• t0va

Vill inte amma vad ska jag ge då?

Jag kommer troligen inte amma våran kommande bebis, dels blir det nog svårare att amma än att använda flaska för jag har en sjukdom som gör att mina muskler är svaga, sen kommer jag nog äta smärtstillande som inte går ihop med amning. Utan sånt kommer jag bli en värdelös och trött mamma, så hellre flaska då. 

Men hur ska vi börja? Vi har fått tips om flaskor med antikolik och har köpt ett fåtal för att testa. Men när det gäller ersättning vad ska vi ta?

Såg att det fanns tetrapack som var färdigblandad, är det vettigt att ta med till BB, eller ska vi köpa någon pulver och ha med? Jag litar inte på att vårat beslut respekteras, speciellt inte efter att ha varit på amningsinfon som de hade. Då var man tvungen att prova amning i ett dygn även om det inte gick innan något annat tas till.

Jag vill gärna testa att amma men tror inte jag fixar det i det långa loppet, speciellt inte när jag sen ska vara själv på dagarna med bebis.

Vi tittade i affären och det verkar vara nan eller sempers som gäller, såg att många här skriver om nan1 till att börja med, är det smart, eller ska vi testa nan ha först?

Vi har ingen aning alls för alla våra vänner har ammat och är rätt så låsta vid det.

Tar gärna emot tips så vi får mer klarhet i detta. Tycker det är synd att man inte kan gå på info på mödravården om flaskmatning också, som det var med amningen. Min bm är ledig nu och jag känner inte förtroende att ta upp det med den som är vikarie. Är rädd att jag ska bli tvingad att amma om jag känner att det inte går.

Min sambo stöttar mig i valet och förstår så det är alltid något.  

• Svar på tråden Vill inte amma vad ska jag ge då?
  • Myrbäret

Vilken info behöver du egentligen? De exakta instuktionerna som finns att läsa på paketen eller vad?

• MirandaSthlm

Jag ger min 6 veckors både "nan1 från födseln" och tutte för hon vill ha det så och då slipper jag amma utanför hemmet.

Kolla med din BVC innan bara.

Lycka till

Solig

♥ღ Tindra 10-05-15 ღ♥
  • Dixabilly

Jag fick avbryta amning direkt på bb för att jag blev sjuk. BB gav mig semper att ge min son, men han fick sån jäkla magknip alltså :S Sen efter 3 veckor när jag kom hem kollade jag runt på familjeliv vad andra gav och såg NAN och att det är bättre mot magknip, jag provade och det fungerade jätte bra verkligen!

Jag ska inte amma nästa barn, kommer ge NAN då igen, var jätte nöjd.

♥ (¯`°?.¸ ♥ Love Life ♥¸.?°´¯) ♥
  • Saaaraa

På BB fick dottern babysemp från personalen när hon inte kunde stå sig på den lilla mjölk hon fick av mig. Så vi körde på den ett tag. Minns inte varför vi bytte men vi bytte till Nan1 efter en kort tid, och jag tycker att den var bäst. Alla är olika så ni får prova och se. 

Nan1 kan man börja med, eller babysemp1. Finns andra sorter också men de har vi aldrig köpt så jag vet inte vad de heter. 

• t0va
    Dixabilly skrev 2010-07-06 23:10:20 följande:
    Jag fick avbryta amning direkt på bb för att jag blev sjuk. BB gav mig semper att ge min son, men han fick sån jäkla magknip alltså :S Sen efter 3 veckor när jag kom hem kollade jag runt på familjeliv vad andra gav och såg NAN och att det är bättre mot magknip, jag provade och det fungerade jätte bra verkligen!

Jag ska inte amma nästa barn, kommer ge NAN då igen, var jätte nöjd.
    Var det nan1 då du körde med? 
    Vill gärna ha med eget så man slipper hålla på och tjaffsa om det skulle komma till den punkten, sen är det skönt att ha hemma när vi kommer hem. För sambon har inte körkort så det krävs lite planering om han ska iväg och akuthandla på något mer ställe än absolut närmaste. Så vi har hellre sånt hemma än att behöva kasta oss iväg i bilen. 
    MirandaSthlm skrev 2010-07-06 23:08:02 följande:
    Jag ger min 6 veckors både "nan1 från födseln" och tutte för hon vill ha det så och då slipper jag amma utanför hemmet.

Kolla med din BVC innan bara.

Lycka till

Solig
    Tack, vad ska jag kolla med bvc, förstod inte det. 
  • straw2008

Näää ett sånt beslut respekteras sällan av bb personal tyvärr, jag har samma erfarenheter.

Skulle om ja var du ta med egna flaskor och färdigblandad (tetra alltså) till BB. Färdigblandad är liksom slätare än den man blandar själv.

Lycka till!

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Saaaraa

Ta med dig färdigblandade tetror och flaskor till BB. Hemma kan du ha det stora pulverpaketet.
    Du behöver inte höra med bvc först, gör som du vill när du matar. Du kan upplysa dem om att du flaskmatar när det kommer upp på frågan. 

• t0va

Kalas, då ska vi se till att köpa med oss sånt. Känslan jag fick av hon från bb som pratade om amning var att personalen där mer än gärna trycker på att amning är det enda, själv var hon lite tveksam och sa att ersättning går bra också för det finns endel som inte kan/vill amma. Men det var väl lite sisådär med resten av personalen. 

Hellre att vi har med och kan ge och blir överraskade om att amning fungerar, än tvärt om. Inte för att jag riktigt förstår hur jag ska få ihop att hålla bebis rätt osv. Men då slipper vi stå och bråka om det och kan värma själva.

Mina händer hoppar nämligen ur led väldigt lätt så jag kan inte hålla om en bebis speciellt länge, men ha i knät nära och ge flaska har jag fått prova och det har gått bra. Man ska ju hålla en längre tid också. :)  

• han

vi fick babysemp till dottern på bb och eftersom hon inte har haft magknip så har vi kört på med den + att det känns säkrare med ett svenskt produkt :) ta med dig ett par tetra och egen flaska så är du på den säkra sidan, glöm inte att skriva i din förlossningsbrev om att du inte ska amma.

lycka till

• Saaaraa

Ett tips är att skriva i journalen önskemål om hur du vill ha det på BB. Att du kanske vill ha lite hjälp med att få till det med amningen, men att du kommer att ge ersättning om du känner att det inte känns rätt att amma - och att du då vill att ditt beslut respekteras.

Jag skrev att jag ville ha extrahjälp med amningen på barn nummer två, och det är jag glad över att jag skrev eftersom att de då visste hur jag ville ha det och kunde hjälpa till utifrån det.

Svar på tråden Vill inte amma vad ska jag ge då?