• annroll

Spädbarn o hund? Hur gör man för att minska risk för allergi?

Ni som har hund o små barn, hur har ni gjort med barn o hund? Får hunden vara med barnet eller inte? Eller har ni spärrat av helt hund o barn? 
    Hur gör man? =) Vad rekommenderas?
    Tacksam för alla svar! 

• Svar på tråden Spädbarn o hund? Hur gör man för att minska risk för allergi?
  • Gravid2010

Jag tror att just blandningen spädbarn och hund minskar risken för allergi. Jag har iaf hört att det är bra.. Jag har aldrig gjort nåt speciellt och inte mina vänner heller.. Inga av våra barn är allergiska. (men min hund sover inte i sovrummet.. pga att jag är allergisk dock.)

• annroll

Jaha, du är allergisk? Men det funkar ändå? 
    Jag är livrädd för att vårat barn ska bli det, så man får göra sig av med de andra två "barnen"..
    Har även läst att det har med ärftlighet att göra?

• Gravid2010
    annroll skrev 2010-07-10 22:17:28 följande:
    Jaha, du är allergisk? Men det funkar ändå? 
    Jag är livrädd för att vårat barn ska bli det, så man får göra sig av med de andra två "barnen"..
    Har även läst att det har med ärftlighet att göra?

Det funkar bra för mig med just min hund.. Jag kan medicinera bort min allergi som mest märks på våren och om jag blir förkyld..(värre astma)
  • Kickans mamma

Tror man ska låta hunden va med så mkt som möjligt precis som om man får syskon till sitt barn inte stänga ngn ute.....

Tyvärr föddes vår dotter allergisk så vi fick omplacera vår  håriga bebis

Flicka 04, Pojke 05 och BF Maj 2010
  • denlillablå

Fick höra av en i vår föräldragrupp, som hade nån släkting som forskade på allergier, att man tror att det är extra bra att bli "utsatt" för djur från nyfödd upp till 3 månader. Det ska tydligen också vara bra för barnet att man som gravid träffar mycket djur.
    Om det är helt fastställt att det är så vet jag inte men det är ju en tanke i alla fall

• hannis

Jag är allergisk och har 4 hundar och vill naturligtvis inte att min son skall bli allerisgk mot pälsdjur. Jag låter hundarna vara överallt eftersom hundhåren ändå sprider sig. Tror inte att det spelar så stor roll i alla fall eftersom risken för allergi är till väldigt stor del ärftlig. Jag ammar också mitt barn eftersom jag tror att det har en positiv inverkan. I övrigt så håller jag bara tummarna.

• annroll

Men hur kommer det sig att barn föds allergiska? Var ni allergiska? 

Jag tror oxå att man ska låta dom vara mkt med varann..  

• Kickans mamma

Jag är inte allergisk men min man är allergisk mot katt o var allergisk mot pollen o hund också sm liten, vår dotter föddes allergisk  o vi fick omplacera hunden när hon var 6 mån, jag ammade helt o träffade alla möjliga djur under graviditet o efteråt. Hon är lika djurgalen hon vilket gör allergin mkt jobbigare sonen är inte allergisk mot ngt djur men pollen o laktosintolerant nu har bebis nr 3 kommit men han är för liten för att veta ännu....

Flicka 04, Pojke 05 och BF Maj 2010
  • Gravid2010
    Gravid2010 skrev 2010-07-10 22:20:43 följande:
    Det funkar bra för mig med just min hund.. Jag kan medicinera bort min allergi som mest märks på våren och om jag blir förkyld..(värre astma)
    Jag kan väl också tillägga att jag inte ammat min öht av olika skäl.

Han har heller ingen astma el matallergi.
  • hmcc

Tvärtom, jag är glad att jag har hundar så ungen inte blir allergisk.

Skulle man bli allergisk av hundar hade min ettåring varit det för länge sedan eftersom vi har 4 stycken.

Jag tror på ärftlighetesfaktorn.

Många allergier tror dom också beror på att vi har för rent hemma (det är rätt bra att skylla på då man inte städat )

• TeDrickaren

Vår hund är med överallt och alla våra tre barn är INTE allergiska.

När våra barn har kommit hem från BB har vi satt de i sina bilstolar i hallen och inväntat hunden att komma fram och nosa= Välkomna barnet till familjen.

Det har kännts jättebra och vår hund verkar nöjd med sina tillskott

Älskade,underbara Moa, Livia & Anton
  • annroll

TeDrickaren: Ja, ngt sånt hade jag oxå tänkt mig, iaf med den äldsta hunden vi har. Den yngsta är lite vild så där får man kanske hålla koll... ;) 
    Tack för alla svar! 

• Rockan

Det finns inget känt sätt att varken minska eller öka risken för allergi, utan det mesta handlar om ärftlighet och tur/otur. Det som går i arv är själva benägenheten att bli allergisk, inte vad man blir allergisk mot.

Låt hundarna umgås med barnet, det ökar inte risken för allergi på något sätt!

• Diablo

Alla mina tre barn har fått vara med hundarna. De leker och busar och när de är riktigt små, brukar hunden ligga brevid på filten och sova. Men man måste ju alltid ha koll. Men jag tror att allergi inte framkallas av att vara nära djur, utan som många andra det är något som ligger latent och är man motaglig så bryter det ut. Själv tycker jag att barnen lär sig mycket genom att vara nära djur och natur. Empati och ta hänsyn är bara några saker.

Har man tur behöver man inget vett!
Svar på tråden Spädbarn o hund? Hur gör man för att minska risk för allergi?