generiska läkemedel: Acetylcystein Alternova 200 mg
Hej,
Jag är 43 år, tvåbarnsmor och har sedan cirka 2001 kroniska luftvägsbesvär och astma.
Medicinerar med Symbicort (1-4) x 2 + acetylcystein 200 mg vid behov (1x 3).
Jag har en fråga ang. Acetylcystein Alternova 200 mg.
Jag har under flera år, sedan cirka 2001 tagit Acetylcystein (olika generiska läkemedel med samma verksamma substans, acetylcystein 200 mg) på ordination av min läkare för att lösa segt slem. Det har fungerat bra och jag har inte märkt av några särskilda biverkningar.
Senaste gången när jag skulle hämta ut Acetylcystein på recept fick jag dock Acetylcystein Alternova 200 mg, men tänkte inte nämnvärt på detta eftersom jag redan tidigare fått acetylcystein från olika tillverkare (Acetylcystein Mylan, Acetylcystein Sandoz, Acetylcystein Biophausia etc etc). MEN när jag nu prövade att ta Acetylcystein Alternova 200 mg smakar det hela fullständigt vidrigt och jag klarar bara att svälja cirka 1 tesked. Testar att späda resten av drycken med ytterligare lite vatten, men det går inte att svälja då jag får kväljningar av smaken. Ser när jag granskar bipacksedlar för Acetylcystein från olika tillverkare i fass.se att innehållet mycket riktigt skiljer även om den verksamma substansen förstås är densamma (acetylcystein 200 mg). Bland annat innehåller "Acetylcystein Alternova 200 mg" betydligt mer natrium jämfört med övriga generika. Jag förmodar att det ger en saltare smak, vilket man antagligen försökt dölja genom att tillsätta cyklamat och sackarin.
Tacksam för information om det finns dokumenterade fall som reagerat som jag på just denna produkt (Acetylcystein Alternova 200 mg). Jag kan inte ta Acetylcystein Alternova 200 mg, utan vill gå tillbaka till Acetylcystein från en annan tillverkare (fungerar utmärkt med t ex Acetylcystein Mylan). Kan jag be min läkare att skriva på receptet att det inte ska vara Acetylcystein Alternova 200 mg? Får jag betala mellanskillnaden för den något dyrare generikan även om skälen är medicinska till att jag behöver byta? Är det något särskilt jag bör tänka på?
Kan man hitta andra inrapporterade fall, kanske via läkemdelsverket, som varit med om samma sak?
Behöver verkligen en bra slemlösande medicin för mina luftvägar och acetylcystein fungerar ju. Men går inte att försöka svälja Acetylcystein Alternova 200 mg utan att jag får kväljningar eller kräks.
Tacksam för svar!
/majsan67