• PennyJenny

Fick ni kortisonsprutor? I vilken vecka?

Ligger sedan 2 veckor i Lund med hotande förtidsbörd. Har fått ett akut cerklage insatt i v21 och är nu i v22+6. Ingen vet hur länge jag kommer vara gravid, men för tidigt kommer han att komma. Jag får max gå till v32-34 pga en livmoderdefekt.

Nu vill inte dr ge mig kortisonsprutor förrens något händer som gör att det indikerar på att han ska komma. Jag anser att akut cerklage med utplånad tapp o buktande hinnblåsa är indikation nog. Men inte dr. Är jätteorolig att han ska komma nu och inte ha fått k-sprutorna. Dr menar på att ger dom det såhär tidigt kanske det inte ens hjälper och att man bara riskerar en tillväxthämmad bebis.

Har förlorat ett barn innan och känner panik och vanmakt inför detta, vill inte riskera nåt som går att undvika.

Hur har era dr resonerat? Hur gick det?`

• Svar på tråden Fick ni kortisonsprutor? I vilken vecka?
  • Philippa

Tycker du ska lita på din doktor....

Jag fick kortisonsprutor i vecka 28 och sonen förlöstes med akut kejsarsnitt i vecka 29...

Håller tummarna för er!

• Kazeer

Jag fick kortisonsprutor efter tidig vattenavgång i vecka 32+3. Jag hade inga sammandragningar efter vattenavgången. Sonen föddes fyra veckor senare efter igångsättning.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • yodi

jag blev inlagd i v 30+2 pga havandeskaps förgiftning, från början trodde dom att dom skulle bli tvugna att förlösa henne inom någon dag så jag fick kortison sprutorna då (v 30+)

• Kazeer

Jag kom just på att med andra barnet fick jag inga kortisonsprutor. Jag blev inlagd p g a högt blodtryck och tillväxthämmat barn i vecka 33+0. Sonen föddes i vecka 35+3.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • PennyJenny

Tack för era svar! Är kanske lite annorlunda när bebisen kommit så pass "långt" som över 30+ i veckor? Min är ju bara 23 veckor gammal och behöver onekligen kortison för att skynda på lungmognaden.

Får se hur det blir, en sköterska från avd kom och pratade med mig och hon sa att de alltid ger k-sprutor från 23+0.

• mammasgullar
    PennyJenny skrev 2010-07-07 15:49:50 följande:
    Tack för era svar! Är kanske lite annorlunda när bebisen kommit så pass "långt" som över 30+ i veckor? Min är ju bara 23 veckor gammal och behöver onekligen kortison för att skynda på lungmognaden.

Får se hur det blir, en sköterska från avd kom och pratade med mig och hon sa att de alltid ger k-sprutor från 23+0.
    Jag blev inskriven i v 24 och fick kortisonsprutor. Sonen hann precis gå över till v 25 när han föddes!
    Lycka till!
  • Proletariatet

Jag fick kortisonsprutor i v.23+5 första graviditeten, dottern föddes i v.24+1.
    Andra graviditeten fick jag sprutorna i v.22+2, man var dock osäker på om de gav någon effekt så tidigt i graviditeten eftersom alveolerna (lungblåsorna) är så outvecklade. Eftersom bebisen lyckades stanna i magen fick jag en tredje och fjärde spruta i v.26-27 någon gång (just eftersom de inte visste om de första sprutorna gjort någon skillnad).

Jag tycker inte att din doktor har något att fundera på, självklart ska du få sprutorna!
    Sen vill jag bara berätta att jag låg i strikt sängläge i 13 veckor under min andra graviditet, i fem utav de veckorna var jag öppen fyra centimeter och hinnblåsan buktade ut - det finns hopp för att din bebis stannar i magen (även om jag förstås förstår att riskerna är stora).
     Tänker på dig och hoppas!

• PennyJenny
    Futurum nobis est skrev 2010-07-07 19:33:18 följande:
    Jag fick kortisonsprutor i v.23+5 första graviditeten, dottern föddes i v.24+1.
    Andra graviditeten fick jag sprutorna i v.22+2, man var dock osäker på om de gav någon effekt så tidigt i graviditeten eftersom alveolerna (lungblåsorna) är så outvecklade. Eftersom bebisen lyckades stanna i magen fick jag en tredje och fjärde spruta i v.26-27 någon gång (just eftersom de inte visste om de första sprutorna gjort någon skillnad).

Jag tycker inte att din doktor har något att fundera på, självklart ska du få sprutorna!
    Sen vill jag bara berätta att jag låg i strikt sängläge i 13 veckor under min andra graviditet, i fem utav de veckorna var jag öppen fyra centimeter och hinnblåsan buktade ut - det finns hopp för att din bebis stannar i magen (även om jag förstås förstår att riskerna är stora).
     Tänker på dig och hoppas!
    Tack, det ger mig hopp!!! Vet dock inte hur det ser nu efter cerklagesättningen, de har inte viljat titta efter ännu pga infektionsrisken osv. Hoppas det är stängt!
    mammasgullar skrev 2010-07-07 15:53:14 följande:
    Jag blev inskriven i v 24 och fick kortisonsprutor. Sonen hann precis gå över till v 25 när han föddes!
    Lycka till!
    Hoppas att jag också åtminstone tar mig till v25... :)
  • Written Fiction

fick mina två i 27+1 och 27 +2
    sonen föddes i 27+3

dock blev han svårt lunsjuk och dras än idag med BPD och "ärrförändringar" på lungorna. Hade resp, CPAP väldigt länge och sedan hade vi syrgas  i hemmet ett par månader.
    Hurvida dessa sprutor hjälpte eller inte kan jag inte svara på med tanke på hur det blev. Men jag vill inte spekulera i hur det kunde gått utan sprutorna. Hans lungor var mycket omogna vid födsel och han hade legat torrt i magen ett tag plus att han var tillväxthämmad.

Nu är han 18 månader okorr och full av bus så även liten blir lite större :)

• Written Fiction

förresten, jag låg också i Lund ett tag, sonen vårdades där under tiden han behövde respvård, vi flyttades sedan till Helsingborg.

Jag håller tummarna för dig!!

Svar på tråden Fick ni kortisonsprutor? I vilken vecka?