Varför lägger AC ut ett barn som redan finns i Sverige?
Vad tragiskt att det kan sluta så Man undrar ju VARFÖR det inte slutade bra.
Vad tragiskt att det kan sluta så Man undrar ju VARFÖR det inte slutade bra.
Jag tycker inte man behöver skriva på en tystnadsplikt för att kunna respektera att skydda barnet
Vad jag kommer ihåg när jag anmälde intresse för en liten flicka på deras sida var att man hade "suddat ut" ansiktet och fick alltså en bild av henne om man skulle gå vidare i gallringen. För vad konstigt det skulle bli om man ex lämnar intresse för ett barn där man ser ansiktet och sedan ex blir utsedd till ett annat barn och några månader senare möter barnet från sidan på ÖF (ex spira) med de som blev utsedda som föräldrar. Då vet man ju saker om det barnets SN fast föräldrarna exempelvis väljer att inte berätta om det SNét. Det är inte omöjligt om man säger så. Så egentligen borde man väl kanske se över rutinerna om det är så att man ser ansiktet på barnet på sidan.
Bara en fundering.
Nej man får ju hoppas det. Men min erfarnhet är att folk i allmänhet pratar lite för mycket. Saker man berättar för andra är det ju inte heller tystnadsplikt på. Och hur fungerar människor i dessa sammanhang? Det pratas hej vilt om saker som är "privata", saker som berättat om sitt barn för andra (som faktiskt borde respekteras för mitt eller andras barns bästa, som tillhör deras bakgrund och faktiskt är privata). Därför tycker inte jag man borde ta bort bilderna på hemsidan. Det ligger inte i folks natur att hålla munnen stängd. Tyvärr. Man får helt enkelt ibland räkna med att informationen läcker ut. Här utgår man ifrån att människor har vett och etikett, men det har mng inte.
Och jag står frågande och undrar varför bild är så viktigt för att göra barnet mer "levande". Jag förstår inte.....
det finns många som tackar ja utan att ha fått bild av barnet, jag till exempel. Vill inte att det ska verka som jag är bättre än andra för det, kanske bara lite mer av en problemlösare, samt att man i desa stunder kan välja mycket med hjärtat, vilket jag vill hävda att man gör i större omfattning om det finns bild. Då väljer man med hjärtat och kanske inte tänker igenom ordentligt vad det innebär. Jag är fullständigt tillfreds med mitt val, eftersom det med min dotters sn kanske är än viktigare att få info om man misstänker att det ligger en kromosomavvikelse bakom lkgét än en bild. I vissa fall kan jag mycket väl förstå att det krävs en bild för att få uppfattning om ett sn, men i mng fall tycker jag man kan tacka ja till ett barn utan att se en bild.