Jag tycker det är självklart att den som bor hemma hjälper till efter förmåga, det gäller oavsett om barnen är 5, 15 eller 25 år. Inte bara för att göra rätt för sig, man får ju faktiskt mat och husrum och en massa service av sina föräldrar. Men när barnen sen flyttar till eget och har hjälpt till hemma så vet dom hur disk och tvättmaskin fungerar. Dom vet hur man kokar potatis och steker ägg. Dom vet att man behöver städa och dammsuga ibland. Det är kunskap man har nytta av.
Sen att jag själv aldrig skulle stå ut med att slava så för någon är en annan sak, oavsett om det är mina barn eller ej. Jag skulle vänligt men bestämt påpekat att det var jag som betalade hyra, lagade mat, städade osv. och att dom fick allt det gratis. Jag skulle påpeka att jag förväntade mig en viss arbetsinsats eller ekonomisk ersättning (kanske genom att tonåringen avstår sitt studiebidrag) tillbaka.
När jag bodde hemma hos mina föräldrar och var i den åldern (16-18) så tvättade jag mina kläder själv. Annars blev dom inte tvättade, det klargjorde mamma tydligt för mig. Dom dagar jag kom hem först var det jag som fixade mat åt resten av familjen. Dom dagar jag kom hem sent kunde jag förvänta mig att någon annan hade gjort det.
Det handlar om att ge och ta. Och just nu låter det som att TS ger en hel massa men inte får så mycket tillbaka...