är allergisk mot banan så visst kan man det.
    Banan är besläktat med latex så tänk på det om han reagerar mot det också.

• Matredaktör

Tina32: Hur yttrar det sig på dig?

Kan man bara bli allergisk sådär, från en dag till en annan?

• lövet2

Ja, en kompis till mina barn är allergisk mot banan. Hon tål alla andra frukter av någon anledning, men av banan blir hon svullen i ögon och näsa och så rinner det.

• tina32
    Matredaktör skrev 2010-07-06 15:44:09 följande:

Jag får främst svullnad i mun och svalj och sen en stökig mage.

Alltså jag tror inte det går till så att man blir allergisk över en natt, men visst kan reaktionerna bete sig så. Det kan bryta ut i samverkan med annat.
  • Bedan
    Matredaktör skrev 2010-07-06 15:44:09 följande:

Vissa av mina födoämnesallergier har vuxit fram över tid, men de är kopplade till min allergi mot nötter och jordnötter så det är nog därför. Annars var jag som liten med om att bli allergisk från en dag till en annan. Min kompis hade en kanin som vi lekte med ofta, en dag svullnade jag bara igen i ansiktet och fick åka ambulans till barnsjukhus.
  • Matredaktör

Han får kräkreflexer så fort han får en bit banan i munnen nu. Får väl avvakta och se hur det går.
    Eller också har han helt enkelt förätit sig på bananer, så som han har frossat i dem tidigare. ;)

• tina32
    Matredaktör skrev 2010-07-06 16:13:36 följande:
    Han får kräkreflexer så fort han får en bit banan i munnen nu. Får väl avvakta och se hur det går.
    Eller också har han helt enkelt förätit sig på bananer, så som han har frossat i dem tidigare. ;)
    oj då! ja testa det, men som sagt tänk på latex också då det finns i en del nappar osv.
Svar på tråden Allergisk mot banan?