• Anonym

Hur berarbetar man sin svartsjuka och börjar lita på sin partner?

Svartsjuka har länge varit ett stort problem och jag har väldigt svårt för att lita på folk, speciellt killar av någon anledning.

Jag har, vad jag själv vet, aldrig blivit begragen eller så, så jag har ingen aning om var detta bottnar i.
    Jag tycker i alla fall att det är väldigt jobbigt att känna såhär och att itne kunna lite på min partner. För ca 9 månader sedan gjorde min pojkvän sedan ca 5år tillbaka slut. Det var en väldigt jobbig separation för min del, men vårt förhållande hade varit katastroff mer elelr midnre hela tiden, men vi höll ihop mestadels för sonen vi hade ihop skulle jag tro. Där fanns såklart känslor inblandat, men sonen var garanterat den största anledningen till att vi försökte litye extra.
    I alla fall, i det förhållandet hade jag stora problem med svartsjuka och att lita på honom, trosst att jag är ganska övertygad om att han aldrig gjorde något med någon annan. Tvärtom var jag otrogen en gång mot honhom, men han förlät mig och vi var tillsammans ca 1,5år efteråt. Efter det gick det riktigt utför och det tog slut.

Nu har jag i alla fall träffat en ny kille som jag tycker vädligt väldigt mycket om och vi fungerar vädligt bra ihop. Det har gått ganska snabbt alltihop och vi ska snart flytta ihop. Allt känns jättebra, han kommer jättebra överrens med min son och min son tycker väldigt bra om honom.
    Allting är bra, förutom min jäkla svartsjuka. Jag har väldigt svårt och lita på någon, och min svartsjuka är riktigt jobbig.
    Grunden till min svartsjuka nu är hans kontakt med ett ex. De är fortfarande vädligt goda vänner och har tydligen varit det hela tiden efter de gjorde slut.  Jätteskönt att man kan vara det, men det stör mig jättemycket och helst vill jag att de ska bryta kontakten. Men det kan man ju inte helelr kräva, klart han ska kunna vara vän med vem han vill, oavsett kön och så vidare. Men ändå, lite känsligt för mig.

Hur bearbetar man sånt här? Jag vill inte vara en svartsjuk jobbig flickvän. Jag vill verkligen kunna lita på min partner, men jag vet itne hur jag ska komma över min svartsjuka.
    Hur gör man?

• Svar på tråden Hur berarbetar man sin svartsjuka och börjar lita på sin partner?
  • Furie

Jag bestämde mig för att helt enkel sluta. Eller i alla fall sluta att visa honom min svartsjuka. 
    Varje gång jag tänkte fel tankar tvingade jag mig att tänka på alla bevis jag fått på att han älskar mig och ingen annan. Det tog ett tag men för mig fungerade det. Jag hade inte ett skit att grunda svartsjukan på, mer än rädslan att bli lämnad. Visst kan jag bli lite svartis då och då, men det är inget som påverkar vårt förhållande det minsta.

Man kan ju givetvis gå i terapi också och få hjälp att tänka rätt + jobba på självförtroende/självkänsla. Kan ju vara både snabbare och lättare än att göra det på egen hand.

• Anonym

Det är ganska svårt att inte visa att jag ogillar när han snackar med sitt ex, men jag gör ingen stor sak av det.
    Detta är så nytt oxå så det är svårt att tänka att han bara älskar mig och ignen annan. Det vet jag ju faktiskt inte. Men han säger ju det, och jag försöker ju lita på det.

• MinoosMami

tycker inte man ska ha kontakt med sitt ex om inte nuvarande flickvän tycker de e ok, sånt måste man respektera.
    det är inte okey.

• Anonym

Jo. samtidigt är det några år sedan de gjorde slut och de har varit vänner sedan dess. Känns itne riktigt som jag kan kräva att de ska bryta kontakten, det hade bara kännts dumt.
    Jag har ju själv kontakt med mitt nyaste ex, fast vi har sonen ihop så det blir liksom ett måste. Men ändå

• Furie

Kräva att de ska bryta kontakten är ju inte rätt nä. Tror knappast att du har nått att oroa dig för om de varit separerade i flera år. Hade de velat ha varandra hade de varit tillsammans redan. De har haft år att bestämma sig.

• Anonym

Jag vet faktiskt itne. Jag vet ju varför det tog slut och det var itne pga känslor som tog slut eller för att de itner funkade ihop.
    Men visst, de har ju haft flera år att gå tillbaka till varandra igen om de nu skulle vilja det.

Tycker ändå det är lite känsligt iom att det är ett ex. Men det är ju mitt problem inte hans.

• Furie

Ja, jag håller med om att det är ditt problem och inte hans, även om det låter elakt
    Det handlar ju i grunden om att du inte är säker i dig själv och säker på att du är älskvärd (brukar vara så iaf).
    Förhållandet är ju ganska nytt, jag tror att ju mer tid som går desto lugnare kommer du bli över deras relation.
    Även om förhållande inte tog slut för att känslorna var slut betyder inte det att de inte är över nu. 

• Anonym

Det låter itne alls elakt, det är ju så det är
    Jo jag är inte särskillt säker i mej själv, mitt ex lyckades trycka mitt redan dåliga självförtroende riktigt i botten och det tar lite tid att bygga upp det igen.
    Han visar ganska tydligt att han vill vara mej och är ganska annorlunda gentemot mitt ex när det gäller det. Blir förhoppnignsvis bättre med tiden, för vem orkar gå runt och vara misstänksam och itne kunna lita på den man lever med?

• Anonym

Och där sjönk min tillit för honom....hans facebook var igång, såg en konversation emellan honom och någon tjej som var skriver en månad efter vi börjat träffas. De var ganska flörtigt, hon skrev något om att om han var sugen på rajtantajtan skulle han höra av sej. Och han skrev senare nått om att hon kunde bo hos honom några dagar när hon kom till sverige (hon bor tydligen utomlands).
    Detta var visserligen innan vi blev tillsammans på riktigt, elelr vad man ska säga, men vi träffades och det var ändå ganska seriöst. Eller ja, det trodde i alla fall jag då. Känner mej lite besviken faktiskt, även om det är ett tag sen

• Anonym (Hasse)

Du kan ju känna så för att du själv har tendens att vara otrogen. Man dömer andra efter sig själv. Ljuger man ofta tex så är det ofta att man tror att andra gör det. Samma sak tvärtom. Är man ärlig ofta, så blir man gärna lite naiv.

Svar på tråden Hur berarbetar man sin svartsjuka och börjar lita på sin partner?