• Engeli

Längtan efter syskon?

Min flickvän och jag har en fantastisk liten son som föddes i april. Livet är fantastiskt och vi är så lyckliga! Men vi vet båda två att vi vill ha ett barn till. Vi vill inte ha för länge mellan barnen om det är möjligt, utan kanske snarare runt 2 år mellan dem. 

Det jag undrar är, när började ni längta efter ett syskon (om ni har gjort det)? Och för er som börjat försöka/har syskon, hur gammal var erat barn när ni började?

Mycket funderingar och tankar. Men vi har ju tid på oss. Ingenting som är aktuellt riktigt än.  

Sprickfärdig av stolthet! Theodor 20/4-10
  • Svar på tråden Längtan efter syskon?
  • Cami11a87

Vi fick en son den 28 februari vilket innebär att han nu är 4 månader och vi har precis börjat försöka igen. Vet svar om vi lyckats på första försöket nästa vecka *Hoppas*

• Engeli
    Cami11a87 skrev 2010-07-06 20:59:14 följande:
    Vi fick en son den 28 februari vilket innebär att han nu är 4 månader och vi har precis börjat försöka igen. Vet svar om vi lyckats på första försöket nästa vecka *Hoppas*
    Lycka till!
    Sprickfärdig av stolthet! Theodor 20/4-10
  • Kronärtskocka

Vi fick vår efterlängtade regnbågsbebis i december och tänkte innan han kom att vi vill ha fler barn i framtiden. Efter kanske två månader började vi drömma lite om syskon men då ur ett perspektiv av att vi vill ha syskon till sonen. Nu efter snart sju månader längtar vi efter syskon i form av att vi längtar efter ett spädbarn till. (Tänk att få uppleva den första tiden igen men utan att vara lika vilsen!)

Vet dock inte riktigt när vi ska börja försöka. I vårt landsting har vi inte möjlighet att betala för syskonförsök, så då måste vi hitta en annan klinik, i Sverige eller utomlands. (Själv skulle jag vilja göra även barn nr 2 i Sverige, men är rädd att det kostar för mycket.)  Sedan vet vi inte riktigt hur vi skulle bekosta syskonförsök. Med föräldrapenning och deltidsjobb blir det inte mycket pengar undanlagda tyvärr. Och eftersom jag aldrig har varit gravid har man ju ingen aning om hur många försök det kan tänkas ta.

• Ammiz

Dottern är drygt sju månader och jag är bebissugen,att få göra om den där magiska tiden och vill gärna vara gravid. Men det dröjer nog några år. Är intensivt nog med ett litet barn i taget, och drar gärna ut på bebistiden. (Pust att vara gravid och att vara föräldraledig vår lilla aktiva dotter på samma gång). Tre års ålderskillnad  ungefär är vad vi pratar om.

• smultron systrar

Vi har en liten prins på 14 mån.  Vi kände tidigt att vi ville ha täta barn. Prinsen blir storebror i december =)
    Känns perfekt för oss!!!
    Vi har alltid haft bebislängtan...... =)

• Cami11a87

Jihaaa, Är gravid igen och vår lilla son är nu bara lite över 4 månader.

• Apolline
    Cami11a87 skrev 2010-07-14 20:52:28 följande:

Jihaaa, Är gravid igen och vår lilla son är nu bara lite över 4 månader.

Grattis!

Vi vill gärna ha många barn, helst med ca 1 års mellanrum. Jag och min syster är täta i ålder och jag har alltid gillat det. Min fru längtar också väldigt mycket efter att vara gravid (det var jag som bar sonen som föddes för en månad sedan). Och så kan vi inte vänta hur länge som helst pga vår ålder heller.

Med första barnet tog det 10 inseminationsförsök på Storkkliniken och ett IVF på Trianglen innan det gick vägen. Den här gången kommer vi dock gå på IVF mycket tidigare. (Efter 4 inseminationsförsök).
  • paprikatingeling

Tja, vi har också valt att gå  på Appolines lnje: vi är inte purunga och det tog lång tid att få till första barnet, då tar vi hellre "risken" att de kommer väldigt tätt än att det inte blir något syskon alls. Och så slipper vi fundera på vad som egentligen är den perfekta åldersskillnaden mellan syskon! :) Nu är iofs vår son redan 8 månader och vi har inte börjat syskonverkstaden än så tätare än ca 1 1/2 år blir det ju inte hur som helst.

Appoline: vi har faktiskt valt att gå på IVF direkt den här gången. Våra 8 inseminationer var så psykiskt påfrestande att vi bara inte orkar gå igenom det en gång till. Läkaren tyckte väl egentligen att vi skulle börja med inseminationer men förstod våra skäl. Avståndet till kliniken gör ju dessutom inseminationerna jobbigare. Nu missar vi visserligen chansen att få till syskonet "billigt" på första eller andra inseminationen och utan massa mediciner, men det är ändå det som känns bäst för oss.

• Mirix

Vad kul Paprikatingelingarna!

Vad gäller syskon så var jag inte alls lika pepp på för tätt, som min fru. Jagfick tjat LÄNGE för at dra ut på det. Nu kommer bebis 2 typ 1år o 11mån efter vår myra!

• Familjen Hager

Smultron systrar: Gratulerar! Har ni "skapat" era barn i Sverige?

Vore kul att höra om fler planerar syskon genom landstinget.

Svar på tråden Längtan efter syskon?