Kompis dotter mobbade min - vad säga/göra?
Hade kompis på besök med sin treåriga tjej igår. Har egen dotter som är nåt halvår äldre.
Under hela besöket, ca 6h, var kompisens unge en mobbande demon. Var helt inriktad på att vara så elak som det bara gick mot min dotter. Skrek elakheter, förolämpningar, slogs, försökte stjäla hennes saker. Var precis likadant sist vi träffades (väldigt länge sen) men då var hon mycket yngre. Tänkte då att hon kanske bara hade en dålig dag. Men nu verkar det som om hon ÄR sån, tjejen. Superelak, helt enkelt. Den enda hon var snäll mot var katten. Vilket ju bevisar att hon KAN vara snäll.
Frågan är, vad gjorde min kompis åt saken? Absolut ingenting. Att hennes dotter var elak mot min sket hon i. Däremot var hon väldigt noga med katten: "jag tycker det är viktigt att barn lär sig respekt för djur". Ok, men andra barn då?
Skam till sägandes är att jag inte heller gjorde nåt, av rädsla för att vara en sån där "mina barn och andras ungar"-morsa. Tyckte det var en rätt svår situation. Så uppenbart att det inte var "bådas fel" utan att en unge betedde sig markant mkt sämre än den andra. Blev pinsamt, liksom.
Smsade dock efteråt med en undran, om hennes dotter alltid är sådär eller kanske bara ogillar min dotter?
Då ville hon inte låtsas om att något hänt. "Vadå, de är ju barn", ungefär.
Blev då förbannad och smsade att det var totalt över gränsen för vår del. Att det kändes som mobbing. Och: "din dotter respekterar ju katter, då måste hon väl även kunna lära sig respektera andra barn?" Fick ej svar.
Tycker såna här situationer är så otroligt svåra. Vad fan gör man?