• Engeli

Längtan efter syskon?

Min flickvän och jag har en fantastisk liten son som föddes i april. Livet är fantastiskt och vi är så lyckliga! Men vi vet båda två att vi vill ha ett barn till. Vi vill inte ha för länge mellan barnen om det är möjligt, utan kanske snarare runt 2 år mellan dem. 

Det jag undrar är, när började ni längta efter ett syskon (om ni har gjort det)? Och för er som börjat försöka/har syskon, hur gammal var erat barn när ni började?

Mycket funderingar och tankar. Men vi har ju tid på oss. Ingenting som är aktuellt riktigt än.  

Sprickfärdig av stolthet! Theodor 20/4-10
  • Svar på tråden Längtan efter syskon?
  • Lejla och Ullis

Det som gäller på Huddinge nu om man vill göra syskon är att bebisen måste ha fyllt 1 år och att man haft mens i tre månader. Det är på gång att man kommer att kunna byta bio mamma men det kommer inte att hända ngt förren efter valet. Huddinge har tydligen lämnat in en ansökan.

• lillblobb
    Lejla och Ullis skrev 2010-09-01 19:59:19 följande:
    Det som gäller på Huddinge nu om man vill göra syskon är att bebisen måste ha fyllt 1 år och att man haft mens i tre månader. Det är på gång att man kommer att kunna byta bio mamma men det kommer inte att hända ngt förren efter valet. Huddinge har tydligen lämnat in en ansökan.
    Skulle verkligen vara underbart om man kan byta bio mamma till syskonet... Var har du sett information om det? Vill veta mer...
  • proudtobe

Vi visste redan när vi skulle försöka med ettan att vi ville ha en till sen.... ettan är född januari 09, vi hade tänkt åka våren 2010 men av olika anledningar blev det senare... så vår kille blir lite drygt 2 när tvåan anländer... om allt går som det ska förstås. Hoppas han lugnat sig tills dess

• Gaytjej
    Apolline skrev 2010-08-22 23:28:22 följande:

Det var iaf trevligare att åka till Köpenhamn nu när man har en bebis. Även om det är jobbigt att försöka få syskon när det inte går så lätt som man önskat och hoppats, och när man har alla tidigare misslyckade försök fortfarande färskt i minnet, och när man väldigt väldigt gärna vill ha fler barn, så är det skillnad när man nu håller ett barn i sin famn medan man längtar, kämpar och väntar.

Förresten på planet hamnade jag brevid en pratglad femåring vars första fråga var "Var är bebisens pappa?".  När jag svarade att han två mammor frågade hon "Men hur blev han till då?" Känns som det var fler passagerare som lyssnade intresserat på förklaringen.

Så ni har varit nere en sväng redan alltså?! Får man fråga hur det har gått...? Testat ännu?
  • Lejla och Ullis

Jag pratade på telefonen med en av barnmorskorna på fertilitetsenheten. Antar att vi får vänta och se vad som händer nu under hösten.

• Apolline
    Gaytjej skrev 2010-09-02 16:21:34 följande:
    Så ni har varit nere en sväng redan alltså?! Får man fråga hur det har gått...? Testat ännu?
    Det gick tyvärr inte.. Vi gjorde korta metoden och fick ett ägg till frysen, men eftersom vi köpt trepack så gör vi ett nytt IVF-försök nästa månad. Långa metoden denna gång.
  • Gaytjej
    Apolline skrev 2010-09-06 10:52:58 följande:
    Det gick tyvärr inte.. Vi gjorde korta metoden och fick ett ägg till frysen, men eftersom vi köpt trepack så gör vi ett nytt IVF-försök nästa månad. Långa metoden denna gång.
    Å nej så tråkigt, jag beklagar =(
    Gick ni alltså direkt på IVF med frun?

Önskar er ett stort lycka till med nästa försök!
  • Apolline
    Gaytjej skrev 2010-09-06 12:13:51 följande:
    Å nej så tråkigt, jag beklagar =(
    Gick ni alltså direkt på IVF med frun?

Önskar er ett stort lycka till med nästa försök!
    Tack! Ja, vi hoppas på nästa försök. Men det är trist att det ska behöva vara svårt och oroligt att få till barn nummer 2 också. Vi har redan gjort 4 inseminationsförsök på henne under försommaren.
  • Gaytjej
    Apolline skrev 2010-09-06 15:37:15 följande:
    Tack! Ja, vi hoppas på nästa försök. Men det är trist att det ska behöva vara svårt och oroligt att få till barn nummer 2 också. Vi har redan gjort 4 inseminationsförsök på henne under försommaren.
    oh, det var som attan. Upprepar som så många gånger; bebislotteriet är verkligen orättvist =( Jag har inte ens vågat tänka tanken att även 2:an ska bli besvärlig att få till. Jag tror i alla fall att vi inte kommer göra mer än frysförsök på mig (14 ägg i frysen) och/eller inseminationer på min fru. Inget mer IVF alltså, men.. man ska aldrig säga aldrig!
  • Ammiz

Lycka till Apolline! Här går det undan

Nej fy, tvåan får inte bli lika jobbig att få till. Skulle vilja få en hint om hur det står till med min fertilitet... Men jag peppar mig med att det kan omöjligt vara lika jobbigt som att försöka som barnlös. Hursomhelst så känns det viktigt för mig att jag har ordnat upp min jobbsituation när vi försöker få tvåan.

Att ha varit med om Agnes förlossning gör att det känns bra mycket värre inför min. Usch och fy, fattar inte hur jag ska fixa all den toksmärtan. Men sugen på att vara gravid är jag...

Svar på tråden Längtan efter syskon?