• CamillaJ82

vännerna försvinner

Har  en dotter på tio månader o den senaste tiden så har en del utav mina vänner mer eller mindre försvunnit. Det är bara jag i min vänskapskrets som har barn o en försöker bli gravid. Men ändå så tycker jag att dom inte förstår att jag inte kan leva som förut.

Min sambo har självklart inga problem att vara själv med våran dotter så på så sätt kan jag ju hänga på på en o annan sak, men blir inte ens tillfrågad längre :(

Vänner växer ju inte på träd o det är ju inte lätt att få nära vänner o det tar ju ett tag innan man lär känna varandra på djupet.

Känner mig så ledsen över detta, men antar att det kan vara ganska vanligt att sädant händer. Är väl bara att bita ihop o leta vänner med barn (o hoppas på att min vän son försöker bli gravid blir det snart)

Ville bara skriva av mig o kanske byta ett par ord med nån :)

• Svar på tråden vännerna försvinner
  • Ida1990

Så är det för mej också, Mina "gamla" vänner umgås jag inte alls med ofta längre. Tror det är jätte vanligt att det blir så tyvärr. Man får liksom andra intressen när man skaffar barn. Det går ju inte att sätta sej in för en som inte har barn hur det är för oss. Vi måste planera, fixa och dona. Vi kan liksom inte bara dra i väg en hel dag. Så tråkigt nu när man är mammaledig också, skulle vara roligt att gå och ta en fika eller så på dagarna.

Leo 2010 02 05 <3
  • Trollmamma till 4

Har du frågat om du inte kan få hänga med ut?

IVFförsöket blev ett plus:) Måtte allt gå vägen!
  • pojkens

hej. Jag var visserligen inte först med att skaffa barn, så jag har en massa vänner med barn som förstår mig. Dock ser jag aldrig dem eftersom de också har barn och det blir bökigt att koordinera alla familjer. Så de jag mest träffar är mina vänner som frotfarande är singlar och/eller barnfria. 

Jag tänker lite så om vänner, nu nr jag är 30+, att man faktiskt itne behöver behålla alla vänner man har, om man känner att man inte har något gemensamt längre eller inte trivs tillsamamns. Med det sagt menar jag inte att man ska skippa alla vänner, men kanske har du några gamla vänner som är bättre än andra? Så försök fokusera på att hinna träffa de du verkligen fortfarande vill ha som vänner. Fråga vad de pysslar med och om du får följa med? Bjud hem dem på middag hos dig om du inte har barnvakt, etc.

Sen så kanske du får nya vänner med på köpet när du får en mammagrupp eller liknande. Det är trist att förlora bra vänner, det vill man inte. Men ibland växer man ifrån varandra, och om du känner att någon eller några inte längre vill hänga med dig för att du fått barn är det kanske inte de bästa vännerna från början? Jag har varit med om bekanta/vänenr som inte vill umgås när man skaffar pojkvän, och ännu mindre med barn. Men då tycker jag det är ett problem som ligger hos dem. Jag kan inte vara singel elelr inte skaffa barn bara för att de inte gör det, eller är bittra över det.

Men se till att jobba mer på de vännerna du verkligen tycker är viktiga! skippa de som inte verkar vilja umgås alls med dig längre eller liknande.  

• Mamma Tette

Jag förstår dig. Tänk inte på dåtidens vänner, det finns en anledning till att dom inte följde me dig in i framtiden, sa en person till mig en gång. Så sant så sant. Dom vänner jag har kvar, med eller utan barn, kommer att stanna med mig även om jag är mamma.

Jag har alltid varit i farten och varit spontan i det jag har hittat på så jag var rädd att det skulle bli en väldig omställning med barn, att jag skulle bli helt ensam, och ja visst jag har tappat en hel del vänner på vägen men jag har med omsorg valt vänner jag vill fortsätta vara med. dom har jag varit på och frågat om vi inte ska göra något osv osv. Sett till att dom vet att jag KAN åka hemifrån, med eller utan barn, även om jag inte kan alla gånger.

Jag fick heller inga vänner i mammagruppen, klickade inte med någon där. Men faktiskt har jag fått nya vänner i vår redan befintliga krets. Min sambos kompis sambo... hängde du med?? Vi fann helt plötsligt varandra. Även min sambos svägerska har blivit en god vän.

Kämpa lite för dom vännerna du verkligen vill behålla (låter ju hemskt att man ska sålla bort några men man känner i hjärtat vad man vill) och var öppen för nya vänner! Lycka till!!

Svar på tråden vännerna försvinner