• Little Ms Chatterbox

Vad tycker du om Mons Kallentoft?

Jag brukar tycka om att läsa dekare. Stötte på en författare som heter Mons Kallentoft men har inte läst någon bok av honom än. Googlade lite för att se och det verkar som om antingen älskar man eller hatar man den här författarens sätt att skriva.
    Vad tycker du?

• Svar på tråden Vad tycker du om Mons Kallentoft?
  • Mosaik31

Jag älskar hans böcker han skriver på ett annorlunda sätt ja men jag gillar det

är du nyfiken på honom så börja läs den första boken och se om dom är bra

www.monskallentoft.se/pages.aspx

och Malin Fors kan man bara inte låta bli att älska hon har det trassligt värre men vem har inte det?

Våga Vägra Facebook!
  • Jenny Ji

Jag älskar också hans böcker:)

• Little Ms Chatterbox

Vad är det som är anorlunda? Är det annan sorts svenska eller...? Jag brukar inte läsa så ofta av svenska författare, vet inte varför det blivit så, tycker det blir annan flyt i språket mär det är svenska författare än utländska som har blivit översätta till svenska.

Men jag blir onekligen nyfiken på att testa en bok, bara för att se om det är annorlunda bra eller annorlunda dåligt

• Michisen

Han är lite stolpig tycker jag, men det funkar. Jag gillar hans böcker, mest för att han skriver om grannstaden Linköping.

För att undvika kritik, säg ingenting, gör ingenting, var ingenting. - E. Hubbard.
  • Cajsaliten

Jag gillade Sommardöden men har lite svårare för Höstoffer som jag läser just nu.

• Polly S
    Michisen skrev 2010-07-06 20:30:15 följande:
    Han är lite stolpig tycker jag, men det funkar. Jag gillar hans böcker, mest för att han skriver om grannstaden Linköping.
    håller med om stolpigheten och gillar det inte. alla karaktärer är klyschor och Linköping går inte att känna igen...
  • Elli47

Duger väl, inget speciellt med hans böcker, deckare som deckare...

• Michisen
    Polly S skrev 2010-07-07 02:30:17 följande:
    håller med om stolpigheten och gillar det inte. alla karaktärer är klyschor och Linköping går inte att känna igen...
    Ah, jag kände åtminstone igen det hiskliga badet.
    För att undvika kritik, säg ingenting, gör ingenting, var ingenting. - E. Hubbard.
  • ninni84r
    Cajsaliten skrev 2010-07-06 20:40:39 följande:
    Jag gillade Sommardöden men har lite svårare för Höstoffer som jag läser just nu.
    Håller med, höstoffer blev jag beskiven på. Men precis läst ut Vårlik (den senaste) och den va mkt bättre!
  • Waldo

Jag är inte förtjust i honom alls.

Jag tycker han misslyckas ordentligt med sina personer, som nästan blir parodier istället.
    I den senaste boekn ville man ju bara strypa den enfaldiga polismänniskan Malin Fors

Hans platsbeskrivningar känns väldigt platta, nu vet jag ingenting om Linköping så kan jan inte gör några jämförelser men jag det känns som vilken annan påhittad stad som helst.

Hans storyline är väldigt enkel, men i den senaste blev det bara för mycket när det flög änglar utanför fönstret hos Malin, som hon naturligtvis pratade med och fick hjälp av

• Mosaik31
    Waldo skrev 2010-07-07 22:33:55 följande:
    Jag är inte förtjust i honom alls.

Jag tycker han misslyckas ordentligt med sina personer, som nästan blir parodier istället.
    I den senaste boekn ville man ju bara strypa den enfaldiga polismänniskan Malin Fors

Hans platsbeskrivningar känns väldigt platta, nu vet jag ingenting om Linköping så kan jan inte gör några jämförelser men jag det känns som vilken annan påhittad stad som helst.

Hans storyline är väldigt enkel, men i den senaste blev det bara för mycket när det flög änglar utanför fönstret hos Malin, som hon naturligtvis pratade med och fick hjälp av
    HeHe du satte väl ord lite på det jag menade angående "änglarna" vilket jag tycker är lite fel ord att använda men ja en hel del gillar inte Mons böcker just på grund av att dom mördade är med i boken och att Malin hmm jag minns inte men hon pratar väl med dom

jag tror snarare att Mailn Fors är en rätt typisk människa i dagens Sverige man vill så mycket och så blir allt så fel lägg därtill ett jobb som är väldigt påfrestande psykiskt
    jag tycker hon är fantatiskt stark oavsett hur jävligt allt är så kravlar hos sig upp igen och går vidare

min rekommendation är att du T.S själv läser nån av Mons böcker och bildar dig en egen uppfattning
    Våga Vägra Facebook!
  • SunnyDay

Jag har läst de 3 första och tycker väl att det är ett ok tidsfördriv, men det blir lite väl "poetiskt" och bara "FÖR MYCKET" ibland kan jag tycka. När det är vinter är det den kallaste vintern i mannaminne, när det är sommar är det den värsta hetta på åratal och när det är höst regnar det mer än någonsin så råttorna flyter upp ur kloakerna eller vad det nu var, haha!

Kommer dock att köpa den fjärde boken när den kommer ut i pocker, jag vill ju veta hur det går ändå =D

• amalie79

Jag har inte läst någon av dem, men har den första liggande. Kanske kommer jag läsa den i sommar, vi får se om jag kommer så långt! : )

• Catti41

Jag tycker de är okej. Ffa så är själva deckarhistorien bra och spännande. Men jag är partisk eftersom jag var lite kär i Mons när vi gick på gymnasiet.

• enola

Jag älskar hans böcker, både innehållsmässigt och språkligt.

• Trollsländan

Jag tycker om hans böcker! Överhudvudtaget så tycker jag det finns ganska många bra, svenska författare! Läser ganska mycket och eftersom pocketböcker är billiga kan man prova lite nya författare!

• Soul

Jag tycker de är helt ok. Började läsa den första Midvinterblot just för att den utspelar sig i Ljungsbro, där jag är uppväxt (liksom Mons). De obehagliga med den boken var att det går att identifiera personer som han använt som förebilder till flera av karaktärerna. T.o.m. mannen som blev mördad. Likaså är det lätt att känna igen platserna i Ljungsbro och dess omnejd. Det är inte riktigt detsamma med de senare böckerna.

• Catti41
    Soul skrev 2010-07-17 14:20:23 följande:
    Jag tycker de är helt ok. Började läsa den första Midvinterblot just för att den utspelar sig i Ljungsbro, där jag är uppväxt (liksom Mons). De obehagliga med den boken var att det går att identifiera personer som han använt som förebilder till flera av karaktärerna. T.o.m. mannen som blev mördad. Likaså är det lätt att känna igen platserna i Ljungsbro och dess omnejd. Det är inte riktigt detsamma med de senare böckerna.
    Jag tänker att bilolyckan i tredje boken har Svartmålaolyckan som förebild, även om alla detaljer inte stämmer. Mons gick dessutom i samma klass som en av killarna som dog så det borde ligga nära till hands. Och då kan man ju undra om Fågelsjö som godset heter är Sturefors, kanske??

Det är ju alltid lite roligt att läsa böcker där man har lokalkännedom.
  • Björnmossa

Han skriver väldigt konstigt och jobbigt och jag stör mig otroligt på att han ljuger så mycket om Linköpimng (har bott där ett tag).

Svar på tråden Vad tycker du om Mons Kallentoft?