• Anonym (lina)

Kan man äta tonfisk?

Är i vecka 7 nu, och undrar om man kan äta tonfisk när man är gravid??

• Svar på tråden Kan man äta tonfisk?
  • Pickeli

kolla livsmedelsverkets hemsidan för råd till gravida.

Konserverad går bra att äta, färsk ska du vara lite mer försiktig med då de köttet kan inehålla tungmetaller.

Google it!
  • alvias78

Ja... När jag väntde min älsta så hade jag tonfisk i olja som en last... =)... Blev galen om jag inte fick hård smörgås med tonfisk på och ett STORT glas mjölk på morgonen. TRodde att jag skulle föda fram en tonfisk tillslut...

• Anonym (lina)

tack alla för era svar!! :)

• Lowika

Kvicksilver

Höga halter kvicksilver kan finnas i

abborre gädda gös lake rocka stor hälleflundra svärdfisk tonfisk, fryst/färsk.

Tonfisk på burk tillhör en annan art än den som säljs färsk och innehåller inte höga halter kvicksilver.

från livsmedelsverkets sida. Lite förvånad, tänkte tonfisk som tonfisk, men mee wrong!

Dock:

Hur mycket kan jag äta?

Tidigare var rådet att gravida och ammande helt skulle avstå från dessa fiskar. För några år sedan enades WHO och FAO (FN:s livsmedels- och jordbruksorganisation) om en gräns för ett säkert intag av kvicksilver. Detta intag anser man är utan risk för skador på fostret. Om man äter fisk som kan innehålla höga kvicksilverhalter högst 2-3 gånger per år överskrids inte denna gräns.

Så även om det var färsk du menade, så är det fine, EN gång eller så.

Svar på tråden Kan man äta tonfisk?