• Tiikeri

Bönder med höns och getter, se hit!

Hej!

Jag är less på att sitta på kontor och stressa över digitala dokument. Jag vill så gärna bo på en stor gård, få arbeta med kroppen och få skit under naglarna. Jag vill ha höns och getter, jag vill få killingar och kycklingar. Odling är jag också intresserad av. Jag vill vara fysiskt trött när jag går och lägger mig.

Nu bor jag i en lägenhet i stan och vet inte alls hur det ska gå till. Jag har inte den erfarenheten att jag känner mig bekväm med att ha allt det ansvaret redan idag, har endast haft någon vecka praktik hos getterna som fanns på min gymnasieskola, men jag vill lära mig.

Kan man försörja sig på detta? Förstår inte hur pengarna ska räcka. Jag har inga stora pengar idag, så bara att köpa en gård och dra på sig stora lån för den kräver ju en viss inkomst.

Hur lyckades ni med detta? Hur många djur har ni och vad gör ni med dem för att det ska gå runt? Har ni något tips på hur jag ska göra för att komma igång med och driva min gård?

• Svar på tråden Bönder med höns och getter, se hit!
  • Tiikeri

Haha... Hittade faktiskt den där sidan tidigare ikväll och blev medlem. Så precis då! Att jag samma kväll blir tipsad om den. Kanske har större chans att få svar på mina frågor där :)

• MickeN1973

Frågan är ju om du själv vill ha några getter och höns

Eller om du bara vill jobba med det.

Ska man själv ha det då blir det att man lägger om sin livsstil från stadslivet till ett lantligt liv.

Sen får du förankra det med evt partner.

• Tiikeri

Jag vill ha det själv, vill ha en stor gård som jag får styra och bestämma över, är väldigt ansvarsfull och jag gillar ansvar, gillar att bestämma också. Jag är sån som jobbar och sliter mer än andra på arbetsplatser, och jag är så trött på att göra det för samma lön som de andra. Jag vill jobba och slita hemma, för att mina djur ska må bra och för att jag ska få en bättre gård. Jag vill ha det som en livsstil, jag mår så bra de gånger jag kommer ut på landet.

Är så trött på stadslivet, har aldrig känt att jag hör hemma i stan. Hade faktiskt redan som liten svårt att acceptera att bo i stan när det finns "landet". Inte ens som tonåring var jag nöjd med att bo i stan. Visst kan man göra rolig saker i stan. Men det känns som låg kvalité (för mig, ser inte på något vis ner på stadslivet, det passar bara inte mig). Jag njuter så mycket de gånger jag får komma ut på landet. Visst att det kan vara slitigt, sopa en stallgång, flytta tunga höbuntar så svetten rinner, stätta upp stolpar för att göra en hage och allt annat man kan tänkas syssla med... men det känns samtidigt äkta, och den känslan gör att trotts att det är slitigt så gör det mig glad... om du förstår vad jag menar. När jag kämpar på kontor så mår jag bara dåligt, för mig känns det inte äkta. Det känns meningslöst, sitter bara av min tid där på kontoret. Visst att jag får mina lediga helger från kontoret, och att en gård inte tar helgledigt... Men jag är inte alls rädd för det.

Känslan jag har när jag är på landet är så bra, men den skuggas av känslan att jag är fast anställd på ett kontor. Kan inte ens föreställa mig känslan att vara på landet och inse att jag får stanna där så länge jag vill. Vill att mina barn ska få växa upp med naturen som granne, jag tror att det är nyttigt att växa upp med djur omkring sig. Har också en väldigt bra känsla när jag är bland djur, njuter av att bara sitta och titta på dem. En get som tuggar, höns som spatserar omkring och lukten av häst... Så underbart! Nu skrev jag mycket, men det är för att jag känner mig så säker på att det är det här jag vill.

• tamate

det beror ju lite på hur och var du vill bo men jag kan tipsa om att se dig om i landet

hr dr jag bor så kan man köpa en gård för runt 200 k och uppåt  och ger du någon lägenhet idag så borde du kanske få betydligt mer n så för den?
    om du verkligen vill kämpa så borde du lyckas att få det att gå ihop för då köper du all utrustning beg och kampar upp från grunden.
    forumet som du blivit tipsad om ar ett jattebra stöd. 
    en bokserie som r ett bra stöd ar www.adlibris.com/se/product.aspx
    finns på svenska men inte nya

jag tror absolut att man kan leva på gården men det krävs uppoffringar och stort jobb och envishet och du ar helt beroende på att inte för mycket går illa men istället så får du mycket tillbaka 

• Tiikeri

Nämen, den där boken känner jag igen. Kollade i bokhyllan nu och ser att jag faktiskt har den, samma författare, fast på svenska. Min är dock väldigt  väldigt gammal, har fått den av min mamma som köpte den för mycket länge sedan. Läste faktiskt i den lite igår, blir väldigt inspirerad!

Runt stockholm, eller i jämtland hade vi tänkt. Lutar åt jämtland. Har också hört att det finns så billiga gårdar, men jag ser dem inte. I jämtland såg jag några, men när de är så billiga, då finns det ju ingen mark och ingen möjlighet till att ha några djur. Vill man ha lite mark, och kanske en ladugård så börjar det skena upp till över miljonen, kanske två miljoner... och då kanske det till och med måste renoveras och fixas massa innan man kan ha djur där. Tyvärr kan de ju inte vara hur litet som helst  om man ska kunna försörja sig där. Vi är ju så unga båda två, så när vi köpte lägenheten så hade priserna redan skenat iväg, så vi sitter med väldigt saftigt lån. Visst har vi en lägenhet, men eftersom vi är så unga så hade priserna redan gått upp när vi köpte den, så den är högt belånad. Så jag vågar inte räkna med så mycket i startkapital. Finns inga pengar i släkten, och jag har ingen lön att hurra för. Visst lägger jag undan pengar, väldigt duktig med sånt, sparar allt som blir över - Tack vare de som vi haft råd att köpa lägenhet. Men med tanke på min lön och ålder så är det kanske förstårligt att det inte växer så snabbt.

• Kjell2

Att försörja sig på getter och höns kräver en mycket stor besättning, dvs massor med djur och industriell produktion. De flesta småbönder är sk "månskensbönder", ett vanligt jobb på dagen och sen ta hand om gården på kvällen.

• Morkullan

Finns en ettårig folkhögskolekurs i Skattungbyn i Dalarna i "Resursbevarande försörjning" som jag tror kan vara något för dig. Många som velat leva självförsörjande har gått där för att skaffa erfarenheter. Har fattat att många som gått där är väldigt nöjda.

• Tiikeri

Ska kolla upp den där utbildningen och se om det kan vara något!

Gillar inte tanken på att det måste vara en extrem produktion, vill ha så pass med djur att jag kan hantera dem som individer, inte som en flock i min industri. Måste inte bara vara höns och getter heller, kan tänka mig fler inkomstkäller, många bäckar små, lite så tänker jag. Frågan är ju bara hur mycket man hinner med, känns som att man ska hinna med så mycket på sommrarna, dygnet har ju bara 24 timmar, och vi har dessutom barn. Kommer ju odla mycket själv också, fiska.

Det har faktiskt dykt upp en gård vi har lurat länge på, men vi tyckte att den var för dyr först. Den har inte blive såld och nu har vi bokat in att vi ska kolla på den nästa helg. Tänk vad spännande! Kan inte sluta kolla på bilderna och drömma och planera, så får man ju inte gör innan man köpt något men det är svårt att låta bli. Ladugården är dock i dåligt skicka, men jag börjar bli ganska händig, så med lite hjälp kanske jag kan få till den. Det finns växthus också, tänk vad roligt!! Bakstuga! Då kan jag baka tunnbröd och sälja, det är ju något man kan göra på vintern! Nära fiskevatten, så jag kan lägga nät, drar ju ner kostnader. Har möjlighet att jobba på kontor i närheten, det tar ju säker några år innan gården börjar rulla, om den nu ens börjar rulla!

• Kjell2
    Tiikeri skrev 2010-10-15 11:25:24 följande:
    Ska kolla upp den där utbildningen och se om det kan vara något!

Gillar inte tanken på att det måste vara en extrem produktion, vill ha så pass med djur att jag kan hantera dem som individer, inte som en flock i min industri. Måste inte bara vara höns och getter heller, kan tänka mig fler inkomstkäller, många bäckar små, lite så tänker jag. Frågan är ju bara hur mycket man hinner med, känns som att man ska hinna med så mycket på sommrarna, dygnet har ju bara 24 timmar, och vi har dessutom barn. Kommer ju odla mycket själv också, fiska.

Det har faktiskt dykt upp en gård vi har lurat länge på, men vi tyckte att den var för dyr först. Den har inte blive såld och nu har vi bokat in att vi ska kolla på den nästa helg. Tänk vad spännande! Kan inte sluta kolla på bilderna och drömma och planera, så får man ju inte gör innan man köpt något men det är svårt att låta bli. Ladugården är dock i dåligt skicka, men jag börjar bli ganska händig, så med lite hjälp kanske jag kan få till den. Det finns växthus också, tänk vad roligt!! Bakstuga! Då kan jag baka tunnbröd och sälja, det är ju något man kan göra på vintern! Nära fiskevatten, så jag kan lägga nät, drar ju ner kostnader. Har möjlighet att jobba på kontor i närheten, det tar ju säker några år innan gården börjar rulla, om den nu ens börjar rulla!
    Att ha en lönejobb på sidan och jordbruket som hobby låter betydligt mer realistiskt än att leva på lite getter  och höns. Det blir inte mycket pengar på några få djur.

I så fall får du satsa på extremt självförsörjade och mer eller mindre leva utan pengar och allt vad det innebär. Också en möjlig livstil men man ska nog vara medveten om vad det innebär.
  • Ann-Sophie

Vilken härlig entusiasm du har! Solig
    Om du vill leva av vad marken ger, är det "enklast" att dra ner på sina sk. behov.. Att inte leta de stora inkomsterna, utan de små utgifterna..
    Om du vill ha getter, finns ju möjligheten att lära sig göra olika produkter; ost, yoghurt mm och få till riktigt smakliga grejer. Sen kan du se till att tävla med dessa produkter och genom det få köpare och inkomsten är klar!
    Jällaskolan i Uppsala har tidigare haft en kurs i jordbruk för nystartare, via Länsstyrelsen tror jag det var.. gick den 2005-2006 (två terminer).
    Där får man chansen att testa sina ideer ekonomiskt, man pluggar mycket ekonomi och bokföring + lite praktiskt men inte så mycket..
    Sen finns det en förening http://www.eldrimner.com/ som har kurser. De finns i Jämtland..

Lycka till!!

• Tiikeri

Små utgifter vill jag ha, det är inge roligt att vara beroende av att dra in mycket pengar. Tänker mycket på hur man ska kunna dra ner kostnaderna. Bara fisken, rotsakerna och andra saker jag odlar minskar ju utgifterna. Vi har en kolonilott idag som inte är så stor, och även om den är liten så blev det många måltider. Min sambo kommer ha ett vanligt jobb, så han drar ju in en normal lön. Så gården blir mitt "jobb". Han kommer såklart hjälpa till, inte så han sätter sig i soffan när han kommer hem om jag är mitt i vårbruket och inte hinner med.

När det gäller djur så vill jag inte ha enorma besättningar (tror jag idag, får se hur det känns, kanse tycker det känns bra att skaffa bara fler och fler getter, så har jag jättemånga tillslut). Men jag kan tänka mig att ha lite större produktion med något där djur inte är inblandad t.ex. odling. På gården jag har hittat så finns det 4 h åker, kanske inte jättemycket, men något kan man säkert göra med dem. Traktor fick jag köra endel i skolan, har till och med plöjt några meter :P

Förädla det djuren ger är jag också lite inne på. Blir det getter så ska jag utan tvekan göra getmese, det är ju helt underbart gott. Blir dock problem om jag ska sälja, eftersom jag måste göra produkterna i ett godkänt kök(mejeri). Hade ingen aning om att man kunde tävla med produkterna, vad är de för tävlingar?

Snickeri kan jag tänka mig också, det är ju något man kan göra vintertid i så fall.

Ska absolut kolla in utbildningarna!

Svar på tråden Bönder med höns och getter, se hit!