• Anonym (hur hjälpa?)

min man stjäl narkotika från jobbet..

min man stjäl narkotika från jobbet, jobbar som ssk... jag har vetat i ett par år och alltid försökt få honom att låta bli, han har lovat flera ggr o hävdar att han ej är beroende, men nu har jag ledsnat då han sviker gång på gång o fortsätter stjäla. vad ska jag göra? jag vill hjälpa honom, men så fort jag tar upp att jag vill berätta för någon så blir han jätteförbannad o känner sig hotad av mig säger han. han skulle aldrig erkänna detta utan det verkar som han behöver bli upptäckt.. men de e ju väldigt svårt då det handlar om små mängder vid många tillfällen....
    nån som varit i liknande sits? tips? 

• Svar på tråden min man stjäl narkotika från jobbet..
  • Sara62
    Anonym skrev 2010-07-13 15:32:23 följande:
    Jag vet inte om han missbrukar, det är snarare såna antaganden jag protesterar emot.
    Bråkar hon och ställer orimliga krav på sin partner så kan inte bråken hängas på annan än den som startar dom.
    Jag tänker inte ens kommentera det där med att stjäla längre, undrar om ni som tjatar om den detaljen aldrig har tagit nått från jobbet själva eller ovilkorligt anmäller alla som "råkar" ta med sig nått litet.
    Det är mycket rimligt att anta att personen i fråga har ett missbruk, då han stjäl patienternas medicin på jobbet trots att han borde vara väl medveten om att han riskerar sin anställning.
    Om han behövde medicinen i fråga av medicinska skäl skulle han få den utskriven av sin egen läkare.

Du kan inte jämföra att ta med sig ett gem eller en penna hem, med att ta receptbelagd, beroendeframkallande medicin från patienterna. Det senare är kriminellt, det andra är om inte tillåtet så i alla fall betydligt mindre allvarligt, och man riskerar inte åtal eller avsked.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-07-13 15:36:04 följande:
    Nej, om ungen rotar fram nått och blir skadat på grund av det så är det definitivt föräldrarnas fel som inte tog han om ungen och/eller inte har lärt den bättre.
    Samtidigt som dom flesta slutar använda hjärnan så fort droger nämns och helt bortser från att några piller GÖMDA nånstans i nån låda är långt ifrån den största risken en unge blir utsatt för på hemmaplan.Kräks
    det är inte hans fel som har såna farliga saker hemma till att börja med?
  • Anonym (SSK)

Råder dig TS att anmäla detta till din mans chef. Det är allvarligt och absolut inte okej.

• Anonym
    DreamBitch skrev 2010-07-13 15:38:42 följande:
    Jag har förstått att du är drogliberal och det säger jag inget om. Det är jag med. Men jag har inte riktigt förstått hur du resonerar i vissa frågor. Hur kan du tycka att det är okej att någon tar medicin från någon som har fått den utskriven? Hur skulle du själv reagera om du ligger inne med svåra smärtor tex och någon tar din medicin så att du blir utan?
    Det gör jag inte, vad jag förstår så gör inte mannen det, han trixar med pappersarbete i efterhand och patienter FÅR medicinen dom skulle ha.
    Skulle aldrig försvara stöld av mediciner från dom behövande för sin egen nöje, det lämnar offer.
    Om han sedan får några piller att försvina vid kontrollräkning på kvällen rör mig inte speciellt mycket faktiskt, jag sätter ingen större vikt att han "stjäl" några piller i storlek med en nagel till en kostnad av några kronor.
    Isanje skrev 2010-07-13 15:38:53 följande:
    Så jag har inte rätt att få den medicin JAG behöver utan att en läkare tar medicinen jag behöver själv?
    Har jag inte rätt att det som står i MIN journal ska vara rätt?
    Har jag inte rätt att när JAG söker vård så ska läkaren som vårdar MIG vara vid sina sinnes fulla bruk?
    Ja på alla tre frågor,
    Du har däremot inte nån som helst rätt att kräva läkare som inte går på några mediciner alls, samtidigt så är drogbruk/medicinering inte likvärdigt med att inte vara "vid sina sinnens fulla bruk", det finns dom som använder mediciner/droger FÖR att fungera optimalt.
  • DreamBitch
    Anonym skrev 2010-07-13 15:49:00 följande:
    Det gör jag inte, vad jag förstår så gör inte mannen det, han trixar med pappersarbete i efterhand och patienter FÅR medicinen dom skulle ha.
    Skulle aldrig försvara stöld av mediciner från dom behövande för sin egen nöje, det lämnar offer.
    Om han sedan får några piller att försvina vid kontrollräkning på kvällen rör mig inte speciellt mycket faktiskt, jag sätter ingen större vikt att han "stjäl" några piller i storlek med en nagel till en kostnad av några kronor.
    Så jag har inte rätt att få den medicin JAG behöver utan att en läkare tar medicinen jag behöver själv?
    Har jag inte rätt att när JAG söker vård så ska läkaren som vårdar MIG vara vid sina sinnes fulla bruk?
    Ja på alla tre frågor,
    Du har däremot inte nån som helst rätt att kräva läkare som inte går på några mediciner alls, samtidigt så är drogbruk/medicinering inte likvärdigt med att inte vara "vid sina sinnens fulla bruk", det finns dom som använder mediciner/droger FÖR att fungera optimalt.
    Ett par kronor per dag ja. Men det blir en del på ett år.
    Jag skulle inte ha sagt något om han beställde sina tabletter via nätet och på så sätt betalade själv för sitt nöje men nu är det faktiskt skattebetalarna som får stå för notan. Stor eller liten spelar ingen roll. Vill man roa sig anser jag att man får betala för sitt nöje själv med.
  • Anonym (Hej!)
    Anonym skrev 2010-07-13 15:32:23 följande:
    Anonym (Hej!) skrev 2010-07-13 15:19:32 följande:
    I rest my case

TS vet var hennes toleransnivå går och det är INTE hon som tvingar någon att ljuga. Kom igen, du som är så bra på att vrida på saker och på att folk ska ta ansvar men itne för sitt missbruk? Skulle det vara hennes fel att hennes man ljuger *gäspar* om nu alla tar ansvar för sina handlingar så blir det bättre. Han ljuger, han stjäl och han använder droger som är starkt beroende framkallande för att inte tala om förändrar ens sinnestillstånd.

Så det är hennes fel ATT HAN ljuger för henne? för hon tjatar om drogerna?
    Jobbets fel att han stjäl eftersom det finns 'tillgängliga' droger att stjäla?
    och alla tar ju 'nyttiga' saker från jobbet(och det gör det ju rätt)?
    Stressen på jobbets fel att han måste stjäla den så han kan stå ut där?
    Och jobbets stressighetsfaktors fel att han drogar? och lite hennes fel som tjatar om att han inte ska vara påvärkar i hennes närhet så hennes tjat gör att han behöver landa lite extra?

Mao är han ansvarsfri och det är alla andras fel att han gör som han gör. Stackars man, så missförstådd och ensam. Han har ju inte ens ett val?!
    Jag vet inte om han missbrukar, det är snarare såna antaganden jag protesterar emot.
    Bråkar hon och ställer orimliga krav på sin partner så kan inte bråken hängas på annan än den som startar dom.
    Jag tänker inte ens kommentera det där med att stjäla längre, undrar om ni som tjatar om den detaljen aldrig har tagit nått från jobbet själva eller ovilkorligt anmäller alla som "råkar" ta med sig nått litet.
    Jag får nog säga att du sätter mina små grå i massor med jobb och att dina åsikter är något provocerande. Jag har lärt mig ytterligare argument för mina åsikter i diskussion med dig och det tackar jag för och för att din ton till mig är hövlig. Jag förväntar mig iof det eftersom jag har den mot dig också.

För övrigt så 'råkar han inte' ta med sig någt litet även om pillret rent massamässigt är litet. Utan en förskriven medicin som det inte är helt lätt att smussla ut.. dessutom vid upprepade tillfällen.

Jag tror inte alls han är en dålig människa men jag tror att hans fru som han har barn med, som känner honom sen många år ser att han inte mår bra, ser en hel del varningssignaler och försöker hjälpa honom nu. Utan att det för den delen är någon moralpanik.

Dags att logga.
  • Isanje
    Ja på alla tre frågor,
    Knappast denne läkare eller hur? Om en läkare gett recept och han hade behövt det för att fungera optimalt så fine,men en läkare som stjäl för att kunna bruka,hell no.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-07-13 15:40:40 följande:
    anonym, om han inte missbrukar, vad gör han då?
    använder det rekreationellt?
    hemmedicinerar?
    igen, varför då inte gå den korrekta vägen och gå till en läkare? vilka skäl kan du se som motiverar det?
    Konsumerar?
    vet ej
    vet ej
    Finns en möjlighet för bägge delar och ingen av dom behöver innebära nått negativt.
    Vet ej, fråga han varför han väljer det tidsnåla alternativ och tar vad han behöver från jobbet utan att sitta i timmar hos olika läkare för att tigga till sig tabletter
    Anonym skrev 2010-07-13 15:44:46 följande:
    det är inte hans fel som har såna farliga saker hemma till att börja med?
    Förstår inte ens vad du försöker komma till.

Men men ni får tjafsa vidare själva en stund .. måste gå ut och handla så man orkar bemöta idiotin på kvällen.
  • DreamBitch
    Isanje skrev 2010-07-13 15:53:20 följande:
    Knappast denne läkare eller hur? Om en läkare gett recept och han hade behövt det för att fungera optimalt så fine,men en läkare som stjäl för att kunna bruka,hell no.
    TS man är väl ändå sjuksköterska. Vore han läkare hade han knappast stulit så mycket medicin. Då hade han skrivit ut det till sig själv.
  • Sara62

Om patienterna får den medicin de ska ha måste det ändå tas någonstans ifrån, om han ska ha själv också.
    Det går inte att trixa bort narkotikaklassade mediciner.
    De kontrollräknas alltid. Om det finns 200 tabletter på måndag morgon och det gär åt 20 tabletter om dagen till olika patienter, så ska det finnas kvar 100 stycken på lördag morgon. Gör det inte det så kommer det så småningom att utredas.
    Det är inte så att man alltid kontrollräknar åt sig själv och kan få tabletter att "försvinna".

Svar på tråden min man stjäl narkotika från jobbet..