• Yrja M

Lider du av trötthet eller psykiska besvär som följd av pco?

Jag blev inspirerad av en annan tråd där det diskutterades att kvinnor med pco har mer psykiska besvär och trötthet än kvinnor utan pco.

Så jag undrar om du med pco tror att du har eller har haft psykiska (tex depression) eller trötthetsproblem som du tror beror på pcon. Alltså menar jag inte besvär som beror på andra orsaker. Det kan vara svårt  att veta orsak jag vet men det vore ändå intressant att få höra hur vanliga de här besvären är.

Själv har jag alltid varit grymt trött och haft otroliga humörsvängningar.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Lider du av trötthet eller psykiska besvär som följd av pco?
  • Yrja M

Om ni vil får ni gärna skriva här vilken typ av besvär ni har.

• Yrja M

2 av 3 verkar ha minst ett av de här problemen enligt min omröstning. Ok, det är få som har svarat men det tyder ju ändå på att problemet finns.

Jag tycker det är konstigt att de här problemen inte uppmärksammas mer nu när pcoc är så vanligt. När jag gick till mitt stadsbibliotek för att låna en bok om pco/pcos så, suprise, det fanns ingen sådan bok. Det finns böcker om alla möjliga ovanliga sjukdomar och syndrom men PCO som 1 av 10 kvinnor har fanns det knappt någon information om. Vad beror det på tror ni? Att det är ett kvinnoproblem och därför lågprioriterat?

• Heobea

Jag röstade på både och, även om jag egentligen inte vet vad som är hönan och ägget. Man kan se många förklaringar till min trötthet. (Astma, krävande arbete, svårt sjuk mamma etc) och mina psykiska problem.
    Så de kanske skulle finnas där även om jag inte hade PCO. Det kanske bara är så att PCO:n förstärker det hela....

Mollina: ja du, bra fråga. Gissar att det även där finns flera anledningar till att det inte finns någon bok alls. Dels kanske det helt enkelt inte finns nån bra icke medicinsk bok om PCO  och bibblan därför inte har någon. Varför kan man nog spekulera länge kring. JAg gissar att det är för att det är ett kvinnoproblem, lågprioriterat, outforskat. Det är bara på senare år man forskat på kopplingen mellan psykiska problem och PCO. Så man kanske helt enkelt inte har kommit fram till allt ännu. Är nog bara en liten andel som forskar också. Gissar att det är lågprioriterad och att få forskningsanslag är svårt. Även om man tänker att det drabbar nästan 10% av kvinnorna. Hmpf säger jag bara.

• LiselottePCOS

nedstämdhet  tof specillt när jag inte hade Metformin för insulinresistens. Samt depression i samband med krisstuation ej om det vart bättre pga PCOS. Har PMS, (nedstämd) med. vart med i stude angeåden PCOS och depression . reusultat för hela studen (alla deltagare) var inte så upplyftnade.

• My Girls

Både och. Jag har levt ofta efter cykeln så nu efter behandlingarna kommer jag att ta kontakt med läkare för att diskutera alternativa lösningar, Metmorfin bla.
    Jag har ofta en trötthetskänsla som jag inte tidigare har kunnat sätta fingret på, men iom utredningen så började jag koppla ihop ett och annat och tittade tillbaka på historiken.
    Jag mådde nog ändå bra av p-piller, för min depression kan egentligen ha varit relaterat till p-pillerstopp men även en rad andra faktorer som jag inte går in på nu.
    Nu efter min andra hormonbehandling och nuvarande graviditet så vet jag att mina hormoner måste ha balans.

• Yrja M
    LiselottePCOS skrev 2010-07-14 21:32:59 följande:
    nedstämdhet  tof specillt när jag inte hade Metformin för insulinresistens. Samt depression i samband med krisstuation ej om det vart bättre pga PCOS. Har PMS, (nedstämd) med. vart med i stude angeåden PCOS och depression . reusultat för hela studen (alla deltagare) var inte så upplyftnade.
    Jag funderar på varför vi med pco skule vara mer deprimerade.Hjälpte metforminet mot nedstämdheten menar du? Hänger nedstämdheten ihop med insulinresistansen?

Det låter intressant med studien. Har resultaten från den studien blivit publicerade?
  • Yrja M

Om någon har tips på hur man får stabilare humör eller blir allmännt piggare får ni gärna skriva det här.

Är det motion och bra kost som gäller, eller?

• Yrja M
    Puchiko skrev 2010-08-15 10:26:15 följande:
    ja för mig är det de.. gi och träning
    Kul att det fungerar :)
Svar på tråden Lider du av trötthet eller psykiska besvär som följd av pco?