• avilo

Klyftpotatis av färska potatisar, går det eller går klyftorna sönder? Potatisgratäng?

Klyftpotatis av färska potatisar, går det eller går klyftorna sönder?
    Kan man göra potatisgratäng av färska potatisar så det blir bra?

• Svar på tråden Klyftpotatis av färska potatisar, går det eller går klyftorna sönder? Potatisgratäng?
  • Lördagkväll

Potatisgratäng ska man definitivt inte göra av färskpotatis.. Har för mig att vi gjort klyftpotatis nångång, men vet inte hur dom blev.. Du får testa.. =)

• Gurkan

jag brukar göra en lite fuskig variant på potatisgratäng på färskpotatis.
    Ta kokt färskpotatis och skiva ner i en gratängform. Gör en ostsås (tjock!) och slå på över.
    Kan varieras i oändlighet, ha i vitlök, gräslök, vanlig stekt lök, soltorkade tomater eller vad man själv vill smaksätta det med!

kokt färskpotatis kan också träs upp på spett och pensals med lite olja och grillas.

• wamba

Jag skar färskpotatisen (med skalet på) i tunna skivor istället för klyftor och sen lite olja, salt och basilika på och så in i ugnen. det blev jättegott.

• avilo
    wamba skrev 2010-07-11 17:10:24 följande:
    Jag skar färskpotatisen (med skalet på) i tunna skivor istället för klyftor och sen lite olja, salt och basilika på och så in i ugnen. det blev jättegott.
    Gick inte de tunna skivorna sönder då du vände dom?
  • mooogn

I stället för klyftpotatis brukar jag halvera stora färskpotatisar (de små får vara hela) och köra in i ugnen med olivolja, salt och peppar. Nästan godare än de gamla trista klyftorna

• EJai

Super gott annars att dela små färskpotatisar på mitten bara. Lägg olja och flingsalt samt annan krydda som du kan tycka kan vara gott. Ätit par ggr nu super gott.

• Lanie

Jag brukar göra både klyftpotatis o potatisgratäng på färsk potatis o det blir supergott! Jag gör inte på ngt annat sätt med färsk potatis, potatis som potatis, brukar jag säga :)

• wamba
    avilo skrev 2010-07-11 17:12:55 följande:
    Gick inte de tunna skivorna sönder då du vände dom?
    Nej, men det var kanske inte jättetunna skivor, Jag hade dem på bakplåtspapper så att de inte skulle fastna och så lite olja på också. Jag körde på ca 200 grader ungefär men kommer inte ihåg hur länge. Det var inte speciellt länge och de var inte kokta innan så de blev väl som råstekta potatis fast i ugn istället då, eller hur man ska säga
  • avilo
    wamba skrev 2010-07-11 17:21:11 följande:
    Nej, men det var kanske inte jättetunna skivor, Jag hade dem på bakplåtspapper så att de inte skulle fastna och så lite olja på också. Jag körde på ca 200 grader ungefär men kommer inte ihåg hur länge. Det var inte speciellt länge och de var inte kokta innan så de blev väl som råstekta potatis fast i ugn istället då, eller hur man ska säga
    Tack!
    Ska prova en dag.
  • avilo
    mooogn skrev 2010-07-11 17:14:38 följande:
    I stället för klyftpotatis brukar jag halvera stora färskpotatisar (de små får vara hela) och köra in i ugnen med olivolja, salt och peppar. Nästan godare än de gamla trista klyftorna
    Tack!
    Det låter bra, ska testa det också.
  • EricaN81

Vi brukar göra hela färskpotatisar, med skal på i ugnen-..sen har man på flingsalt...blir krispigt och jättegott!

• Fru KM

Potatigratäng har jag aldrig testat men klyftpotatis gör vi ofta o det funkar kalas:)

• Mamsis
    mooogn skrev 2010-07-11 17:14:38 följande:
    Håller med, supergott! Fast jag har inte testat med peppar, får göra det någon gång
  • mooogn
    Mamsis skrev 2010-07-19 11:19:42 följande:
    Håller med, supergott! Fast jag har inte testat med peppar, får göra det någon gång
    Grovmalen svartpeppar anväder jag i all mat; annars är det inte mat
  • Rae

Färskpotatis i ugn med vitlök och salt och lite olivolja eller rapsolja. Låg temperatur ska det vara och ganska länge istället. De blir rostade och supersmarriga!

• avilo
    Rae skrev 2010-07-19 12:27:36 följande:
    Färskpotatis i ugn med vitlök och salt och lite olivolja eller rapsolja. Låg temperatur ska det vara och ganska länge istället. De blir !
    Vilken temperatur har du för att de ska bli rostade och supersmarriga?
  • tinis77

Jag lägger potatisen hel i en form, större potatisar halverar jag. Sen har jag på olja, pressad vitlök, persilja och salt. 200 grader i ca 20-25 min. Blir supergott, ytan blir krispig och god.

*Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10* martinas.myshowroom.se/
  • Rae

Jag tror inte att vi har haft mer än 150 grader. Sedan har de nog varit inne i ugnen 1 timme eller så. Jag har inget recept och det var ett tag sedan jag gjorde detta. Kolla om du kan hitta mer exakt på nätet.

Svar på tråden Klyftpotatis av färska potatisar, går det eller går klyftorna sönder? Potatisgratäng?