• Zarina

Hur känns morgonillamåendet??

Hejhej alla ni lyckliga gravida Solig För er som lider av morgonillamående undrar jag hur det känns? Känner ni att ni mår illa så fort ni: vaknar/stiger upp/ska äta frukost..? Kastar ni upp eller mår ni bara illa eller har ni bara problem att få ner frukosten?

• Svar på tråden Hur känns morgonillamåendet??
  • tidigare Rooibos

Det där är nog väldigt individuellt. För mig varierade det med blodsockernivån. På morgonen var det illa eftersom man inte ätit på hela natten och hade låg blodsockernivå. Även om jag åt lite innan jag gick upp kunde det hända att jag inte fick behålla frukosten. Oftast klarade jag mig bättre under dagen om jag bara höll blodsockernivån uppe men illamåendet satt i hela dagen, inte bara på morgonen. 

• Jante

Jag har precis börjat må lite illa nu, och det tar emot lite att äta. Fick kväljningar när jag borstade tänderna i morse, så det är nog på gång... Glad
    Men de andra gångerna jag varit gravid har jag kräkts i stort sett varje dag fram till vecka 12 och 14, har jag för mig det var. Och det har alltid varit värst på kvällarna! Så båda mina tidigare graviditeter har jag tappat runt åtta kilon i början. Effektiv bantningsmetod, men inte så trevlig... Skrattande

Men, som Rooibos sa, det är nog väldigt individuellt.

Åh, herregud, hur tar man bort symbolen för inlägget? Jag träffade ju fel igen när jag skulle lägga in en smiley i texten. Klant...

• Bisquit

ungefär som dagen efter när du har varit ute och festat två dagar på raken med billigt surt rödvin....

jag mådde ganska bra när jag gick upp, men sen efter ca 15 min kom illamåendet. var tvungen att äta innan jag duschade och så. Kunde knappt borsta tänderna.
    Men för mig gick det så långt att jag fick tabletter för att inte må konstant illa.

Morgonillamående, bah!! Snarare överhelajäkladagenillamående...

• frökenelin

För mig känns det som en blandning av åksjuka och bakfylla. Jag har oftast mått bra precis när jag vaknat och kunnat äta frukost direkt, mitt illamående har ofta kommit närmare lunch och då i samband med halsbränna. Jag har fått äta en tidig lunch (vid 11.00, och alltid samma nudelsoppa, det är det enda jag varit sugen på) och sedan en riktig lunch vid 13.30, och sedan middag vid 17.30. Så en massa ätande har det blivit, men det är det enda sättet för mig att må bra.
    Mitt illamående kom då och då i v.5+ och sedan så gott som dagligen i v.7+ och håller fortfarande på (v.10 idag)

• Zixi

Mitt "morgon"illamående varande under hela dagen. Jag mådde illa för att jag var hungrig, jag mådde illa för att jag var mätt, jag mådde illa för att jag var trött och jag mådde illa för att jag var i rörelse. Det fanns inget direkt sätt att fly illamåendet.

Började varje morgon med en AfterEight då det var det enda jag kunde få ner. Sen var det frukt och grönsaker som gällde och gärna med citron pressat över. Åt ingefära i alla former jag kunde och om jag var tvungen att åka bil eller buss så tog jag en postafen.

Mådde illa från vecka 5 till vecka 12-13 men kräktes aldrig utan mådde bara konstant illa. Fram till vecka 18 hade jag gått ner ett kilo eftersom jag bara ville äta frukt och grönt. Tyvärr ändrades mina matvanor efter det och nu kan jag inte få nog av choklad och sötsaker... det i kombination med att jag samlat på mig en massa vätska ser inte bra ut på vågen. 38+0 idag

Juli - 2010
  • pluppfamiljen

Känns som om man har åksjuka och det går ej över fast man spyr... Kräks Just nu så mår jag illa av allt som luktar i skogen eller på cykelvägar och om en hund skiter så tok spyr jag! Eller om en hunvalp kissar

5 barns mamma
  • Rollindynamite

uuh svårt o beskriva men de var som att man inte ville känna några lukter alls och ingenting tycks hjälpa :s tack och lov att de e borta!!

Svar på tråden Hur känns morgonillamåendet??