• Anonym (körkort)

Vad händer om man blir stoppad med ett ogiltligt körkort?

Alltså vad händer om man blir stoppad med ett ogiltligt körkort?

• Svar på tråden Vad händer om man blir stoppad med ett ogiltligt körkort?
  • Anonym (körkort)

Ja, men blir det böter, prick i systemet, måste man ta om hela körkortet, fängelse, mm?

• Mamma matte hustru

Beror på varför det är ogiltigt.. ÄR det pga uppsagt körkort eller för att tidsfristen gått ut? är det alt två är det billigare att fixa nytt än riskera att träffa på enpolis och få böta

• Anonym
    Anonym (körkort) skrev 2010-07-07 17:50:09 följande:
    Alltså vad händer om man blir stoppad med ett ogiltligt körkort?
    Ogiltigt körkort = olovlig körning. Olovlig körning leder till åtal, och då måste man ta om körkortet.
  • Anonym (körkort)

Det behöver förnyas. Jag har fått för mig att det var i slutet på juli, men det var visst juni. Slarvigt av mig att inte hålla bättre koll, skyller på gravidhjärna.

Då får jag hoppas på att jag inte behöver köra tills det är fixat.

• Anonym (körkort)

Böter hade varit ok, men jag vill verkligen inte ta om körkortet.

• Anonym (*^**)

Från det att du fått första brevet från transportstyrelsen har 2 månader på dig,,,sen dras körkortet in,o ja,då måste du ta om det,,!!!
    Alltså,du får ett brev ca 1,5 mån innan körkortet blir ogiltigt,sen har du 2v på dig att förnya från det datumet körkortet blir ogiltigt om du ännu inte lämnat in förnyelse,,,,
    Kolla datumet,,o spring iväg o fixa pronto!!!!!!

• Anonym (körkort)

Men va! Då är det ju redan kört. Kortet gick ju ut i söndags. Fan, vad ska jag nu göra.

• ajnas

Nja. När det går ut får du en påminnelse. Fixar du det inte då, får du hem ett förläggande om att du måste förnya körkortet, annars dras det in. Med det brevet kommer ett delgivningskvitto som du måste skriva under och skicka in, om att du faktiskt tagit emot förläggandet. Skickar du inte in nåt sånt kommer en delgivningsman att söka upp dig för att lämna informationen och låta dig skriva under. Efter att du skrivit under har du två månander på dig tills de drar in kortet.

Been there done that, mitt gick ut i november och jag ignorerade det ända till april, då jag fick hem förläggande och delgivnong. Sen blev det jävligt bråttom, men det löste sig. De är väldigt snälla på transportstyrelsen om man ringer och pratar med dem, man kan t ex få dispens på tiden. Det fick jag, och var till slut och hämtade ut mitt nya körkort förra veckan!

• Anonym (körkort)

Så om jag fixar med foto och betalning imorgon och skickar in blanketten så borde det inte vara något problem?

Någon påminnelse har jag ju inte hunnit få.

Svar på tråden Vad händer om man blir stoppad med ett ogiltligt körkort?