ominte skrev 2010-08-01 11:10:31 följande:
Jag hoppas innerligt att du kan och vill vara med här och diskutera fram lite olika lösningar. Självklart får du välja själv om du redan har testat det mesta.
Förstår din frustration över att läsa här och tro att det bara löser sig men som Surfa skriver nedan så gäller det att fokyusera på små steg.
Sen tror jag också på att uppmuntra de små stegen som de gör.
Din son låter som en viljestark liten person, precis som min dotter är. Hon är väldigt klok och smart och går inte med på allt man erbjuder. Långt ifrån. Därför måste man alltid vara steget före med henne eftersom jag kan räkna ut att hon kommer sätta sig på "tvären", dvs välja det HON själv tycker är bäst.
Kan tänka mig att det dessutom blir ännu svårare när man har ett mindre syskon med i bilden också, det finns liksom inte lika mycket tid och tålamod som när man bara har ett barn som man dessutom kan l'mpa över på den andra föräldern.
För att inte snurra till det alltförmycket, eftersom jag ju inte vet mer om er specifika situation (skriv gärna mer om du vill så kan vi försöka ge dig feedback) så tror jag att du inte har något att förlora på att vara med i tråden. Du har väl inga fler val om du provat det mesta?
Ja, vi har alltså en 3-årig kille och en 1-årig tjej. Sonen har alltid varit väldigt aktiv och energisk - sparkade vilt redan som liten bebis - och helt klart väldigt viljestark. Dottern kan nog bli likadan, att döma av hennes karaktär hittills. Våra problem är i huvudsak två:
1.) Som jag varit inne på får lillasyster varje dag tjuvnyp, bett, sparkar, knuffar och slag av storebror. Det beror inte på att vi lämnar dem vind för våg, utan bevakning, utan på att detta beteende från storebrors sida hela tiden kommer så oväntat. Han är sällan arg i samband med dessa tjuvnyp, utan vi kan helt lugnt och glatt sitta och leka tillsammans - och så kommer det där slaget liksom från ingenstans.
Vi har jobbat jättemycket med detta, typ övat in ramsor om sådant man får göra för att uppmuntra positivt beteende, lyft bort honom med ett bestämt "nej" varje gång han gett sig på lillasyster, resonerat och förklarat att han inte kan leka med lillasyster när han beter sig så, försökt avleda genom att gå iväg och göra något annat med bara storebror etc etc. Inget har hjälpt, och detta har pågått sedan lillasyster bara var några månader gammal. Förutom allt jag läst har jag sökt hjälp hos BVC-psykologen, som aldrig hört av sig tillbaka. Jag har också haft e-postkontakt med barnläkaren Lars H Gustafsson, vars bok "Växa - inte lyda" jag har läst med stor behållning, och fått bekräftelse på att vi i alla fall är inne på "rätt spår". Men det är tyvärr en klen tröst, inte minst för stackars lillasyster!
2.) Jag har väldigt svårt att hantera 3-åringens "trots" (gillar inte riktigt det ordet, men alla förstår vad man menar när man använder det...) utan att tappa tålamodet och bli arg. Vi har varit lediga tillsammans hela familjen större delen av året och därmed haft gott om tid att diskutera och öva i praktiken den typ av föräldraskap vi vill utöva. Min man är mycket mer tålmodig och lugn än jag, och häromdagen var det jag (och inte sonen) som fick tillsägelse av min man att jag måste lugna ner mig (på goda grunder)... "Som tur är" börjar jag jobba igen imorgon, så jag kanske får lite mer distans till det hela och kan fokusera på att bli en bättre förälder den korta tid jag har tillsammans med mina barn om dagarna då.
Varje dag är en kamp, just nu framför allt om det här med påklädning när vi ska ut och om att sitta kvar vid matbordet tills man ätit färdigt. Vi tvingar inte sonen att sitta kvar tills alla har ätit färdigt, men vi vill i alla fall att han ska sitta vid bordet tills han själv ätit färdigt. Som det ser ut nu (om vi inte griper in) tar han en tugga, springer iväg några varv i lägenheten, kommer tillbaka och tar en tugga till osv. Vi har verkligen försökt välja våra strider och tillåter väldigt mycket som andra kanske skulle reagera på - men som i själva verket inte är särskilt viktigt - men vi tycker i alla fall att man ska ha kläder på sig när man går utanför ytterdörren och sitta vid bordet när man äter...
Hur vi gör? Ja, när det gäller påklädningen försöker vi locka och pocka med allt roligt vi ska göra när vi kommer ut, resonera om att man måste ha kläder på sig ute, avleda genom att prata om något helt annat och ta på kläderna under tiden utan att han tänker på det. Ibland har vi bara typ hållit fast honom och klätt på honom utan att prata - det känns inte särskilt roligt, men bättre än att skälla i alla fall. Den där berömda samarbetsviljan har vi som sagt inte sett tillstymmelse till, oavsett vad vi gjort. Han springer sina varv i lägenheten, upp i soffan, in i sovrummet, upp i sängen, gömmer sig under täcket osv.
När det gäller matbordet lyfter vi tillbaka honom till stolen varje gång han springer iväg, försöker engagera honom i något spännande samtal för att hålla honom kvar, men det brukar inte lyckas särskilt väl. Tillsägelserna och resonemangen urartar (åtminstone i mitt fall) oftast i skäll och skrik, vilket är jättejobbigt för alla inblandade. Hela middagen går åt till att springa omkring och sätta tillbaka en vild 3-åring. På kvällarna är jag ofta jättehungrig, eftersom jag inte hinner/har ro att äta något själv under middagen. Inser att vi måste prova något nytt, jag vet bara inte vad. För mig känns det viktigt att just måltiderna är ett tillfälle då familjen är samlad, att man äter tillsammans, sittande vid bordet. Det är en av de (få) strider jag är beredd att ta. Men hur gör man?
Ja, det blev lite långt, men så ser läget ut just nu på ett ungefär.