• Julias Farsa

Varför ska kvinnor ha BH/bikini överdel, egentligen ?

Både män och kvinnor har bröst, men det är bara kvinnorna som använder bh. Jag kan förstå att de som har riktigt hängiga bröst använder bh, så det inte blir t.ex. för svettigt mellan magen och brösten.

Vad är det som ska döljas egentligen? Vissa bh:ar både klämmer ihop och lyfter, heltäckande. Medan det finns de som bara täcker själva bröstvårtan. 

Jag som är för 100% jämställdighet anser att det är förnedrande för kvinnor att använda bh om de inte kräver det av medecinska orsaker, som t.ex. svett, eller stöd för nacken. Men bh för ett par a-b kupor? Ser ingen nytta.
    Klädföretagen vill ju såklart att det ska få säljas bh, det ligger ju pengar i det. Släppa nya kollektioner varje ny babdsäsong för bikinis etc.

Enda skillnad mellan ett manligt och kvinnligt bröst är att kvinnliga bröst är till för barnmatsproduktion.

//för ett bhfritt och jämliknare samhälle

• Svar på tråden Varför ska kvinnor ha BH/bikini överdel, egentligen ?
  • Teskedsmamman

Skaffa dig ett par manboobs och spring, hoppa lev normalt en dag så LÄR du upptäcka att BH är för bekvämlighet! Inte nåt man måste ha för "medicinska orsaker".

Det här var nog bland det mest skrattretande jag har läst på länge.

3 killar & pojke v36 - tesked.blogspot.com/ - Virkaholic
  • Rödnäbba

Bra fråga. Onödigt egentligen.

• Julias Farsa

Det jag tycker är skrattretande är att en kvinnlig bröstvårta möste döljas, medan en manlig inte behöver det.

Om du bara ser en bröstvårtan i närbild, så är det ingen direkt skillnad. Visst det finns de kvinnliga bröstvårtor som ser ut som ett stekt ägg, men oftast är det ingen skillnad mellan dom.

Så varför dölja de kvinnliga? Är de mindre värda. Nej jag tycker inte det. Bort med bh:arna

• Dorian Ertymexx
    Julias Farsa skrev 2010-07-10 21:28:29 följande:
    Både män och kvinnor har bröst, men det är bara kvinnorna som använder bh. Jag kan förstå att de som har riktigt hängiga bröst använder bh, så det inte blir t.ex. för svettigt mellan magen och brösten.

Vad är det som ska döljas egentligen? Vissa bh:ar både klämmer ihop och lyfter, heltäckande. Medan det finns de som bara täcker själva bröstvårtan. 

Jag som är för 100% jämställdighet anser att det är förnedrande för kvinnor att använda bh om de inte kräver det av medecinska orsaker, som t.ex. svett, eller stöd för nacken. Men bh för ett par a-b kupor? Ser ingen nytta.
    Klädföretagen vill ju såklart att det ska få säljas bh, det ligger ju pengar i det. Släppa nya kollektioner varje ny babdsäsong för bikinis etc.

Enda skillnad mellan ett manligt och kvinnligt bröst är att kvinnliga bröst är till för barnmatsproduktion.

//för ett bhfritt och jämliknare samhälle
    Bh är bra för de som har för stora bröst, och som får ont i ryggen. Men annars ser jag inget skäl att ha bh, om man inte trivs med det. Oavsett kön.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • rosen76
    Julias Farsa skrev 2010-07-10 22:56:22 följande:
    Det jag tycker är skrattretande är att en kvinnlig bröstvårta möste döljas, medan en manlig inte behöver det.

Om du bara ser en bröstvårtan i närbild, så är det ingen direkt skillnad. Visst det finns de kvinnliga bröstvårtor som ser ut som ett stekt ägg, men oftast är det ingen skillnad mellan dom.

Så varför dölja de kvinnliga? Är de mindre värda. Nej jag tycker inte det. Bort med bh:arna
    Mm, kan jag tro att du vill. Fram med mera "boobs", så får du nåt att kolla på. Flört
  • yaya

För att kvinnors bröst inte är likadana som mäns bröst. Även en b-kupa kan skumpa runt när man går eller springer, hur skönt tror ni att det är? Och de kanske inte hänger nu men går man utan bh så kommer även b-kupan att hänga till slut.

Jag tycker inte ens om att sova utan en sport-bh på mig, hatar att brösten åker hit och dit hela tiden. Hade jag haft helt platta bröst som en kille så hade det varit en annan sak, men få tjejer är så platta.

• Tokern

Jag använder alltid överdel. Kvinnors bröst ska klara amma, och har därför breda mjölkgångar. Grus och sand kan komma in i mjölkgångarna och orsaka hemska infektioner, och det vill jag skydda mig för.

• ToK

Kvinnans bröst är delsvis sexuella i dagens samhälle - förneka det om du vill men det ÄR SANT. Det är inte jag som har bestämt det, men så är det.
    Så delvis därför täcker man brösten, eftersom man täcker normalt sexuella kroppsdelar.

Sen är det SJUKT OBEKVÄMT att vara utan BH. Jag sover till och med med BH. Avskyr att gå utan.

• Dorian Ertymexx
    ToK skrev 2010-07-11 17:41:16 följande:
    Kvinnans bröst är delsvis sexuella i dagens samhälle - förneka det om du vill men det ÄR SANT. Det är inte jag som har bestämt det, men så är det.
    Så delvis därför täcker man brösten, eftersom man täcker normalt sexuella kroppsdelar.

Sen är det SJUKT OBEKVÄMT att vara utan BH. Jag sover till och med med BH. Avskyr att gå utan.
    För hundra år sedan var det samma sak med kvinnors vader. Men vet du vad, några tröttnade på det och bestämde sig för att förändra det som "ÄR SANT" för att underlätta för alla. Och idag är vader inte alls tabu att visa, fast de kan vara fina eller sexiga. Lustigt va?
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Mummyfied

Personligen föredrar jag bh före att vara utan en. Både innan när jag hade små och nu när jag har rätt stora så tycker jag det är obehagligt när de skumpar när man går,och det dämpas ju om man har ett ordentligt stöd. Men rent estetiskt så bryr jag mig inte om huruvida andra vill täcka sig eller ej.

Svar på tråden Varför ska kvinnor ha BH/bikini överdel, egentligen ?