• Charbell

Är det okej att en elev är med, undersöker & lär sig under en gyn operation utan patientens vetskap?

Fick höra ett rykte för ett tag sen om elever som är med vid gyn operationer
    och får "känna och klämma" på patienten (som är nersövd) för att lära sig då de också ska
    jobba inom gyn. Är detta okej i lärsyfte även om inte patienten inte har blivit tillfrågad
    eller har någon vetskap om detta ?

Har för mig att jag sett någon artikel om detta också, vet någon vartifrån?

• Svar på tråden Är det okej att en elev är med, undersöker & lär sig under en gyn operation utan patientens vetskap?
  • iii

Nej. Det är fortfarande en människa, jag vill iallafall inte bli behandlas som ett undervisningsobjekt utan min vetskap.

• lokisse

ja det tycker jag jag ser ingen skilnad mellan en vanlig op och en gyn op.

Difficile est saturam non scribere
  • Guerita

Nej det tycker jag inte är ok. Ska man användas som skolmaterial så bör man ha rätten att få bestämma det själv i förväg.

• Pernillaa

För mig skulle det inte spela någon roll vad det är för OP, möjligen om det var hjärn eller allvarligare form utav OP.

Så en elev får gärna vara med under en op OM jag vet om det innan. Jag tycker jag har rätten att veta vem eller vad som ska hantera mig under en op.

Alexander 050528 - Lucas 100221
  • Guerita
    lokisse skrev 2010-07-07 19:11:41 följande:
    ja det tycker jag jag ser ingen skilnad mellan en vanlig op och en gyn op.
    Som jag fattade det av TS så är eleverna där för att klämma och känna, dvs lära sig hur t.ex. en livmoder ska kännas osv så att de vid gynekologiska undersökningar vet om det känns bra eller inte, alltså inget som har med själva operationen att göra. Om de är där för att lära sig just den specifika operationen är det lite annorlunda fast jag skulle nog uppskatta om jag innan fick veta att jag ska vara studieobjekt i vilket fall som helst.
  • heter

Jag vill bestämma innan om en elev ska få vara med eller inte. Det måste få vara upp til patienten att få bestämma det. Sen vill jag också veta vem som opererar och behandlar mig innan det görs thank you very much. Enda undantaget är om det gäller en krissituation förstås.

• lokisse
    Guerita skrev 2010-07-07 19:15:41 följande:
    Som jag fattade det av TS så är eleverna där för att klämma och känna, dvs lära sig hur t.ex. en livmoder ska kännas osv så att de vid gynekologiska undersökningar vet om det känns bra eller inte, alltså inget som har med själva operationen att göra. Om de är där för att lära sig just den specifika operationen är det lite annorlunda fast jag skulle nog uppskatta om jag innan fick veta att jag ska vara studieobjekt i vilket fall som helst.
    ja men under en vanlig op far dom ju inte heller göra annat än pilla och känna bara det att dom da kanske pillar pa din lever istället dom star inte där och plockar ur cystor ellr liknade vid en vanlig op heller
    Difficile est saturam non scribere
  • Charbell
    http://aftonbladet.se/nyheter/article6346094.ab
    Här var den=)

Men om alla patienter skulle bli tillfrågade i förväg och ingen gick med på det?
    Skulle det va okej då?
    Går man efter utilitarismen så vill just den etiska teorin att man ska följa den väg
    som skapar mest lycka för så många människor som möjligt!
    Och om eleverna  lär sig från detta, kan ju de hjälpa fler människor i framtiden?
    Och kan de inte undersöka, lär de sig inte
  • BillyX
    Guerita skrev 2010-07-07 19:15:41 följande:
    "Elever?" Du får det att låta som det är ett gäng gymnasieungdomar på praktik... Vi snackar LÄKARE nu va!
  • Fru U

Den här diskussionen har förts tidigare på FL och den blev lång o hetsig

Det är helt okej om patienten är informerad. Nej, man antar inte som patient på ett universitetssjukhus att det kan komma att finnas studenter med under ingrepp under narkos

Svaren bor i hjärtat
Svar på tråden Är det okej att en elev är med, undersöker & lär sig under en gyn operation utan patientens vetskap?