• Lillismaj

Varför ska de anställa just mig? Hjälp med intervjufrågor tack.

På måndag är det dags. Ska på anställningsintervju. Jobbet gäller kundtjänst hos Telenor.
    Jag skulle så gärna vilja ha lite tips på bra svar på denna svåra fråga:
    Varför ska just du få jobbet? Vad kan du tillföra, varför ska vi välja just dig?

Jag har tidigare jobbat inom butik men inte kundtjänst. Kan inte heller mycket om just telefoni och bredband men man får gå en utbildning.

Vi ska först ha en gruppintervju och sen enskild.
    Mitt svar är egentligen att det verkar som ett jättekul jobb. Verkar kul att få ge service till kunder via telefon. Jag vill så gärna ha jobbet. Men tycker detta låter så fattigt.
    Vet att jag måste lägga ner lite krut på detta svar.

Någon som är "bra på att prata"? Tips?

• Svar på tråden Varför ska de anställa just mig? Hjälp med intervjufrågor tack.
  • Veritaslux

Du tycker om att ge människor service. Att lyckas lösa en kunds problem är det bästa du vet. Men för att de ska tro dig behöver du ha några bra exempel. I bland frågar de rent ut: Kan du ge ett exempel på när du..... löste ett problem på jobbet/lyckades med ett projekt etc. Ha några bra success-anekdoter på lager.  

Att du inte jobbat med telefoni och bredband behöver du inte hänga upp dig på alls. De letar efter människor som har tålamod, som är glada, trevliga, trivs med att hjälpa andra (hur korkade/dumma/otrevliga de än må vara). Men du kan föra fram att du är nyfiken och tycker om att lära dig nya saker. Om du har lätt för att lära, fundera ut något konkret exempel när du lärt dig något snabbt.

Försök komma på konkreta exempel på vilket sätt du är duktig på att ge service, att du är bra på att lära nytt...

Såg nu förresten att det är en gruppintervju det första du är på. Jag har aldrig varit på en gruppintervju men vet lite hur rekryterarna tänker. Här gäller det inte bara att framhäva sig själv utan också se hur du interagerar med andra. Prata LAGOM mycket, och LYSSNA nog på vad andra säger. Visa stort intresse och nyfikenhet inför andra i gruppen.

• Lillismaj

Tack snälla!! Det är just sådana här tips jag ville ha!  Kanske kommer du bidra till att jag får jobb, det kommer jag komma ihåg)

Men det kan inte bli för mycket. Så gärna ännu mera tips.

• Veritaslux

Jag kikade in i din gästbok förut. Kom på en liten sak till: Om du är orolig för att bli nervös, tänk att det gör ingenting om du kommer av dig, säger fel etc. Alla som rekryterar vet att man kan bli nervös. Och var hellre tyst lite för länge och fundera över vad du ska svara än att börja pladdra på. Flört Om du får en fråga du tycker är svår - säg det! "Oj, det var en svår fråga... nu måste jag fundera lite". Ingen dömer dig för att du behöver lite betänketid i en pressad situation!

Lycka till!

• Lillismaj

Ja visst, jag ska berätta!

• TjorveniSkåne

Kom ihåg tonfallet när du svarar - man lyssnar minst lika mycket på "energinivån" som på själva innehållet i det som sägs. Fördelen med att inte vara så high på telefoni och bredband är att det är inte de som ringer kundtjänst heller - du har lättare att leva dig in i deras situation jämfört med teknikfantasterna.

Men vad är det innerst inne som du tycker är roligt med jobbet? Försök ta fram det! Äkta är alltid bäst!

• Timmervik

Jag har rekryterat ganska mycket folk och det som ofta får mig att fastna för en person är sällan studier eller andra teoretiska kunskaper utan att man ger ett grymt positivt intryck i sin personlighet, att man verkligen brinner för det jobbet man söker och vill ha just detta jobbet på detta företaget så det inte är ett jobb i mängden.  Vissa personer lyckas ju vinkla sina svar så bra att man känner att henne/honom måste vi ju bara ha in i bolaget för annars tar någon annan konkurrent henne/honom. Prata absolut inte problem eller negativt om andra arbetsplatser.

Var extremt positiv till det mesta om jobbet och livet i allmänhet, man vill ha positiva och glada energisprudlande personer i företagen. Det är såna personer man ser potential i på sikt och det slår sällan fel. Jag rekryterar 80% på magkänsla och det brukar bli väldigt bra :)

Stort lycka till!
    /

• fraggeln

Jag letar nytt jobb nu och jag har aldrig varit på en gruppintervju.
    Om du har tid kanske du kan skriva lite här om hur det var, nåt som du tycker man ska tänka på etc just vid gruppintervjuer...?

Svar på tråden Varför ska de anställa just mig? Hjälp med intervjufrågor tack.