• axdal

hur få lägenhet i göteborg?

jag och min sambo behöver en lägenhet snarast i göteborg.
    Min sambo har fått en fast tjänst i göteborg. och har redan börjat jobba där. så nu har han veckopendlat från Örebro till göteborg.
    vi har en gemensam dotter på snart 16 månader och hon blir helt förstörd varje gång som pappa säger vi ses på söndagarna. sen när han kommer hem på fredagarna så är det bara pappa som gäller.
    så vi vill gärna få en bostad snabbt i göteborg så vi kan vara med varanadra. ingen av oss mår ju bra att vara ifrån varnadra så länge. än så länge har han veckopendlat i 16 veckor.

så är det någon som har tips på hur man får bostad i göteborg.
    jag vet att boplats finns men det är ju ett värdelöst kösystem de har.

• Svar på tråden hur få lägenhet i göteborg?
  • sarsparis
    amalie79 skrev 2010-07-10 23:32:30 följande:
    Ja det kan funka, men troligtvis inte med de kommunala bolagen. De har striktare regler som de måste följa. Men de privata kan det löna sig att tjata- tex Stena Fastigheter vet jag att folk har fått lägenhet genom att ringa- förutsatt att man sökt lägenheten på Boplats först och främst.

TS, Marks kommun är också hyfsat nära, och Marks bostads AB är lite lättare att få lägenhet hos, jag fick den första jag sökten via dem. Du kanske ska kolla lite i kranskommunerna, som jag ser att vissa föreslår- Alingsås, Mark, Ale, osv? Ni kan kanske börja där och sedan söka er vidare in till själva Göteborg senare?

Det ÄR svårt att få lägenhet i Göteborg, tyvärr : (
    Jo det går att tjata även hos de kommunla :) Vet 2 som fått lägenheter via bostadsbolaget genom just uttjatnignsmetoden. Sen brukar hyresvärdar vara lite "snällare" om man berättar att man fått jobb i stan.

Men det är som sagt svårt, man får kolla kranskommunerna, kungälv, partille, lerum, alingsås, härrdyda, kungsbacka mm
  • slemtorsk i din bralla

Byggnadsbolaget Curth Lundberg har lägenheter i Mölndal och Bergsjön det är fina områden "trots" Bergsjöns stämpel och väldigt bra hyror så man kan ju om inte annat bo där medan man letar annat.

De har en bra hemsida men bästa tipset är att ringa och ringa och ringa och ringa. Boplats är skit för man måste samla poäng och det kan ta åratal innan man kommer upp på en position där man ens får komma och kolla på en lägenhet.

• amalie79
    sarsparis skrev 2010-07-11 09:33:50 följande:
    Jo det går att tjata även hos de kommunla :) Vet 2 som fått lägenheter via bostadsbolaget genom just uttjatnignsmetoden. Sen brukar hyresvärdar vara lite "snällare" om man berättar att man fått jobb i stan.

Men det är som sagt svårt, man får kolla kranskommunerna, kungälv, partille, lerum, alingsås, härrdyda, kungsbacka mm
    Jo det kan nog gå. Men det är svårare : ) de måste följa mer regler än de privata, som forfarande får välja sina hyresgäster. Ett kommunalt bolag får inte diskriminera : )
  • sisterinlaw
    axdal skrev 2010-07-09 22:10:00 följande:
    jag är inne och söker lägenheter på boplats varje dag. men man kan ju bara söka i 6 områden. har man inte valt just det området som man söker i så sållas man ju bort.

någon som har förslag på några hyresbolag som inte är kopplade till boplats.??

vi har sökt 268 lägenheter denna månaden så vi får se om något ger napp..
    Prioritera öster och norr och sök bara de lägenheterna.

Jag har stått sedan 2007 och fått sådär 2-3 erbjudanden- sökt kanske 500, men då söker vi enbart väster och centrum. Och erbjudandena fick vi efter att jag skrivit i att vi har barn fött 2010 (snart stämmer det) så kanske viss prio för familjer i viss omr.

Om du är student så kan du försöka få lgh genom sgsstudentbostader.se istället. Oftast små men väldigt fräscha och i centrala områden så priserna är motiverade även om vissa tycker att hyrorna där är höga. Och- kösystem så att ingen kan smita före i kön på grund av kontakter eller tjat! Där finns även många studenter som hyr sina lägenheter en termin eller två (du måste dock vara student för att få hyra i andrahand också- om det är en stud. lgh de hyr ut dvs).

Och ja, Boplats är skräp- framförallt för att så många fördelas inofficiellt även om det inte ska vara så. Vore avsevärt mycket bättre med ett riktigt kösystem där man kan se vilken chans man har på varje lägenhet. Som det är nu får man snabbare lgh om man har högre lön bl a- trots att de flesta klarar en hyra på 6000 alldeles utmärkt på en årslön på kring 250' e.g....
    BF 100804
  • axdal
    En helt vanlig mamma skrev 2010-07-10 23:26:41 följande:
    skriv upp dig pa www.foerbo.se
    vi är redan reggade där har söt ett 100 tal lägenheter där utan resultat.
    slemtorsk i din bralla skrev 2010-07-11 09:52:45 följande:
    Byggnadsbolaget Curth Lundberg har lägenheter i Mölndal och Bergsjön det är fina områden "trots" Bergsjöns stämpel och väldigt bra hyror så man kan ju om inte annat bo där medan man letar annat.

De har en bra hemsida men bästa tipset är att ringa och ringa och ringa och ringa. Boplats är skit för man måste samla poäng och det kan ta åratal innan man kommer upp på en position där man ens får komma och kolla på en lägenhet.
    min sambo har bott i bersjön för 5 år sedan och han vill absolut inte flytta dit igen. han bodde där i 5 år och han fick se både det ena och det andra. och han vill inte att våran dotter ska behöva uppleva det som han fått.
    men mölndal är ju absolut ett alternativ.
    sisterinlaw skrev 2010-07-11 10:03:06 följande:
    Prioritera öster och norr och sök bara de lägenheterna.

Jag har stått sedan 2007 och fått sådär 2-3 erbjudanden- sökt kanske 500, men då söker vi enbart väster och centrum. Och erbjudandena fick vi efter att jag skrivit i att vi har barn fött 2010 (snart stämmer det) så kanske viss prio för familjer i viss omr.

Om du är student så kan du försöka få lgh genom sgsstudentbostader.se istället. Oftast små men väldigt fräscha och i centrala områden så priserna är motiverade även om vissa tycker att hyrorna där är höga. Och- kösystem så att ingen kan smita före i kön på grund av kontakter eller tjat! Där finns även många studenter som hyr sina lägenheter en termin eller två (du måste dock vara student för att få hyra i andrahand också- om det är en stud. lgh de hyr ut dvs).

Och ja, Boplats är skräp- framförallt för att så många fördelas inofficiellt även om det inte ska vara så. Vore avsevärt mycket bättre med ett riktigt kösystem där man kan se vilken chans man har på varje lägenhet. Som det är nu får man snabbare lgh om man har högre lön bl a- trots att de flesta klarar en hyra på 6000 alldeles utmärkt på en årslön på kring 250' e.g....
    vi  är inte studenter. jag är just nu föräldraledig men efter det blir jag arbetsökande och min sambo har nyss fått jobb i göteborgoch jobbar redan där och bor nu i en student 1a hos en kompis till mig.
  • axdal
    slemtorsk i din bralla skrev 2010-07-11 09:52:45 följande:

har du hemside adressen till Byggnadsbolaget Curth Lundberg ?
  • MammaJ2011

Vill ni verkligen flytta till gbg snabbt så är det förorterna som gäller. Jag kan säga att Gårdsten är inte i närheten av andra ställen i Angered, det blir bara bättre och bättre där. Dessutom mer miljövänligare med solpaneler och vindkraftverk. Där får man lägenhet mycket snabbt. Man behöver ju inte stanna flera år.
    När det gäller andrahand så är det klart du kanske inte hittar vad du vill genom att bara läsa annonser.
    Skriv en egen annons med era kriterier så ska du se att det finns något för er med.

• intefanvetjag01

NI kan inte lägga in byte då på lägenhetsbyte.se och byta den ni har nu till en lgh i GBG, ni kan ju ha tur ...

• Jackie85

Jag var medlem på boplats i över 5 år innan jag fick mitt första erbjudande över huvud taget. Hade då sökt runt 3000 lägenheter. Så boplats är nog ganska kört tyvärr. Om jag vore du hade jag kontaktat privata bovärdar och berättat situationen. Om ni inte får napp där vilket inte heller är jätte troligt får ni göra som alla andra, nämligen hyra i andrahand eller köpa en lägenhet.....Välkommen till Göteborg!

Lägenhetsbyte som någon annan skrev här funkar ifall någon vill byta till eran lägenhet. Min lägenhet som jag har just nu bytte jag till mig via den sidan.

• Jackie85
    axdal skrev 2010-07-09 22:10:00 följande:
    jag är inne och söker lägenheter på boplats varje dag. men man kan ju bara söka i 6 områden. har man inte valt just det området som man söker i så sållas man ju bort.

någon som har förslag på några hyresbolag som inte är kopplade till boplats.??

vi har sökt 268 lägenheter denna månaden så vi får se om något ger napp..
    Du behöver inte välja område över huvud taget ifall du inte vill, då kan du söka ALLT!...om dom inte ändrat det i dagarna vill säga, men det tror jag inte.
Svar på tråden hur få lägenhet i göteborg?