• axdal

hur få lägenhet i göteborg?

jag och min sambo behöver en lägenhet snarast i göteborg.
    Min sambo har fått en fast tjänst i göteborg. och har redan börjat jobba där. så nu har han veckopendlat från Örebro till göteborg.
    vi har en gemensam dotter på snart 16 månader och hon blir helt förstörd varje gång som pappa säger vi ses på söndagarna. sen när han kommer hem på fredagarna så är det bara pappa som gäller.
    så vi vill gärna få en bostad snabbt i göteborg så vi kan vara med varanadra. ingen av oss mår ju bra att vara ifrån varnadra så länge. än så länge har han veckopendlat i 16 veckor.

så är det någon som har tips på hur man får bostad i göteborg.
    jag vet att boplats finns men det är ju ett värdelöst kösystem de har.

• Svar på tråden hur få lägenhet i göteborg?
  • axdal

vi har inte ekonomi till att köpa en bostad så hyra i första hand eller andra hand är de alternativ vi har.

men de jag har hittat som hyr ut i andra hand hyr helst bara ut under några månader. eller hyr ut lägenheten möblerad och det fungerar inte för oss..

• sarsparis

Gå in på boplats.se och söka allt som finns, ni får inte vara så kräsna, ni kan även ringa runt till olika bostadsbolag, de som flyttar till staden för jobb kan ibland ha förtur. annars är det nog köpa som gäller, det är jättesvårt att lägenhet i göteborg. Ni kan även kolla alingsåsbostäder, där ska det tydligen vara enklare att få, tar väl ca 30 min med pendeln till göteborg, kan vara värt ett försök och sen invänta lägenhet i göteborg.

• sarsparis

Man kan få lägenhet via boplats, jag har fått två stycken faktiskt, man måste bara gå in anmäla sig varje dag då det dyker upp nytt varje dag.

• axdal

jag är inne och söker lägenheter på boplats varje dag. men man kan ju bara söka i 6 områden. har man inte valt just det området som man söker i så sållas man ju bort.

någon som har förslag på några hyresbolag som inte är kopplade till boplats.??

vi har sökt 268 lägenheter denna månaden så vi får se om något ger napp..

• sarsparis

det ni kan göra är att om ni sökt en lägenhet på boplats och det framgår vilken som är hyresvärd, ring och tjata, berätta hur er situation ser ut, vet många som lyckats få en lägenhet genom tjatningsmetoden :) Har du kolla alingsåsbostäder?

• axdal
    sarsparis skrev 2010-07-10 11:48:32 följande:
    det ni kan göra är att om ni sökt en lägenhet på boplats och det framgår vilken som är hyresvärd, ring och tjata, berätta hur er situation ser ut, vet många som lyckats få en lägenhet genom tjatningsmetoden :) Har du kolla alingsåsbostäder?
    har de någon hemsida jag hitttar ingen??
  • amalie79
    sarsparis skrev 2010-07-10 11:48:32 följande:
    Ja det kan funka, men troligtvis inte med de kommunala bolagen. De har striktare regler som de måste följa. Men de privata kan det löna sig att tjata- tex Stena Fastigheter vet jag att folk har fått lägenhet genom att ringa- förutsatt att man sökt lägenheten på Boplats först och främst.

TS, Marks kommun är också hyfsat nära, och Marks bostads AB är lite lättare att få lägenhet hos, jag fick den första jag sökten via dem. Du kanske ska kolla lite i kranskommunerna, som jag ser att vissa föreslår- Alingsås, Mark, Ale, osv? Ni kan kanske börja där och sedan söka er vidare in till själva Göteborg senare?

Det ÄR svårt att få lägenhet i Göteborg, tyvärr : (
Svar på tråden hur få lägenhet i göteborg?