• Superbia

Vad äter ni normalviktiga under en dag?

Jag har alltid varit lite smygfet och uppenbarligen beror det på att jag ärligt talat inte "vet" hur man ska äta. Har exempelvis aldrig ätit något som kallas mellanmål. Vad jag har förstått så är det typ ett glas yoghurt eller en frukt, ska man alltså bli mätt på detta? Det blir då inte jag. Och det äts rätt mycket macka här hemma, det vet jag att det är fel. Riktigt så dum är jag inte.

Så ni som är normalviktiga; vad äter ni under en dag och vilka tider?

Morten & Vidar 091029
  • Svar på tråden Vad äter ni normalviktiga under en dag?
  • Bevabus

Jag VET tyvärr hur man ska äta rätt, men orkar inte motivera mig äter skitmat hela dagarna och alldeles för mycket, men tränar så jag har ändå ett BMI på 23 vilket anses vara normalt. Men är lite smygfet jag med..
    Jag fattar inte hur folk klarar att sluta äta sina mellanmål efter bara en youghurt, jag skulle också vara hungrig efter det. Men magsäcken krymper ju också och anpassar sig efter hur mycket mat man äter. Efter att ha ätit bara en youghurt till mellanmål i en vecka så klarar man sig på det. Det handlar mest om att stå ut den första tiden.

There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.
  • Fridayyy

Hur äter du själv då TS? Ofta kan man äta mer för att behålla sin vikt, det är ju svårare att gå ner i vikt. Så funkar jag iaf. Äter ganska mycket tror jag utan att gå upp i vikt.

• Superbia
    Fridayyy skrev 2010-07-07 18:25:32 följande:
    Hur äter du själv då TS? Ofta kan man äta mer för att behålla sin vikt, det är ju svårare att gå ner i vikt. Så funkar jag iaf. Äter ganska mycket tror jag utan att gå upp i vikt.
    En vanlig dag som jag är hemma kan se ut något åt det här hållet:

Frukost: 2 mackor och juice, eventuellt ett glas yoghurt till
     "Mellanmål": 2 mackor och juice
    Middag: Vanlig mat, visserligen vegetarisk; ugnspannkaka, gratänger, potatis m "köttbullar" osv. Skulle vilja kalla det för husmanskost. 
    Kvällsmat: 2 mackor med juice
    "Mellanmål": Ett glas yoghurt
    Morten & Vidar 091029
  • Bedan
    Superbia skrev 2010-07-07 18:40:02 följande:
    En vanlig dag som jag är hemma kan se ut något åt det här hållet:

Frukost: 2 mackor och juice, eventuellt ett glas yoghurt till
     "Mellanmål": 2 mackor och juice
    Middag: Vanlig mat, visserligen vegetarisk; ugnspannkaka, gratänger, potatis m "köttbullar" osv. Skulle vilja kalla det för husmanskost. 
    Kvällsmat: 2 mackor med juice
    "Mellanmål": Ett glas yoghurt
    Mkt kolhydrater alltså...
  • Klaraah

Teresa - alldeles för mycket juice! Här dricker vi inte juice alls. Du ska äta en apelsin om dagen istället och alltid släcka törsten med vatten.

Jag kan berätta att när vår son hade vattkoppor så åt han mycket lite under två veckor men drack desto mer juice och drycker av olika slag. Han gick upp 1,5 kg på två veckor fastän han inte åt.

Pannkaka och gratänger ska du inte äta. Köp en GI - kokbok eller kolla recept på nätet. Om du vet såpass lite kanske du borde kontakta en dietist. Jag funderar på att göra det nu under graviditeten trots att jag vet mycket. Tycker att jag har svårt att hitta rätt mellanmål. Ska naturligtvis inte vara glass. Lycka till!

• hannis

Frukost: havregrynsgröt eller yougurt, 2 mackor, ett glas juice.

Lunch: lagad mat, kött eller fisk med ris/pasta/potatis samt sallad/grönsaker.

Mellanmål: 2 mackor, juice eller mjölk, en frukt.

Middag: samma som lunchen

Mellanmål: macka eller frukt, en kopp te.

Jag äter mycket men motionerar också en del. Går runt en mil om dagen.

• Superbia
    Klaraah skrev 2010-07-07 18:53:35 följande:
    Teresa - alldeles för mycket juice! Här dricker vi inte juice alls. Du ska äta en apelsin om dagen istället och alltid släcka törsten med vatten.

Jag kan berätta att när vår son hade vattkoppor så åt han mycket lite under två veckor men drack desto mer juice och drycker av olika slag. Han gick upp 1,5 kg på två veckor fastän han inte åt.

Pannkaka och gratänger ska du inte äta. Köp en GI - kokbok eller kolla recept på nätet. Om du vet såpass lite kanske du borde kontakta en dietist. Jag funderar på att göra det nu under graviditeten trots att jag vet mycket. Tycker att jag har svårt att hitta rätt mellanmål. Ska naturligtvis inte vara glass. Lycka till!
    Det blir 6 dl juice/dag, jag dricker ju lixom inte ett paket om dagen, men det kanske är för mycket ändå. Vatten dricker jag alltid när jag äter mat.

Äter inte heller bara pannkaka och gratänger. Det var bara ett exempel på vad vi äter. Grytor, soppa, potatis och "kött", makaroner och "köttbullar" osv. Ja du vet, helt vanlig mat.
    Morten & Vidar 091029
  • Superbia
    Bedan skrev 2010-07-07 18:44:36 följande:
    Mkt kolhydrater alltså...
    Antagligen.
    Morten & Vidar 091029
  • Rosahjärta

Jag är 1,73 lång.Väger 55 kg. (underviktig men äter som en häst)

Jag börjar med en stadig frukost som består av flingor med en eller två mackor till.
    Sen till middag blir det antigen fisk eller någon annan kött med antigen potatis eller pasta.
    Till mellanmål tar jag oftast två st toastmackor.
    Sen under dagen när ja känner mig sugen på något så tar ja några frukter eller knäckebröd.
    Sen äter jag oftast några mackor under dagen/eller frukt om ja inte skulle orka i mig mackorna.:) 

• Rosahjärta

Grovt bröd är superrr ! nyttigare än vitt.Men sen är de också bra att pendla mellan både vitt och grovt bröd,för vitt bröd har också sitt nyttiga i sig. Dricka mjölk och juice ! om man inte gillar de så funkar ju vatten också bra..:)

Svar på tråden Vad äter ni normalviktiga under en dag?