Någon med vänstersidig proktit, ulcerös kolit, med förstoppningsbesvär?
Hejsan! Väntar nu på svar från läkaren om det är som rubriken lyder jag lider av. Blev så förvånad vid coloskopin då han sa att jag troligtvis har ulcerös kolit, ändtarmen och en bit upp i tjocktarmen var inflammerad, eftersom jag alltid trott att man då har diarré och jag dras med långvariga förstoppningar, blod och slem i avföringen. Han sa då att när inflammationen sitter i den delen kan det visa sig med bl a förstoppning......
Fick direkt insatt Prednisolon Klysma och Pentasa i 28 dagar, har nu snart gjort halva kuren och mår mycket bättre i min mage. Smärtan till vänster har försvunnit och likaså blod och slem, förstoppningen är inte riktigt lika illa men inte helt bra.
Det jag undrar är om man kan bli hjälpt mot förstoppningen med den beh jag fått? Vad gör man sedan i framtiden för att få slippa ständiga förstoppningsproblem? Tacksam för tips och råd. Innan undersökningen har jag provat allt och lite till som finns både inom vanliga Apoteket och alternativmedicinen och inget har hjälpt..... Vore så skönt att få lite bättre ordning på magen.
Som sagt så väntar jag på svar från läkaren, jag ska ringa i början av ve 29 innan han och ssk går på semester för att få svar från px (togs 25-30 st.....) samt avföringsprover och blodprover, har redan fått förhansbesked av ssk att CRP var något förhöjt, Hb något lågt, förhöjda vita i blodet och för lågt kalium - får se vad slutdiagnosen blir......
Tacksam för tips!!!