• Agamemnon

Oren hud, helt plötsligt - vad göra?

Jag har helt plötsligt fått problem med väldigt oren hud. I ansiktet då. Jag är 35 så tonårsfinnar kan det inte vara. Hursom, jag har aldrig haft större hudproblem, två finnar någon vecka innan mensen, that's it. Nu har jag haft otroligt många finnar på hakan i över sex veckor och det ser inte ut att ge sig. Tvärtom så börjar de poppa upp runt näsan också. Jag har inte ändrat på något matmässigt, jag använder inte smink och inga krämer, jag tvättar som alltid med något från L'Oréal (orkar inte gå upp och titta nu men vanlig ansiktsrengöring).

Finns det någon med samma problem som kan rekommendera något? Jag kanske bör byta till en annan rengöringsprodukt, men till vad då?

♥ Olivia 080308 ♥ miss-misschief.blogspot.com
  • Svar på tråden Oren hud, helt plötsligt - vad göra?
  • Eva70

Använder du rengöringsprodukter som passar din hudtyp?
    Jag hade problem med oren hy och efter inköp av produkter som passade min hy har jag blivit av med allt (fick hjälp av hudterapeut som såg vad jag behövde för grejjer)

Och sen ska man ju inte pilla på finnar (vilken kan vara svårt att låta bli ibland :).

• SuzR

låter som om du kanske behöver en portömning eller ansiktsbehandling? Jag fick också hjälp av min hudterapeut som visade mig bättre grejer än l'oreal (förlåt..) men när man blir äldre så krävs det bättre prylar. Du säger att du inte använder krämer, menar du vanliga ansiktskrämer? Det kan vara så att din hy är uttorkad och du behöver fukt, en massa fukt..därav finnarna (nu gissar jag) men det kan också vara något du äter, typ ost eller röda grönsaker kan orsaka finnar har jag hört. Kan du, så lägg lite pengar på riktiga hudvårdsprylar - jag har alltid vart skeptiskt men till och med min sambo som tycker jag slösar för mycket på skönhetsprodukter säger att det är stor skillnad på min hy, den har fått mer lyster och jag har sällan finnar.

• Agamemnon

Tack för lite input tjejer!

Jag äter inte särskilt osunt (varierad kost med både fisk och grönsaker, sällan godis, aldrig chips,...) och jag har inte heller ändrat något på det. Men det är ju mycket möjligt att åldern börjar visa sig.

Jag använder inga krämer alls, det enda är just att jag tvättar ansiktet med vanlig rengöringsgrejs från Garnier (såg igår att det inte alls är L'Oreal men jag vet att det är samma liga när det gäller kvalitet så det gör nog ingen stor skillnad).

Jag kan lägga mer på hudvård, absolut, jag vet bara inte vad som är bra och jag kan inget om innehåll och vitaminer och sånt. Jag har lite svårt att tro på att allt är dunderkurer (som de säger i reklamen) så att träffa en hudterapeut är ingen dum idé. Det får dock bli efter semestern så innan dess måste jag försöka lösa problemet på egen hand (med FLs hjälp ).

Jag blev tipsad om att MD Formulations-produkter ska vara bra. Vad tror ni om dem?

• SuzR

det kanske är det  som är problemet - att du inte använder krämer. En mask lite då och då gör susen - jag har en scrub (fast den är 'len' utan korn i) som jag kör var tredje dag.
    jag kan verkligen rekommendera nimue om det finns i din stad. Du kan ju prova lite olika produkter tills du hittar nåt som passar dig
    Har en kompis som använder MD och hon är jättenöjd!

• Agamemnon

Tack igen! Jag ska googla lite på Nimue, MD och Dermalogica (har jag också läst ska vara bra). Sen får det det väl bli den/de som finns billigt på strawberrynet.

• Lindreas

För det första; mitt första grav.symptom var att jag fick finnar just på hakan... ;)

För det andra; kan det vara så att du sitter med hakan i handen ofta? Eller sover med ansiktet mot armen till exempel? Det gör att jag får finnar...

Man brukar prata om att finnar och utslag på hakan just har kopplingar till hormoner, kan det vara något sådant? Tänkte eftersom det kommit relativt plötsligt?

• Agamemnon
    Lindreas skrev 2010-07-09 11:11:42 följande:
    För det första; mitt första grav.symptom var att jag fick finnar just på hakan... ;)

För det andra; kan det vara så att du sitter med hakan i handen ofta? Eller sover med ansiktet mot armen till exempel? Det gör att jag får finnar...

Man brukar prata om att finnar och utslag på hakan just har kopplingar till hormoner, kan det vara något sådant? Tänkte eftersom det kommit relativt plötsligt?
    Jag är inte gravid, det är jag (tyvärr) helt hundra på och nej, jag brukar inte sitta med hakan i handen eller något sånt. Hormoner ja, de kan ju ställa till en hel del. Jag tror mer och mer att det helt enkelt är en åldersgrej, huden börjar ställa krav på lata mig, och då kan ju hormoner också spela in (attans, vad gammal jag låter nu då).
  • Lindreas
    Agamemnon skrev 2010-07-09 11:23:17 följande:
    Jag är inte gravid, det är jag (tyvärr) helt hundra på och nej, jag brukar inte sitta med hakan i handen eller något sånt. Hormoner ja, de kan ju ställa till en hel del. Jag tror mer och mer att det helt enkelt är en åldersgrej, huden börjar ställa krav på lata mig, och då kan ju hormoner också spela in (attans, vad gammal jag låter nu då).
    Haha! Jamen då har du ju redan en egen idé om vad det kan var för "fel"! :) Då tycker jag att du, efter semestern, vänder dig till en duktig hudterapeut, och innan dess så kanske du kan fråga någon kunnig på apoteket eller liknande, vad som kan vara bra? Eller Åhléns, de är duktiga också. :) Eller vad fan, vem som helst som kan något om de krämer de säljer. :)
  • Agamemnon
    Lindreas skrev 2010-07-09 11:26:22 följande:
    Haha! Jamen då har du ju redan en egen idé om vad det kan var för "fel"! :) Då tycker jag att du, efter semestern, vänder dig till en duktig hudterapeut, och innan dess så kanske du kan fråga någon kunnig på apoteket eller liknande, vad som kan vara bra? Eller Åhléns, de är duktiga också. :) Eller vad fan, vem som helst som kan något om de krämer de säljer. :)
    Ja, men de vill ju sälja sina krämer också och jag är så fruktansvärt misstänksam när det kommer till sånt jag inte vet något om. Nej, men jo, jag ska gå till en hudterapeut efter semestern och innan dess ska jag testa några kvalitetsgrejer och se om de gör skillnad. Hittade precis något som heter Phyris och som ska vara bra. Vilken hiskelig djungel! Det blir nog "ole, dole, doff" till slut.
  • SuzR
    Agamemnon skrev 2010-07-09 11:45:01 följande:
    Ja, men de vill ju sälja sina krämer också och jag är så fruktansvärt misstänksam när det kommer till sånt jag inte vet något om. Nej, men jo, jag ska gå till en hudterapeut efter semestern och innan dess ska jag testa några kvalitetsgrejer och se om de gör skillnad. Hittade precis något som heter Phyris och som ska vara bra. Vilken hiskelig djungel! Det blir nog "ole, dole, doff" till slut.
    apoteket och åhlens är inte lika bra, du borde pröva special produkter som inte finns i vanliga affärer. Klart att dom vill sälja dom med, men det är iaf bra grejer..och jag har provat allt från budget till dyrt och det är dom dyra men bättre som passar på mig iaf.
Svar på tråden Oren hud, helt plötsligt - vad göra?