Inlägg från: Här och nu |Visa alla inlägg
  • Här och nu

BVC avråder från resa till Spanien/Grekland. Vad tycker ni?

Waersta skrev 2010-07-09 09:17:00 följande:
    Undrar vad BVC tycker om alla bebisar som redan bor i Grekland/Spanien..

Jag hade åkt!
    Ammar Du? Då behöver man ju inte tänka på att ge barnet extra vätska eller så..
    Fast när min äldste föddes var det en het sommar och vi råddes ge barnen vätska trots amning/ersättning.
  • Här och nu
    Jamilja skrev 2010-07-10 07:03:48 följande:
    jag vill även nu när jag läst era svar till TS påpeka en sak.
    Aircondition kan vara väldigt farlig för de små. Här i Turkiet läggs måga barn in på sjukhus med hosta osv varje sommar pga aircondition. Man ska vara sparsamma med gradantalet, tex. är det 33 grader så sätt aircondition på exempelvis 27 grader. Det räcker! Man blir nedkyld utan att bli sjuk. Är så lätt att barnen blir sjuka fort om de ligger i kalla rum, tas ut till värmen, kyls ned igen, värme...ja ni förstår. Så om ni åker o har aircondition; tänk på att inte överdriva gradantalet... :)
    Nej, VÄLDIGT FARLIGT är det inte. Klart man tänker på gradantalet.
  • Här och nu
    Jamilja skrev 2010-07-10 06:58:26 följande:
    Jag kan säga att min son inte fick  sig vaccinationer innan vi åkte till Turkiet. Han var då 7 veckor gammal och vi reste till 40 gradig värme. BVC sa till mig (för två år sedan då) att sålänge vi inte gav annat än modermjölk eller ersättning innan han fått vaccinationen skulle det inte vara något problem. Hon nämnde något om att amningen skyddade rätt bra. Sedan kunde vi undvika att ovaccinerade sjuka människor tog i vårat barn. Annars såg hon inget probem för oss att åka.
    Vi bor i Turkiet och vår son har aldrig lidit av värmen.
    Åk på semester ni. men tänk på värmen - små barn har svårt att reglera kroppstemperaturen.
    Ha en blöt handduk i vagnen som du kan ta fram såfort barnet verkar varmt.

Ha en trevlig resa.
    Vad har vaccination med saken att göra?
  • Här och nu
    bmbengtsson skrev 2010-07-09 23:20:06 följande:
    BVC... Dom är ju ett släkte för sig ;) åk! Ha kul!
    Precis. Många verkar se BVC som en pakt av gudar. Man har väl ett förnuft!
  • Här och nu
    paloma84 skrev 2010-07-10 08:34:39 följande:
    Mot tuberkulos till exempel.
    Ja, men varför skulle det va bättre så länge barnet INTE blivit vaccinerat. Tbc-vaccin behövs inte till Spanien o Grekland o vad jag vet inte till turistorter i Turkiet.
  • Här och nu

Det stämmer att tbc endast ges till högriskpatienter.

Svar på tråden BVC avråder från resa till Spanien/Grekland. Vad tycker ni?