En helt vanlig mamma skrev 2010-07-10 23:26:41 följande:
skriv upp dig pa
www.foerbo.sevi är redan reggade där har söt ett 100 tal lägenheter där utan resultat.
slemtorsk i din bralla skrev 2010-07-11 09:52:45 följande:
Byggnadsbolaget Curth Lundberg har lägenheter i Mölndal och Bergsjön det är fina områden "trots" Bergsjöns stämpel och väldigt bra hyror så man kan ju om inte annat bo där medan man letar annat.
De har en bra hemsida men bästa tipset är att ringa och ringa och ringa och ringa. Boplats är skit för man måste samla poäng och det kan ta åratal innan man kommer upp på en position där man ens får komma och kolla på en lägenhet.
min sambo har bott i bersjön för 5 år sedan och han vill absolut inte flytta dit igen. han bodde där i 5 år och han fick se både det ena och det andra. och han vill inte att våran dotter ska behöva uppleva det som han fått.
men mölndal är ju absolut ett alternativ.
sisterinlaw skrev 2010-07-11 10:03:06 följande:
Prioritera öster och norr och sök bara de lägenheterna.
Jag har stått sedan 2007 och fått sådär 2-3 erbjudanden- sökt kanske 500, men då söker vi enbart väster och centrum. Och erbjudandena fick vi efter att jag skrivit i att vi har barn fött 2010 (snart stämmer det) så kanske viss prio för familjer i viss omr.
Om du är student så kan du försöka få lgh genom
sgsstudentbostader.se istället. Oftast små men väldigt fräscha och i centrala områden så priserna är motiverade även om vissa tycker att hyrorna där är höga. Och- kösystem så att ingen kan smita före i kön på grund av kontakter eller tjat! Där finns även många studenter som hyr sina lägenheter en termin eller två (du måste dock vara student för att få hyra i andrahand också- om det är en stud. lgh de hyr ut dvs).
Och ja, Boplats är skräp- framförallt för att så många fördelas inofficiellt även om det inte ska vara så. Vore avsevärt mycket bättre med ett riktigt kösystem där man kan se vilken chans man har på varje lägenhet. Som det är nu får man snabbare lgh om man har högre lön bl a- trots att de flesta klarar en hyra på 6000 alldeles utmärkt på en årslön på kring 250' e.g....
vi är inte studenter. jag är just nu föräldraledig men efter det blir jag arbetsökande och min sambo har nyss fått jobb i göteborgoch jobbar redan där och bor nu i en student 1a hos en kompis till mig.