• JulieL

Något har grävt sig under huset och skrek som sjutton!

Vi har vaknat inatt för att något hände under huset, något morrade/skrek där under och golven i halva huset skakade för att den försökte få sig loss eller något... Våra första tankar att det var vår katt som jagade något stor fast det lät för stort för katten. Alla ljud fortsätt i tyr 5 minuter och sedan var det lugnt... Men samma sak efter c:a 1 timme osv. osv. Våra djur (2 katter och hund) sprang runt huset och nosade men dom kunde inte komma åt saken. Jag och min man gick runt grunden och hittade vart djuret grävde och tog sig under huset. Vi började misstänka att det var något som födde under huset eller vet inte... för att allt ljud och rörelser hände i omgångar. Hålet var väldigt litet men det känns att djuret är ganska stor som en katt. 
    Vad kan det vara, vad är det för sorts djur som kan gräva sig under huset? Och kommer det ut själv eller vi måste göra något?

P.S. Gissa om vi fick sova något inatt...

• Svar på tråden Något har grävt sig under huset och skrek som sjutton!
  • missdolly

Låter som om det flyttat in en grävling.
    Kommunen har jägare som ställer ut fällor och avlivar. Ring miljökontoret.

• ettplustack

I skåne finns det något som heter djurskyddet försök med något synd om djuret ju :(

• La Lola

Grävling är min tanke oxå.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • trolltotten

Tycker oxå det låter som grävling.. Rävar kan väl gräva sig under ganska bra oxå? Men vet inte alls hur vanligt det är...

• JulieL

Jag hade också misstänkt att det är grävling... men kommer den inte flytta ut själv? Vad kan man få för koncekvenser om man låter bli? 

• Elisabeth89

vi hade en grävling som beslöt sig för att våran husgrund var ett bra ställe att föda upp sina bebisar på... Det lät som fasen vill jag lova, och som du skriver lät det i omgångar. Vi satte två lager hönsnät över alla tänkbara hål den kunnat komma in genom så inte katten skulle krypa in där och svalka sig (och därmed dödas).
    Vi ringde jägare som kom och hämtade grävlingarna. De fick flytta in i ett övergivet gammalt gryt istället för att skjutas. Tyckte jag var jättebra!

Kevin Celestino, 10-05-19
  • trolltotten
    JulieL skrev 2010-07-11 11:14:13 följande:
    Jag hade också misstänkt att det är grävling... men kommer den inte flytta ut själv? Vad kan man få för koncekvenser om man låter bli? 
    Går väl inte säga att den helt klart kommer ut.. Om det är så att den fick ungar borde du hålla katter inomhus och hålla järnkoll på hunden, griniga djurmammor som ser något som ett hot är ju inte att leka med..
  • La Lola
    JulieL skrev 2010-07-11 11:14:13 följande:
    Jag skulle inte vilja ha en grävling som granne.
    Sura jäklar det där!

En del är inte så folkskygga heller som man skulle önska o jag tror att det rotat igenom sopor om de får chansen.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • JulieL
    Elisabeth89 skrev 2010-07-11 11:18:55 följande:
    vi hade en grävling som beslöt sig för att våran husgrund var ett bra ställe att föda upp sina bebisar på... Det lät som fasen vill jag lova, och som du skriver lät det i omgångar. Vi satte två lager hönsnät över alla tänkbara hål den kunnat komma in genom så inte katten skulle krypa in där och svalka sig (och därmed dödas).
    Vi ringde jägare som kom och hämtade grävlingarna. De fick flytta in i ett övergivet gammalt gryt istället för att skjutas. Tyckte jag var jättebra!
    Det låter jättebra, vill inte ihjäl dom bara ut så mina djur kan vara ifred. 
  • pluvdo
    missdolly skrev 2010-07-11 11:08:31 följande:

Låter som om det flyttat in en grävling.
    Kommunen har jägare som ställer ut fällor och avlivar. Ring miljökontoret.

Varför AVLIVA? Grävlingen kan väl inte hjälpa att dess val av förlossningsavdelning var lite klantigt? Man kan väl be några flytta den till en annan plats, men att avliva känns lite väl förhastat. Skall man göra så med folk som olovligt tältar på ens tomt och så också?
  • JulieL

Har läst nu en artikel om grävlingar att dom är störningskänsliga och kan flytta ut om huset är bebott, sedan att man kan "markera revir" med att urinera runt om huset/tomten. Fast tror inte att den flyttar ut på en gång med nyfödda ungar... Men vi renoverar huset och det låter rätt mycket på kvällar och helger, hoppas att vi blir av med dom så småningom. 
    I alla fall jag ska höra  med miljökontoret på måndag, 
    Tack för alla svar! 

• trolltotten
    JulieL skrev 2010-07-11 11:41:55 följande:
    Har läst nu en artikel om grävlingar att dom är störningskänsliga och kan flytta ut om huset är bebott, sedan att man kan "markera revir" med att urinera runt om huset/tomten. Fast tror inte att den flyttar ut på en gång med nyfödda ungar... Men vi renoverar huset och det låter rätt mycket på kvällar och helger, hoppas att vi blir av med dom så småningom. 
    I alla fall jag ska höra  med miljökontoret på måndag, 
    Tack för alla svar! 
    Hehe skulle mer vilja se din sambo att gå ut för att "markera revir" ^^
  • JulieL
    trolltotten skrev 2010-07-11 12:11:26 följande:
    Hehe skulle mer vilja se din sambo att gå ut för att "markera revir" ^^
    Skrattande Sonen fick uppdraget!
  • Familjenärlivet

Ett tips är att ha en lampa lysa under huset ett tag.
    Grävlingar tycker inte om att bo ljust. Det tipset fick vi och det fungerade utmärkt!

Lycka till!

• trolltotten
    JulieL skrev 2010-07-11 12:14:41 följande:
    Skrattande Sonen fick uppdraget!
    Hahaha
  • JulieL
    Familjenärlivet skrev 2010-07-11 12:19:28 följande:

Ett tips är att ha en lampa lysa under huset ett tag.
    Grävlingar tycker inte om att bo ljust. Det tipset fick vi och det fungerade utmärkt!

Lycka till!

Tack för tipset, det är värt att prova Glad
    trolltotten skrev 2010-07-11 14:04:04 följande:
    Hahaha
    Tungan ute
  • Väntan på en liten

Fick direkt tanke på en grävling när jag läste TS.

Längtar...10 månaders kamp, lätt som en fjäder att bära, tung som bly att mista. MA 7+1 22/5-10
Svar på tråden Något har grävt sig under huset och skrek som sjutton!