• BadReligion

laktosfri mjölk????

hej jag tror jag e laktosintolerant jag får ont i magen om jag dricker mjölk på morgonen (bara på morgonen har jag märkt) nu vill jag prova laktosfri mjölk!
    smakar d annorlunda än vanlig mjölk?? finns d i 3 procentig? e den dyrare?  jag vet att d e smidigast att gå till affären o köpa! men kl e sent och när jag undrar om nånting vill jag veta svaret direkt!!!!

tack för svar

• Svar på tråden laktosfri mjölk????
  • Aakashan

Det finns ju olika varianter på laktosfri mjölk. Jag har provat Arlas och Valios. Arlas är lite sötare och nån krona dyrare, och Valios smakar som "vanlig" mjölk men är ännu dyrare. Har för mig att det finns i olika fetthalter. Det var länge sen jag kollade. (Min f.d man var laktosintolerant) Har dock sätt att sortimentet har ökat enormt!

• Fredrik Johansson

Valio har ett brett och bra sortiment på laktosfria sortimentet å skall man se till Mjölk så tycker iaf jag att deras mjölk e den som smakmässigt e mest lik vanlig.

• jennyc

tycker om både valio och arlas...smakar som vanlig mjölk men är givetvis dyrare...men värt varenda krona om man får må bra

• DuBBeeL

Jag tycker att det smakar som vanligt mjölk.
    Finns lätt-, mellan- och standardmjölk. Är du riktigt nyfiken kan du kolla in sortimentet på Arla's resp. Valio's hemsidor.
    1 liter laktosfri mjölk kostar ca 17:-

• Teskedsmamman

Jag har ALDRIG sett standardmjölk i laktosfri, bara mellanmjölk.

Personligen föredrar jag helt klart Skånemejeriernas mjölk! Den är vettig i priset och smakar bra!

3 killar & pojke v36 - tesked.blogspot.com/ - Virkaholic
  • Trillian77

Jag tycker Valios smakar precis som den vanliga mjölken, så den rekommenderar jag att du testar. Alla andra sorter jag smakat tycker jag antingen är alldeles för söta eller smakar skit. Bara att prova sig fram Glad

• BadReligion

tack för svaren!

kan man laga mat me laktosfri mjölk eller blir d konstigt???

• Trillian77

Det går alldeles utmärkt att laga mat med laktosfria produkter. Ingen som helst skillnad mot att använda vanlig mjölk/crème fraîche/grädde etc.

• DuBBeeL
    Teskedsmamman skrev 2010-07-10 00:24:30 följande:
    Jag har ALDRIG sett standardmjölk i laktosfri, bara mellanmjölk.

Personligen föredrar jag helt klart Skånemejeriernas mjölk! Den är vettig i priset och smakar bra!
    Valio har standardmjölk (röd förpackning), mellanmjölk (grön) och lättmjölk (blå). Både Hemköp, Ica och Willys har det här där jag bor. Däremot Arla's laktosfria har jag nog bara sett mellan- och lättmjölk.

TS, det går utmärkt att använda laktosfritt i matlagning! Kör på dina vanliga recept, bara byta ut mjölken/mejeriprodukterna mot laktosfria alternativ.
  • MBert

Det finns både låglaktosmjölk och laktosfri mjölk. Det är skillnad.

Låglaktosmjölk är sötare eftersom man har brutit ner laktosen (=mjölksocker) genom att tillsätta enzymet laktas (det som bryter ner laktosen i tarmen) till en annan sockerart som smakar sötare. Då blir den inte helt laktosfri.

I Laktosfrik mjölk har man tagit bort laktosen och smaken är mer den ursprungliga.

Många laktosintoleranta tål en liten mängd mjölk. Hur stor den mängden mjölk är är individuellt men ofta handlar det om ca 5 g per dag, vilket motsvara 1 glas mjölk. Fil och youghurt innehåller mindre mängd laktos och därför tål man det bättre. Ju fetare produkter desto mindre mängd laktos. Grädde brukar därför funka bättre i en sås än mjölk t.ex.

Vad som kan vara intressant att veta eftersom du nämner just morgonen, är att magen tål laktos bäst på morgonen. De som är laktosintoleranta tål alltså sin "dos" bäst på morgonen och inte på kvällen!
    Anledningen är att på morgonen är tarmen "utvilad" och kan bryta ner mer laktos.
    De flesta laktosintoleranta tål också laktos bäst i samband med en måltid. Därför brukar det vara okey att ha det i matlagning. Inte för att det bryts ner då utan för att tillsammans med annan mat så går det långsammare genom tarmen och hinner då brytas ner mer.

Så får du bara ont i magen av mjölken på morgonen och inte dricker mer än ett glas samt äter annat kanske det inte är laktosen som orsakar ditt magont.

• Ängens

Hej. 5 år senare. Nu har Lid'l laktosfria svenska produkter, Ängens, som är ännu mer likt den vanliga mjölken. Min dotter, 21 år,som kan smaka bägge sorter och är väldigt smakkänslig intygar detta, Den är dessutom billigare än Valios, kmr inte ihåg hur...
    Laktosintolerant sen många år

• Paulina P P
    BadReligion skrev 2010-07-09 23:27:25 följande:

hej jag tror jag e laktosintolerant jag får ont i magen om jag dricker mjölk på morgonen (bara på morgonen har jag märkt) nu vill jag prova laktosfri mjölk!
    smakar d annorlunda än vanlig mjölk?? finns d i 3 procentig? e den dyrare?  jag vet att d e smidigast att gå till affären o köpa! men kl e sent och när jag undrar om nånting vill jag veta svaret direkt!!!!

tack för svar

Jag tycker att laktosfri mjölk är lite sötare än vanlig. Jag gillar den inte som den är men kan göra varm choklad på den.
Svar på tråden laktosfri mjölk????