Blöjor förr i tiden?
Oj, när jag såg den här tråden tänkte jag på att för tjugo år sedan såg väl blöjorna nästan exakt ut som idag, jag växte upp med flera småsyskon och har bytt många blöjor 😁 sen såg jag att tråden är från 2010 och då är det ju en enorm skillnad på hur blöjorna utvecklats. På nittiotalet var de jättetjocka och jag vill minnas att det fanns speciella pojk/flickblöjor dessutom. När up&go-blöjan kom var det revolutionerande, men jag minns att många inte ville använda den för att det var ofräscht att ta av en bajsblöja som man tar av sig ett par byxor, de visste inte att man kan riva upp dem efter sidorna 😂
Jag brukar ibland fundera över hur både blöjor och mensskydd fungerade för hundratals år sedan, eller om man typ bara använde trasor och typ mossa, hur praktiskt kan det ha varit? Och de som hade mens utan tillgång till smärtstillande, för att inte tala om de som födde barn!
Och så inser jag ju att det finns de som fortfarande lever så. En av mina närmaste vänner kommer från ett land i centrala Asien, där det är vanligt att föda barn hemma och barnadödligheten är enorm. Många unga flickor överlever inte ens puberteten.
Vilket privilegium det är att kunna ta sånt här för givet.