Inlägg från: Här och nu |Visa alla inlägg
  • Här och nu

Concerta och graviditet.

Det står i bipacksedeln. Inte lämpligt som gravid. Tar Concert själv. Men blir det oplanerat får man ju höra med läkaren.

• Här och nu

Har nyss börjat med Concerta. Är ej helt utredd, men det lutar åt ADD eller sk. kvinnlig ADHD. Tänker inte ta Concerta om jag ska ha fler barn. I undantagsfall kan läkare säkert säga att riskerna med att inte ta är större än risker för missbildning.

• Här och nu
    Trollet Ludenben skrev 2010-07-11 10:38:00 följande:
    i bipacksedeln står det att man absolut inte får bli gravid under behandling av concerta. Concerta innehåller ju metylfenidat som är en amfetaminsläkting och det går inte ihop med graviditet.
    Absolut står det inte i min, men jag skulle inte planera ett barn o äta det. Dock ej göra abort om oplanerat gravid.
  • Här och nu
    Bine78 skrev 2010-07-11 12:23:17 följande:
    Det handlar mer om att äta tills jag blir gravid. När jag är gravid vägrar jag ta risken oavsett hur liten den är.
    Att det står i bipacksedel och Fass att man inte ska äta den är för att läkemeelsföretagen inte vill ta några risker ifall det skulle hända något. Både min barnmorska och läkare på kvinnokliniken sa att man måste ta en sån diskussion med läkare och inte följa vad som står på bipacksedeln.

Men jag vill inte äta under graviditet utan tills jag blir gravid. Planerar man en graviditet håller man ju stänigt koll på om man blivit gravid. Folk slutar ju inte  alltid dricka alkohol någon gång ibland på väntan att bli gravid och då är alkohol ändå en av de absolut skadligaste drogerna vi har i samhället.

Jag ska kolla med läkaren och barnmorskan igen, men det är skönt att veta hur andra i samma situation har gjort.
    Nej, det står om Concerta att det kan ge missbildningar. Det är skillnad på alkohol och centralstimulerande medel. De senare har mycket större risk att skada cellerna till det blivande barnet.
Svar på tråden Concerta och graviditet.