• Anonym (?)

Vad innebär LVU?

Min partner har en 15 årig dotter som har bott hos sin mamma på heltid,då pappan bor ca 30 mil därifrån

Denna  dotter har nu fått en LVU på sig och sitter på behandlingshem,hon har skurit sig och gör det fortfarande,hennes styvfar har tydligen gjort övergrepp på henne

Min partner har nu fått enskild vårdnad efter vårdnadstvist o dottern kommer att bo hos honom på heltid,när hon inte längre ha denna lvu som just nu är tom sep

Min fråga är alltså vad innebär LVU,jag förstår att det är rätt stort men undrar om nån kan förklara lite iaf...

• Svar på tråden Vad innebär LVU?
  • Anonym (__)

Lagen om vård av unga om jag inte är fel på det.

• Pickeli

Det betyder väl Lagen om Vård av Unga? Googla lite och läs vad som står i den!

Hoppas allt blir bra!

Google it!
  • Anonym (?)
    Anonym (__) skrev 2010-07-06 15:17:34 följande:
    Lagen om vård av unga om jag inte är fel på det.
    Ja så länge är jag med,men jag undrar mera vad den innebär?

Jag har försökt läsa men jag blir inte klarare i huvudet för det?
  • WhiteAngels
    Lagen om vård av unga innebär att man kan omhänderta barn och ungdomar som riskerar att falla illa i livet ,vad det gäller fel umgänge,droger alkohol osv..
  • Kjell2

LVU kan också ske om barnens vårdnadshavare inte bedöms lämpliga, t ex om de slår barnen.

• Anonym (?)

Tack för era svarSolig

• WhiteAngels

Man kan säga att det är en lag som skyddar våra barn och ungdomar i från att fara illa

• cassandra03

hej jag har en dotter som är  2 och halv  år.. och soc vill  lägga in en LVU   och de säger att min dotter  kan 
    i från att fara illa i mitt hem men  jag har gjort så inte  kan   röra på vassa grejer... men vad ska jag  göra då?? behöver    lite råd vad jag ska  göra

• Anonym (?)

Oj har den här gamla tråden fått liv,min partner är numer min man och hans dotter har efter att ha varit på olika hem o fosterhem fått ett eget boende o kämpar på med skolan

• jonadav

Cassandra03;
    LVU kan ske på två grunder, antingen på grund av barnets egna beteende, eller som i ditt fall, pga miljön i hemmet.
    LVU sker inte pga barnet kan komma åt vassa saker, LVU är mycket större än så. Vad har sagts? Varför vill de skydda ditt barn? För det är precis vad LVU är, LVU är inget straff eller liknande, utan just ett skydd för barnet som har rätt att växa upp under säkra och trygga förhållanden. Om du inte förstår varför socialarbetarna vill LVU:a ditt barn så har det någonstans brustit i kommunikation - prata med dem. De är där för din och din dotters skull, fråga, fråga, och fråga igen tills du förstår. Om du inte förstår kan du inte göra något åt situationen.

Och om det nu skulle bli LVU för din dotter så är det inte jordens undergång. De allra flesta med LVU har kontakt med sina föräldrar och träffar dem. Målet är ju trots allt att barnet ska flytta hem till sina föräldrar igen. 

Lycka till!  

• cassandra03

soc tycker att  jag är inte  lämpigt som mor ... att de tycker att min dotter har inte det bra..men jag dricker inte lr misshandla mitt barn  ..men de tror inte att  trygget heter är hos mig..

• jonadav
    cassandra03 skrev 2013-05-23 18:31:33 följande:
    soc tycker att  jag är inte  lämpigt som mor ... att de tycker att min dotter har inte det bra..men jag dricker inte lr misshandla mitt barn  ..men de tror inte att  trygget heter är hos mig..
    Trygghet är förstås väldigt viktigt för ett sådant litet barn (även äldre förstås). Visa att du är beredd att samarbeta och vill ditt barns bästa. För visst vill du att din dotter ska ha en trygg och säker miljö? Just nu kanske det är genom att bo hos en annan familj så att du kan arbeta med dig själv. Prata med soc och se om ni kan komma fram till en gemensam lösning. 
  • Anonym (())
    Anonym (?) skrev 2013-05-23 17:47:58 följande:
    Oj har den här gamla tråden fått liv,min partner är numer min man och hans dotter har efter att ha varit på olika hem o fosterhem fått ett eget boende o kämpar på med skolan

Så det blev inget boende hos pappa då?
Svar på tråden Vad innebär LVU?