• umeafia

BVC avråder från resa till Spanien/Grekland. Vad tycker ni?

Vår son är 2,5 månad och vi funderar på att åka på en charterresa All Inclusive till Grekland, Spanien eller Bulgarien. Ringde BVC för att fråga om vaccin för en sådan liten och fick svaret att de avrådde oss från att åka helt. Inte för vaccinet utan för värmen.
    Förstår ju givetvis att det blir varmt för vår lille men vår mening var att skydda honom i allra högsta grad och anpassa resan efter honom. Blev ändå förvånad när hon sa barskt avrådde, tycker man hör hela tiden om familjer som far och flänger med barn.

Vad tycker ni? Har ni rest med så små barn till varma länder?

• Svar på tråden BVC avråder från resa till Spanien/Grekland. Vad tycker ni?
  • Lilla Emma

Min mamma fyller 50 nästa år i maj och jag hoppas då ha ett syskon till min nu 2 åriga son vars syskon då bara är några veckor om.allt går som jag vill nu:) mamma bjuder på resan och vi ska åka, det är som nån mer här skrev; ammar man får de ju i sig all den vätskan de.behöver. och när min son föddes för exakt 2 år sedan var de.värmebölja här, lika svårt här som utomlands. ÅK! Och ha de så trevligt!

• Länisen

Vi ska till Kanarieöarna när våran plutt är 2 månader. Behöver ju inte lägga honom mitt i solen direkt... Jag tänker precis som LillaEllan, dom föder barn där också...

• hewa

Bäst att inte ens nämna för bvc då att vi funderar på en USA resa när vår är runt 2 månader... Vet ju aldrig vad de kan få för sig att avråda ifrån

Åk ni, vanlig försiktighet i  värmen och, om du ammar, att drick massor själv! Som alla redan påpekat, det föds ju barn även i varma länder. Förresten har ju hotellen ofta luftkonditionering, till skillnad från vanliga svenska villor som håller lika varmt inne som ute nu i värmeböljan!

• blommanigbg

Jag kan förstå att bvcsköterskan sa som hon sa. Du ringde ju dit. Då får man vara beredd på ett råd även om man inte tycker om det. Temperaturen runt medelhavet kan ju vara 46 grader på sommaren. Det är en tröttsam resa. Ur bebisens synvinkel har den det skönare hemma.  Så helt fel var hon inte ute. Det var bara ett omtänksamt råd. Sedan får du som förälder göra vad du vill ts..

• Moatje

Vi åkte till Thailand när vår dotter var 3 mån. Funkade alldeles fint. Hon var naken nästan jämt och verkade inte alls vantrivas. Helammade och det funkade också bra lättare när de är små och maten är med i lagom värme.

• Helstsyskonnu

Vår bvc-läkare avrådde oss från att åka till fjällen (!!) när vår dotter var sex veckor, det var synd om en sån liten att resa så långt (det tar 6 timmar om man räknar in pauser) sa hon. Behöver jag säga att vi åkte ändå?

• paloma84

Äsch.. Det var ett "råd"... inget annat...

När vi hälsar på hos släkten i grekland är det skugga, och vatten som gäller!
    Kan ju tillägga att barnen där sover mitt på dagen 2-3 timmar då det är alldeles
    för varmt och så är de uppe på kvällarna istället. Det är då lekparkerna är överfulla!

Modersmölkersättning finns i Grekland, säljs på apotek och matäffärer.
    Välkända märken, så det är ingen fara.

På öarna fläktar det ganska skönt också om ni ska va där.
    Gå upp tidigt, ät frukost.. Sätt er vid poolen i skuggan.. framåt lunch går ni och äter.. (i skuggan behöver jag ju inte tillgägga hela tiden)... och där efter så är det bara att gå in på hotellet (om ni nu är där) vila lite, svalt och skönt... Och gå ut fram mot eftermiddagen... Kvällen är ju absolut skönast!

• Helene OSV

JAG hade inte åkt men det är ju för att jag avskyr värmen och vill bära mina bäbisar i sjal.

• amomentlikethis

Vi var i Brasilien med tösen när hon var ca 6 månader gammal och där är det alltid varmt.
    Min BVC tant sa; ha så skoj!!

Var inga problem alls. ha parasoll på vagnen, smörj in bebisen och ha honom/henne i bara blöja så funkar det finfint

• MangaGirl

Klart ni ska åka! Det bor ju trots allt små bebisar där också, eller hur?
    Amma mycket, och lite sunt förnuft. Ni kommer få det kanon!

Svar på tråden BVC avråder från resa till Spanien/Grekland. Vad tycker ni?