• Fru Gustavsson

Undersköterska i Norge, hur fungerar det?

Har stora svårigheter att få tjänst som undersköterska och börjar känna mig desperat efter att komma ut i arbetslivet. Många har tipsat om att resa till Norge och arbeta. Jag har min son varannan vecka, så varken att flytta permanent eller arbeta utspridd tid per månad fungerar, men folk påstår att man kan jobba en- två veckor i stöten, sedan vara ledig ett par veckor hemma och så vidare.
    Men några sådana tjänster har jag inte hittat när jag letat. Var finns det sådana? Som man kan schemalägga efter egna behov? För finnas måste de ju, eftersom så många pratar om dem?

Vill som sagt inte vara borta mer än två veckor per månad, och absolut inte pendla fram och tillbaka utan kort och gott, åka dit, jobba en- två veckor och sedan åka hem och vara ledig andra halvan av månaden med min son.

Verkar ju lite krångligt när jag inte vet var man ska leta, men någon kanske har lite bra tips?
    Tacksam för alla svar.

PS: Är det väldans svårt att förstå norska? Hittar inte några grundkurser i norska språket, så jag antar att inte så många behöver gå en sådan innan arbete over there.

Hur man än vänder sig har man arslet bak
  • Svar på tråden Undersköterska i Norge, hur fungerar det?
  • Fru Gustavsson

ingen som svarat men för den som undrar samma som jag har jag hittat några tips efter en förmiddags sökande

jag har registrerat mig hos nurse partner och xtra care som förmedlar arbetskraft till Norge, pratade personligen med en person på ett av bemanningsföretagen och man kan absolut göra som jag hoppades, arbeta 2 veckor för att sedan åka hem och stanna hemma tills man vill iväg igen.

Resa till och från arbetsplatsen hemifrån samt boende är betalt.

Låter dunderbra, får hoppas att det kommer att finnas jobb att åka iväg på varje månad bara, men det är väl alltid någon som behöver någon någonstans. Kommer att behålla mitt timvikariat här hemma också för att inte stå helt black om det blir arbetsbrist mellan varven.

Har beställt min autorisasjon nu och ska fixa med resterande papper och betyg osv nu ikväll, ska även leta efter några ytterligare bemanningsföretag, skadar väl inte att ha flera krokar ute.

Läste att man ska kontrollera att man inte har TBC innan man reser, stämmer det? Isåfall är den informationen bristfällig på många "jobba-i-Norge-sidor", får kolla upp detta med.

• miss nöjd

Ok. så bra att du fick kontakt. Jag funderar också på att jobba i norge. fast som ssk. Uthyrningsföretagen måste ju ha koll på vad man måste fixa innan man börjar. Jag kan tänka mig att du måste kollas iaf för MRSA och dyl resistenta bakterier iaf. 

• Fru Gustavsson

om man arbetat utanför skandinavien vet jag att man måste kollas för MRSA, ska kolla detdär med TBC. Ja, de borde veta vad som ska ordnas... Just nu sitter jag och tragglar med detdär vart man ska skatta.. enligt skatteverket ska man skatta i det land där man arbetar (Norge) men det finns visst undantag, och det är där jag kör fast.. ska ringa imorgon och kolla upp detdär.. vill verkligen inte åka på nåt skattestrul...
    Har du hittat några speciella kontakter inför ditt ivägresande?
    Planerar du att gå via bemanning eller kontakta norsk arbetsgivare direkt? Har du några fler tips till mig som precis börjat kolla runt? Kul med fler som funderar på att svänga över till grannen.

• Fru Gustavsson

Har läst vidare lite om olika bemanningsföretag, och det skiljer sig ju huruvida de betalar resor och boende eller inte. Jag har hört några som tycker att ett av företagen är lite snåla med lönen, men med tanke på att de är ett av de företag som står för resa/boende under arbetstiden känns det som att det ändå borde vara att föredra, eftersom boende i Norge kan vara hur svindyrt som helst, för att inte tala om merarbetet att söka sådant.

Och ska man som jag tänkt, arbeta 2 veckor i stöten per månad känns det onekligen som bästa alternativet att satsa på ett företag som helt tar hand om detta åt mig.

Vad säger ni andra, tycker det är lite fattigt på inlägg Vet att det är fler än såhär som arbetat i Norge eller som har planer på att testa det!

• mattispadd
    En Liten Blå skrev 2010-07-08 13:59:34 följande:
    Har läst vidare lite om olika bemanningsföretag, och det skiljer sig ju huruvida de betalar resor och boende eller inte. Jag har hört några som tycker att ett av företagen är lite snåla med lönen, men med tanke på att de är ett av de företag som står för resa/boende under arbetstiden känns det som att det ändå borde vara att föredra, eftersom boende i Norge kan vara hur svindyrt som helst, för att inte tala om merarbetet att söka sådant.

Och ska man som jag tänkt, arbeta 2 veckor i stöten per månad känns det onekligen som bästa alternativet att satsa på ett företag som helt tar hand om detta åt mig.

Vad säger ni andra, tycker det är lite fattigt på inlägg Vet att det är fler än såhär som arbetat i Norge eller som har planer på att testa det!
    har du fått något jobb ...berätta mera när du vet
  • JA77

Vänd dig till ett uthyrningsföretag. Oftast krävs yrkeserfarenhet, men säkert finns undantag.

• Basso

Svara till dig "en liten Blå "

Hej;
    för att få jobba i Norge så  så måste du first ta med ditt pass, din undersköterska utbildning, betyg från arbetsgivare samt skola och anställningar du haft i Sverige. Detta skall sedan videmeras i Arbetsförmedlingen alltså godkännas med signatur innan du skickar det hela till Norges häls myndighet i Oslo.Du kommer att betala 1200 Nkr motsarande ca 1400 Skr. så får du en så kallad autorisasjon från Oslo. Alltså tillståndet att få arbeta i Norge.

mvh  

• Stephanie 412

jag vill bara jobba i norge men problemet är ,jag är invandrare!!
    och jag har erfahet inom vård,vad tycker du?

Svar på tråden Undersköterska i Norge, hur fungerar det?