• Mandarina

Hur tillagar jag kyckling i ugn som bäst? Hur lång tid??

Hur tillagar jag kyckling i ugn som bäst? Hur lång tid??

Kan det vara inne för länge? Riskerar den att bli torr då??
    Hur vet man när den e färdig??

Brukar ha den på 225 grader i ca 40-50 min....men vet ju aldirg när den e färdig egnetigen...kanske att den redan e klar efter 35 min....hur vet man??

• Svar på tråden Hur tillagar jag kyckling i ugn som bäst? Hur lång tid??
  • Mandarina

Hjälp!!

Lite bråttom!!

• Little Ms Chatterbox

Om det är en hel kyckling så stick med en provgaffel där det är tjockast med kött. Om det rinner ut klar vätska så är kycklingen färdig, om vätskan är rosa så vänta en stund till.

Tror det brukar vara ca 1 h/kg.

Kycklingfiléer blir färdiga fortare, om de inte är för tjocka går det på ca 25 minuter. Testa med provsticka även där.

• Mandarina

det är kycklignfileer, som e färska, alltså ej tinade...

aså, endast 25 min....hm, ok..

ok ska testa o sticka med en gaffel eller sån där potatissticka....

• Trynträ

Lagar jag hel kyckling så använder jag alltid stekpåse. Blir aldrig torrt. Brukar räkna en halvtimme per halvkilo och då faller den i sär när den är klar. Funkar med kycklingfilé också.

• Little Ms Chatterbox

Om man grillar kycklingfilé så tror jag att den hel ska ligga på i 22 minuter, det gäller om de är tinade. Frysta, haltinade måste vara längre stund i ugnen/grillen. Men vi brukar alltid dela dom så de blir tunnare, behöver de inte alls ligga på så länge. Det har vi gjort i över 2 år och sen för ett tag sen såg jag att kronfågel hade börjat sälja delade filéer och då tänkte jag att ja, ja kom med nåt nytt...

• mliten

Om det bara är fileer så stek dem först i panna på hög värme så de får färg och sen in i ugnen...beroende på tjocklek så tar det drygt 10-15 minuter på 200 grader. Om de är inne för länge blir de torra och tradiga.

• Carnitas
    Ugnens Mästare skrev 2014-05-26 18:43:59 följande:
    3-4h på 275 grader brukar göra susen.
    Du bumpar en 4år gammal tråd, för skriva detta :o
  • Carnitas
    ursula skrev 2014-05-27 00:16:28 följande:
    82 grader innetemp

Nä, så högt behöver man inte gå.

Svar på tråden Hur tillagar jag kyckling i ugn som bäst? Hur lång tid??