Inlägg från: ominte |Visa alla inlägg
  • ominte

Att fostra respektfullt

Insprierad av en annan tråd vill jag gärna höra med er som lever livet med barn som jämlikar, inga ni utövar er vuxenmakt på utan lyssnar, är lekfulla och inspireras av era små!
    Jag vill gärna veta hur ni hanterar olika situationer som kan vara påfrestande och jobbiga när barnen testar en till max.

Hur GÖR ni i vardagen när barnen grinar, är trötta och trotsiga? JAg avskyr när jag tappar tålamodet och blri arg på henne. JAg älskar att umgås med henne, lyssna på hennes historier, se hennes glada lilla ansikte och hur hon funderar på saker, hur hon visar mig sin värld med sin fantasi och berättelser. Att kramas och visa känslor, tala om för henne hur fin hon är tycker jag är så harmoniskt och härligt och vill att det alltid ska vara så..
    Men

Sen kommer vi till punkter då min treåring ska trotsa, sätta sig på tvären och bara göra allting tvärtemot. Då hon skriker och kallar mig för dumma mamma, då inga lugnande ord hjälper, då inga kramar och pussar i världen kan få oss att vilja samma sak..
    Jag vill inte ta i med hårdhanskar eller "visa vart skåpet ska stå" , gapa åt henne eller hota med att jag går om hon inte kommer, osv.

Hur gör NI?

• Svar på tråden Att fostra respektfullt
  • ominte

Ja till exempel om barnet alltid skriker på eftermiddagarna när det är dags att gå hem från parken och vägrar gå hem och bara vill göra det som hon vill..Och när det inte hjälper att prata lugnt och sansat.

Eller i situationer när vi umgås med andra vuxna och barn i samma ålder och de slåss och bråkar om allting som de vill ha samtidigt och likadant. Jag är ofta lugn och glad men man blir trött när det ska bråkas och skrikas om allt och det är så lätt att ta till mutor eller hot om indragen efterrätt tex. Jag vill verkligen inte bete mig så.

Tips??!!

• ominte

Tack för era svar!
    Lövet2,, jag gör ungefär som du, säger till en stund innan att snart är det dags att gå, nu får du gunga några gånger SEN är det dags att  gå hem men icke. Skrik och bråk och stök när det är dags tills jag ger upp och tar henne under armen/sätter i vagnen varpå hon klättrar ur och skriker, osv..

Fridaooo,
    så säger jag också, att nu ska vi gå hem och laga mat och mysa tillsammans i soffan med en filt och en rolig film tex men det spelar ingen roll för hon har så himla roligt och vill inte att det ska ta slut liksom.

Jag ska nog göra som lövet2 säger att skippa parken ett tag och göra något annat ,dvs bryta vanan så kanske det går lättare..

• ominte

Vilka bra tips, tack för era svar. Skulle vara roligt att höra hur fler gör. Tycker det är en superviktig fråga det här eftersom den innehåller nästan allt som har med ens barn att göra

• ominte
    Märta96 skrev 2010-07-10 23:24:08 följande:
    Uppfostrar man inte sitt barn respektfullt om hon inte vill gå hem från lekparken och man själv går för att få med henne? Jag tycker bara att det inte ska behöva bli något snack. Har jag sagt att vi ska gå hem och laga mat, vila etc. så vill inte jag att det ska bli en massa tjafs. Då får hon helt enkelt hänga med. Funkar alldels utmärkt.
    Hur ska man annars göra? Och om hon inte kan lyssna nu när hon är 2,5 år, hur ska hon då kunna lyssna när hon blir äldre? Då lär det inte röra sig om lika harmlösa saker som att lämna lekparken.
    Det SKA inte behöva bli nåt snackm nej. Men nu handlar tråden om att det blir snack, dvs motstånd och skrik och gråt. Vilket iftast innebär att vi bråkat och jag hotar med just det, att gå. Jag skriver här för att jag behöver hjälp med att undvika och sluta med det och hitta andra sätt att möta mitt barn.

Jag tycker Surfa beskrev precis det jag tänker:
    Dimisi skrev 2010-07-11 00:43:26 följande:
    Det klart det funkar. Det funkar eftersom barn vet att de är fullständigt beroende av sina föräldrar. Hon fattar att hon inte klarar sig utan din omsorg, och hon strävar efter att få din kärlek. Om du går iväg blir hon naturligtvis rädd för att bli lämnad ensam.

Varje gång du gör så utnyttjar du hennes beroende av dig. Det är en genväg för dig. Du slipper vara pedagogisk, du slipper pröva ditt tålamod, du visa respekt för hennes känslor.

Det finns tillfällen då genvägen är nästintill nödvändig. Men om du alltid tar genvägar i samvaron med henne, kommer du nå slutstationen (en vuxen, färdiguppfostrad unge) utan att ha byggt upp en relation med henne.

Förvänta dig inte att hon kommer att älska och respektera dig när hon inte längre är beroende av dig.
    Superbra inlägg verkligen!!!
  • ominte
    Dimisi skrev 2010-07-11 00:36:03 följande:
    Om det har blivit problem i parken några gånger, pratar jag om det med barnet hemma, inför nästa parkbesök: "Jag tycker det är roligt att gå till parken, men jag blir så stressad när du inte vill följa med hem, för då hinner jag inte laga middag. Om vi alltid ska bli försenade hem när vi går till parken, får vi sluta gå dit."

Då kanske barnet säger att det inte vill gå till parken mer, eller så vill det fortsätta gå till parken, och då frågar jag hur vi ska göra så att vi kommer hem i tid.

Mina barn har sedan 2 års åldern kunnat komma med förslag, eller åtminstone välja bland förslag. Jag är bra på att komma på många olika alternativ i problemlösning.

Ibland har det hänt att jag fått bära ut 2-åringen i bilen för att vi inte ska komma försent. Det tycker jag egentligen är kränkande för barnet. Men då lägger jag skulden på mig: Jag hade helt enkelt inte planerat in tillräckligt med tid (dvs jag hade inte planerat för att jag-vägrar-klä-på-mig-utbrott). Man behöver sällan berätta för barnen att de gör fel, och om man gör det ser de bara helt oberörda ut (i alla fall mina barn). Eftersom de är så samarbetsvilliga kommer de att korrigera sitt beteende ändå. Även om jag säger att det var dumt av mig att inte planera mer tid för påklädningen, kommer barnet nästa dag att försöka samarbeta vid påklädningen.

När barnen bråkar med andra barn försöker jag bara medla. Jag försöker undvika att avgöra vem som har rätt till en viss leksak, vem som började bråka och liknande. Det finns bara en grundregel: Ingen ska vara ledsen. Därför får vi fortsätta förhandla tills målet är uppnått. Kan Nisse ge leksaken till Kalle? Inte det...okej, men blir Kalle nöjd om Nisse lämnar över leksaken efter två minuter? Jasså, det vill inte Nisse...okej, men hur länge måste Nisse ha leksaken då? Men vad ska Kalle göra under tiden? Leka med tåget? Det vill inte Kalle...okej, vad vill Kalle då? Till slut är det något av barnen som ger med sig, och båda känner sig nöjda.
    Vilken klok person du verkar vara! Det är så jag tänker också att det ska vara men har svårt att få fram det i handling. Avskyr att handla på ett sätt som kränker mitt barn. Många tycker det är jättelöjligt när jag tar upp såna här frågor och menar att "så är det att ha små barn", men nä. det går jag inte med på.

Det är så otroligt svårt det där med när två barn bråkar om samma saker.. Vi har haft´dotterns jämnåriga kompisar här på besök i några dagar och det har resulterat i ständiga raseriutbrott ang vem som ska ha vad, vilket och när. Jättejobbigt och svårt att medla när ingen ger sig och när dessa konfilkter uppstår var 3.e minut.

Ska göra så som du skrev när dagis startar igen och om problemet kvarstår. Då får hon vara med och bestämma!

En ytterligare fundering som dök upp häromdagen!
    Hur hanterar man situationer där man är med andra barn som är äldre och som får göra saker som är mindre lämpliga för en treåring och där treåringen stortjuter för att hon också vill klättra på höga stenkullar och djupare vatten? Hon blir så himla ledsen när jag förklarar att  hon inte kan och är för liten för olika saker..Tycker så synd om henne som så gärna vill men att jag bromsar henne för hennes säkerhets skull.
  • ominte
    Butterscotch skrev 2010-07-14 22:48:23 följande:
    Kan någon tipsa om vad man ska göra när storasyster (3 år, och trotsig hela tiden i mitt sällskap) slår sin lillebror (4 månader), eller sätter sig på honom, eller skriker jättenära hans ansikte så att han blir så rädd att han börjar gråta? Jag blir extremt frustrerad, både av hennes beteende och av hur jag reagerar. Mitt tålamod är bara så långt, förr eller senare gör jag sådär som jag aldrig skulle göra - skriker åt henne att nu får hon lägga av, annars (välj konsekvens)...

Att hon trotsar i övrigt är ok, det kan jag hantera ganska bra (tycker jag själv), men när det går ut över lillebror blir jag redigt förbannad.
    Nu har jag inget annat barn än min treåring så jag har ingen erfarenhet bara spontanta tankar. Går det inte att engagera henne i lillebror`Att hon får hjälpa till med att hämta blöja och tvättlappar, hjälpa till att lägga en handduk under när du ska amma tex? Kanske läsa en bok för henne medan lillebror äter?
    Och ge henne massor av gos-tid, tala om för henne hur fin och älskad hon är, ge henne mycket kroppskontakt i form av kramar och spontana pussar och smekningar på kinden? För att hon ska känna sig lika viktig.
    Dels är det ju trotsen som spökar, att hon ska göra allt som HON vill och på det sätt hon föredrar (som tex kan innebära leksaker i huvet på lillebror) och dels på avundsjuka på det lilla syskonet som får all uppmärkamhet?
  • ominte
    Hervor 1 skrev 2010-07-15 10:33:53 följande:
    Men de genvägar som avses är nog inte endast de man kan ta vid hemgång (som exempelvis med motsträvigt barn hem från lekparken). Tror att "ominte" mer pratar om att ta genvägare i föräldraskapet -generellt. Dvs att utnyttja den maktposition  som man automatiskt besitter som förälder, för att slippa vara pedagogisk.
    Det är liksom väldigt mycket svårare (åtminstone kortsiktigt) att vara en pedagogisk förälder som strävar att behandla sitt barn som en jämlike eftersom man måste tänka till och rannsaka sig själv och sin roll som förälder hela tiden.
    Att med hot och bestraffning tvinga sitt barn till lydnad (exempelvis hota med att lämna det ensamt eftersom barn skall lyda och inte "tjafsa") ger självklart konsekvenser. En sådan attityd gentemot barnet är nog också något som genomsyrar barnets hela vardag och inte bara vid de tillfällen då barnet hellre vill stanna kvar och leka än att gå hem och äta middag..
    Precis så menar jag
    Parken var bara ETT exempel av så många situationer som uppstår med en treåring (och barn överhuvudtaget).

Som Surfa skrev i inlägget som tvillingpappa svarade på, finns det tillfällen då genvägar i form av "nu går jag hem utan dig" är nödvändiga i vissa enstaka situationer men blir det rent av en rutin så kan man kallt räkna med att barnet tar ordentligt med "stryk" i form av dålig självkänsla och respekt.
  • ominte
    tvillingpappa79 skrev 2010-07-15 22:56:44 följande:
    Jag skriver under på det ni båda förespråkar vad gäller uppfostran. vad jag reagerar mot är tonen och självklarheten i ett rätt starkt påstående riktat mot en annan förälder. Jag tror för övrigt att det är svårt att räkna med någonting "kallt" vad gäller barns utveckling. Vi vet alldeles för lite om situationen för att uttala oss så hårt. Men men det kanske bara är jag som är överkänslig. Jag är inte så van vid internetforum.
    När en förälder uttrycker det så självklart att man bara "går hem utan snack" förutsätter jag att :
    1) föräldern släpar med sig barnet hem utan att diskutera eller förklara
    2) barnet går hem utan att protestera och därmed existerar inget problem

Om situationen är nr 1, finns det inget att göra i den här tråden om man anser att ens ord är lag och barnets åsikt inte ska tas hänsyn till.
    Om situationen är nr 2 förstår jag inte vad man gör i den här tråden
  • ominte
    Märta96 skrev 2010-07-27 23:05:50 följande:
    Var ett tag sedan jag skrev mitt inlägg här, men jag ser att det fått en del uppmärksamhet. Tack till Tvillingpappa79 som ser till helheten!
    Alla har vi rätt till en åsikt och det bör ju därmed också gälla på denna sida. Eller hur?

För att förklara min relation till min lilla dotter så kan det göras på följande vis: otroligt kärleksfullt och pedagogiskt. Hon har sedan hon var 10 månader sovit  tryggt hela natten på sitt rum. Vaknar inte och är ledsen, utan somnar själv om.  Hon har aldrig någonsin burits bort från ex. lekparken. Hon får otroligt mycket beröm från dagis, vänner, släkt, m.fl. I jämförelse med jämnåriga barn så är hon alltid  den som "uppför sig bäst".
    Så någonting gör vi nog rätt, eller vad tror ni?!

Vi kan aldrig bli asboluta jämlikar med våra barn av den enkla anledningen av att vi är deras föräldrar. I bland måste vi bara bestämma över dem!

Genomsyras vardagen av kärlek och uppmuntran så riskerar man inte att uppfostra barnen till osäkra individer.
    Men då funderar jag på om din dotter kanske aldrig proteterat när ni går från parken? Och om inte - då har du inget problem. Därför förstår jag inte vad du vill md ditt inlägg i den här tråden?

Självklart har alla rätt till sin åsikt och alla har rätt till att göra på olika sätt.

Jag startade tråden för att det inte har funkat så bra för oss trots att jag fostrar min dotter respektfullt och pedagogisk (förresten får vi också mycket beröm för hur trygg och väluppfostrad hon är). Däremot är det inget konstigt att barn ifrågasätter sakers tillstånd genom att gråta och skrika. Det gör den mest väluppfostrade unge. Något annat vore konstigt.

Självklart skulle jag bara kunna bestämma över min dotter att nu går vi från parken och hem, men det innebär ju också att vi kommer att behöva ta itu med konflikten som sker eftersom hon inte vill gå från parken varje gång. Oavsett om vi pratar om det innan och så vidare.

Förstår inte riktigt vad du vill med ditt inlägg i tråden, särskilt det första. Det ska inte behöva vara ett problem, nej. Men om det är det då?
Svar på tråden Att fostra respektfullt