• Julias Farsa

Varför ska kvinnor ha BH/bikini överdel, egentligen ?

Både män och kvinnor har bröst, men det är bara kvinnorna som använder bh. Jag kan förstå att de som har riktigt hängiga bröst använder bh, så det inte blir t.ex. för svettigt mellan magen och brösten.

Vad är det som ska döljas egentligen? Vissa bh:ar både klämmer ihop och lyfter, heltäckande. Medan det finns de som bara täcker själva bröstvårtan. 

Jag som är för 100% jämställdighet anser att det är förnedrande för kvinnor att använda bh om de inte kräver det av medecinska orsaker, som t.ex. svett, eller stöd för nacken. Men bh för ett par a-b kupor? Ser ingen nytta.
    Klädföretagen vill ju såklart att det ska få säljas bh, det ligger ju pengar i det. Släppa nya kollektioner varje ny babdsäsong för bikinis etc.

Enda skillnad mellan ett manligt och kvinnligt bröst är att kvinnliga bröst är till för barnmatsproduktion.

//för ett bhfritt och jämliknare samhälle

• Svar på tråden Varför ska kvinnor ha BH/bikini överdel, egentligen ?
  • ToK
    Dorian Ertymexx skrev 2010-07-11 22:36:35 följande:
    För hundra år sedan var det samma sak med kvinnors vader. Men vet du vad, några tröttnade på det och bestämde sig för att förändra det som "ÄR SANT" för att underlätta för alla. Och idag är vader inte alls tabu att visa, fast de kan vara fina eller sexiga. Lustigt va?
    Mycket lustigt. I diverse kulturer ska man ju tex inte visa sina armhålor, och håret sex som mycket sexuellt fast här så täcker vi inte håret också.
    Att folk börjar hala fram sina bröst i tid och otid är jag dock väldigt glad för att vi slipper. Tycker inte om när män går med bar överkropp, och självklart diskriminerar jag inte - jag tycker inte om när kvinnor går med bar överkropp heller.
  • girlfight

Jag är inget fan av att ha bh på mig, eller så har jag inte hittat en som varken skaver eller puttar upp/lyfter/flyttar om till förbannelse. Om jag har något så har jag sporttop, eller ett tajt linne att ha under det jag nu har på mig. Jag har inte små bröst.

Speciellt på sommaren kan jag inte ha bh på mig, det blir alldeles för varmt. På vintern har jag det, för annars känns det som att folk glor men den åker av så fort jag kommer hem.

Men så är jag något av naturbarn och går med håriga armhålor och ben för det mest också haha

• girlfight

På stranden har jag sporttop för det är bekvämast, men hade helst varit utan. Men eftersom folk glor pga att det inte är så socialt accepterat så blir det påklätt. Jag hade gärna önskat att det inte var så förbannat sexuellt med kvinnobröst. Jag själv blir inte upprörd om jag ser en barbröstad kvinna, eller man.

• Julias Farsa

känns ju bra att det finns kvinnor(och män) som har en mognare nivå än en finnig pubertsfjortis som nyss fått upp ögonen för andra könet, att bröst, kvinnliga som manliga borde få luftas helt naturligt utan diverse pålagda värderingar av andra.

• Furie

Trots små bröst är det bekvämast att ha bh. Att springa några steg gör skitont när de slits hit och dit..

Däremot gillar jag inte heller sexstämpeln på bröst. Visst, de är sexuellt laddade men folk som lämnat puberteten borde ju kunna se släppa det utanför sängen. Bröst är inte alltid lika med sex. Ibland är bröst bara bröst. 

• skorpionen80

Fast då vill jag att män med bröst också ska ha BH och bikiniöverdel! Ska det vara likställt så ska det! För jag gissar att du menar likställt och inte jämställt.

• Miss Obsessive

Därför att alla inte är för denna idiotiska "jämställdhetshysteri" som eftersträvar milimeterrättvisa i precis allt. Och alla vill faktiskt inte se varken främmande eller kända personer i stort sett nakna, varken i badhus eller på stränderna. Vart villl du komma sen då? Om kvinnorna får lov att gå utan överdel, så borde ju männen kunna få gå utan badbyxor, för en snopp och två skrynkliga nötter är ju faktiskt inte särskilt sexuellt laddade, det är ju bara kroppsdelar. Och då är det lika bra att alla får lov att gå nakna, för om männen slipper sina badbyxor, ja då ska ju självklart kvinnorna få slippa sina, i rättvisans namn! 

Ni som strävar så mycket efter jämställdhet, lägg istället energin på något som faktiskt gör en skillnad! 

• 201201232

Jag skulle gärna gå topless om inte folk skulle stirra så mycket, billigare också att slippa köpa bikinibh. Speciellt med tanke på att jag måste leta i specialaffärer efter rätt storlek.

• Julias Farsa
    Miss Obsessive skrev 2010-07-20 10:46:39 följande:
    Därför att alla inte är för denna idiotiska "jämställdhetshysteri" som eftersträvar milimeterrättvisa i precis allt. Och alla vill faktiskt inte se varken främmande eller kända personer i stort sett nakna, varken i badhus eller på stränderna. Vart villl du komma sen då? Om kvinnorna får lov att gå utan överdel, så borde ju männen kunna få gå utan badbyxor, för en snopp och två skrynkliga nötter är ju faktiskt inte särskilt sexuellt laddade, det är ju bara kroppsdelar. Och då är det lika bra att alla får lov att gå nakna, för om männen slipper sina badbyxor, ja då ska ju självklart kvinnorna få slippa sina, i rättvisans namn! 
    Det skulle vara det ultimata, tyvärr har vi inte ett väder som jämt tillåter oss att gå nakna och lediga.
  • Miss Obsessive
    Julias Farsa skrev 2010-07-20 21:41:19 följande:
    Det skulle vara det ultimata, tyvärr har vi inte ett väder som jämt tillåter oss att gå nakna och lediga.
    Det är väl en himla tur det Glad Jag är väldigt glad för att jag slipper se folk och fä springa omkring nakna!
  • Julias Farsa

har du något emot nakenhet?

• Miss Obsessive
    Julias Farsa skrev 2010-07-21 00:15:14 följande:
    har du något emot nakenhet?
    Varför skulle jag ha något emot nakenhet bara för att jag inte vill se folk, oavsett om jag känner de eller inte, nakna på offentliga platser? Det är som att jag skulle fråga dig om du var pervers för att du vill se en sådan utveckling. Jag förstår verkligen inte vad "rätten att inte bära vissa kläder" har med jämställdhet att göra, den här diskussionen är så sjukt löjlig. Hade vi pratat kläder som verkligen inskränkte på rätten att vara jämställd det andra könet, det vore en helt annan sak, men bikiniöverdelar? Badbyxor? Nej, det känns bara så sjukt oseriöst. Om man verkligen är för jämställdhet, då tycker jag att man ska ägna sig åt frågor som verkligen är viktiga, tex varför kvinnor oftare får vårdnaden vid vårdnadstvister, varför män som utsätts för misshandel av sin partner eller våldtäkt bemöts annorlunda än om han vore kvinna, varför kvinnor får ta större ansvar för familj och hushållsarbete än män, varför sjuknivån är så hög inom just kvinnodominerande yrken, varför så få män jobbar med typiska "kvinnoyrken" , varför löneskillnaderna är så könsrelaterade inom vissa yrken, varför kvinnor vabbar oftare än män, osv.. 

Huruvida man som kvinna ska få gå med pattarna svävandes fritt bara för att männen slipper bära BH är för mig inte ett riktigt problem, det är en fundering som någon med alldeles för mycket fritid försöker göra till en jämställdhetsfråga. 
  • Lillsnufflan

Olika kulturer har ju olika normer för vad som är sexuellt och vad som inte är det.

I vissa delar av världen är det som bekant inte kutym för kvinnor att visa håret offentligt medan det för många svenskar är helt befriat från sexuella vibbar. I alla fall idag, för inte så länge sedan täckte alla gifta kvinnor på landsbygden sitt hår i samma stund som de gifte sig och går vi tillbaka till medeltiden var det helt otänktbart för någon kvinna att visa sitt hår. T.o.m. på målningar av i övrigt nakna kvinnor är de avbildade med håret täckt. Enda undantaget var jungfru Maria (hon var ju jungfru och därför ren och oskyldig som ett litet barn...)

I sydostasien var nacken länge en mycket sexuellt laddad kroppsdel och som Dorian redan påpekat var det länge otänkbart för en kvinna att visa sina vader. Jag har just nu på mig ganska korta shorts men i stora delar av världen skulle det vara otänkbart, jag visar ju halva låren! Det är oanständigt på många håll både för män och kvinnor.

Och i många kulturer i framför allt varmare länder anses bröst helt osexuella. Där går både kvinnor och män med bar överkropp utan att någon reagerar.

Så att vi täcker våra bröst är egentligen ganska godtyckligt.

• Lite Av Varje

Jag är lite mitt i mellan!

Har BH för att brösten ska se snyggare ut under kläderna och lyftas fram.
    Men jag går hellre utan för det är så skönt!

på stranden brukar jag sola topless och skiter fullständigt i om det är nån som tittar.
    Vad är mina små Bkupor att se?
    Förresten är vita bröst det fulaste som finns, så jag solar gärna dom:)

Som sagt.. Det finns ju män med större bröst än mig,
    och jag tycker att alla tjejer kan gå utan bh och bikini på stranden i alla fall - dock inte på stan kanske;)

Men visst - underdel och badbyxor tycker jag nog att man får ha..
    Men brösten är skit samma!

Men som sagt.. Är lite mittemellan, :)

• Miss Obsessive
    Lite Av Varje skrev 2010-07-21 12:50:19 följande:
    Jag är lite mitt i mellan!

Har BH för att brösten ska se snyggare ut under kläderna och lyftas fram.
    Men jag går hellre utan för det är så skönt!

på stranden brukar jag sola topless och skiter fullständigt i om det är nån som tittar.
    Vad är mina små Bkupor att se?
    Förresten är vita bröst det fulaste som finns, så jag solar gärna dom:)

Som sagt.. Det finns ju män med större bröst än mig,
    och jag tycker att alla tjejer kan gå utan bh och bikini på stranden i alla fall - dock inte på stan kanske;)

Men visst - underdel och badbyxor tycker jag nog att man får ha..
    Men brösten är skit samma!

Men som sagt.. Är lite mittemellan, :)
    Fast varför är underlivet så tabu om man nu ändå tycker att brösten ska få hänga fritt? Det är ju "bara" kroppsdelar och alla har väl sett en naken kropp någon gång, det borde alla över 15 veta att det inte är särskilt märkvärdigt.. Sen förstår jag inte riktigt jämförelsen mellan mansbröst och kvinnobröst, det är verkligen inte samma sak! Män har heller inte bröst av en naturlig orsak, de finns där enbart för att männen levt lite för bra..
  • mliten
    Miss Obsessive skrev 2010-07-21 10:31:49 följande:
    Varför skulle jag ha något emot nakenhet bara för att jag inte vill se folk, oavsett om jag känner de eller inte, nakna på offentliga platser? Det är som att jag skulle fråga dig om du var pervers för att du vill se en sådan utveckling. Jag förstår verkligen inte vad "rätten att inte bära vissa kläder" har med jämställdhet att göra, den här diskussionen är så sjukt löjlig. Hade vi pratat kläder som verkligen inskränkte på rätten att vara jämställd det andra könet, det vore en helt annan sak, men bikiniöverdelar? Badbyxor? Nej, det känns bara så sjukt oseriöst. Om man verkligen är för jämställdhet, då tycker jag att man ska ägna sig åt frågor som verkligen är viktiga, tex varför kvinnor oftare får vårdnaden vid vårdnadstvister, varför män som utsätts för misshandel av sin partner eller våldtäkt bemöts annorlunda än om han vore kvinna, varför kvinnor får ta större ansvar för familj och hushållsarbete än män, varför sjuknivån är så hög inom just kvinnodominerande yrken, varför så få män jobbar med typiska "kvinnoyrken" , varför löneskillnaderna är så könsrelaterade inom vissa yrken, varför kvinnor vabbar oftare än män, osv.. 

Huruvida man som kvinna ska få gå med pattarna svävandes fritt bara för att männen slipper bära BH är för mig inte ett riktigt problem, det är en fundering som någon med alldeles för mycket fritid försöker göra till en jämställdhetsfråga. 
    Hear, hear!
Svar på tråden Varför ska kvinnor ha BH/bikini överdel, egentligen ?