• Anonym (hur hjälpa?)

min man stjäl narkotika från jobbet..

min man stjäl narkotika från jobbet, jobbar som ssk... jag har vetat i ett par år och alltid försökt få honom att låta bli, han har lovat flera ggr o hävdar att han ej är beroende, men nu har jag ledsnat då han sviker gång på gång o fortsätter stjäla. vad ska jag göra? jag vill hjälpa honom, men så fort jag tar upp att jag vill berätta för någon så blir han jätteförbannad o känner sig hotad av mig säger han. han skulle aldrig erkänna detta utan det verkar som han behöver bli upptäckt.. men de e ju väldigt svårt då det handlar om små mängder vid många tillfällen....
    nån som varit i liknande sits? tips? 

• Svar på tråden min man stjäl narkotika från jobbet..
  • Sara62
    Anonym skrev 2010-07-13 15:32:23 följande:
    Jag vet inte om han missbrukar, det är snarare såna antaganden jag protesterar emot.
    Bråkar hon och ställer orimliga krav på sin partner så kan inte bråken hängas på annan än den som startar dom.
    Jag tänker inte ens kommentera det där med att stjäla längre, undrar om ni som tjatar om den detaljen aldrig har tagit nått från jobbet själva eller ovilkorligt anmäller alla som "råkar" ta med sig nått litet.
    Det är mycket rimligt att anta att personen i fråga har ett missbruk, då han stjäl patienternas medicin på jobbet trots att han borde vara väl medveten om att han riskerar sin anställning.
    Om han behövde medicinen i fråga av medicinska skäl skulle han få den utskriven av sin egen läkare.

Du kan inte jämföra att ta med sig ett gem eller en penna hem, med att ta receptbelagd, beroendeframkallande medicin från patienterna. Det senare är kriminellt, det andra är om inte tillåtet så i alla fall betydligt mindre allvarligt, och man riskerar inte åtal eller avsked.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-07-13 15:36:04 följande: