• Dalkulla74

Söker tips på bra barnfamiljhotell på Mallis

Vi spanar efter resa till Mallis i slutet av augusti men kan inte bestämma oss för något hotell. Tror vi bestämt oss för att det blir Alcudia denna gången men har inte bestämt det heller .

Någon som vill tipsa om bra barnfamiljhotell?

Kruxet är att mer än hälften går bort för vi kan inte ha ett vanligt dubbelrum utan _måste_ ha en lägenhet med pentry för att fixa specialmaten till barnen (multiallergiska). Sen vill vi ha nära till havet, lugnt område med men faktiskt viktigast att det finns barnpool (snacka om att man förändras när man får barn ).

• Svar på tråden Söker tips på bra barnfamiljhotell på Mallis
  • Puls

Har inte Mallis Vingresort, där borde det vara ordentligt planerat, jag tänker att det kan kännas tryggt.
    Dom har väl både lägenheter i olika storlekar och barnpooler.
    Plus en hel del annat som en barnfamilj kan tänkas uppskatta.

Ha en skön semester. :)

• Dalkulla74

Puls: Jo det finns Sunwing resorter och det är nog de som ligger bäst till med . Varför jag slängde ut frågan här var för att ev få tips på specifika hotell där många varit nöjda. Eller kanske tvärt om, hotell som verkat bra i katalog/på nätet men som inte alls var så i verkligheten så vi kan räkna bort dem.

Pappa G: Näe vi tittar på samtliga arrangörer. Det är hotell, läge och pris som avgör vad vi väljer. Men vad det verkar så har Ving just nu flest hotell med bra priser.

• Pappa G

Gällande Ving och Alcudia. så finns ju lägenheter på bl.a. Sun Garden Viva Sunrise och Sun Garden Sea Club.
    Jag har bott på båda. Ligger nära varandra, med kort gångavstånd till stranden. Sea Club är lite lugnare, och med mindre byggnader.

Dock finns det väl risk att det är ganska fullbokat redan för ankomst i augusti..

• Dalkulla74

Pappa G: Tack för dina tips ! Viva Sunrise har "lägenhet mot trädgård" kvar och  på Sea Club finns bara de som heter "2-rumslägenhet" kvar (inga ORKIDÈ). Vilken hade du då valt om man enbart tänker på själva boendet, "utsikt" från lägenheten och lugn för barn (1år) som ska sova middag inomhus medans föräldern kanske vill sitta i solen på balkongen ?

Vi är ju sånna som alltid väljer så lugnt ställe som möjligt men med tanke på vår son som är 5år så verkar ju kanske Viva Sunrise roligare med piratskepp vid pool och hoppborg.

Kvällsunderhållningen, är den sen och störande på något av ställena tro? Tänker nu igen på sovande kottar som vi inte gärna vill ska vakna efter nån timmes sömn.

Vet du om det finns det någon större mataffär (där inhemska handlar) i närheten? Det är egentligen inte alls något måste (vi tänkte ta hyrbil för bla den sakens skull) men skulle helt klart underlätta då vi måste köpa råvaror och laga maten själv. Funkar alltså inte att handla i små supermercados då de sällan har oprocessad mat.

Jättetacksam om du tar dig tid och ork i värmen och svarar

• Pappa G

Som jag skrev, så är ju Sea Club betydligt lugnare. Det är ju nästan bara tvåvåningsbyggnader, med grönytor/pool mellan. SunRise är ju en stor "hotellbyggnad" med ett stort poolområde "i trädgården". Där är det aktiviteter från morgon till kväll (inkl. kvällsunderhållning). Inget lugn på balkongen m a o. Två ganska olika upplägg alltså.

Hela Puerto d'Alcudia är ju en semesterort, i stort sett utan någon fast boende lokalbefolkning.
    SeaClub hade en väldigt liten affär, medans den på SunRise är något större. Det finns en del svenska produkter, men i era ögon är nog utbudet begränsat. På vägen söder ut, mot CanPicafort finns det en något större supermercado, men om de har vad ni söker är ju en annan femma..?

Vad är det mer konkret ni behöver i matväg?

• Dalkulla74

Pappa G: Tack igen för info . När man läste om de båda hotellen så uppfattades nästan Sea Club som det med mer störande underhållning och trafik så det var bra att veta att det är lite lugnare som det även ser ut att vara på bild med de mer radhusliknande längorna.

Det är inget stort problem om det inte går att handla mat i närheten. Vi kommer med största sannolikhet ha bil under minst halva tiden vi är där (2 veckor). Vi har varit på ön flera gånger tidigare så vi kommer nog att hitta något bra ställe att handla på . När det gäller maten så ska den vara fri från allt vad mjölk heter, ägg, soja, en del E-ämnen (konserveringsmedel mm), röda saker mm så när vi ska äta tex köttfärssås så går det inte att gå och köpa en färdig burk utan vi behöver köpa ren köttfärs, ta med oss havreprodukter för att få den såsig, skippa tomater och ha andra grönsaker och örter som smak istället osv. Inget jobbigt för oss som är van att leva så annars med men man är ju beroende av att hitta färska råvaror som kött och fisk och grönsaker och sen krydda och tillaga den själv. Vi är mer rädda för att ha övervikt när vi reser UT än när vi åker hem eftersom vi får släpa X liter havremjölk mm . Måste ta och kolla upp det med Arlanda förresten vad som gäller när man vill ha med sig specialkost. Sist vi reste så hade vi inte fått besked om alla allergierna så då hade vi bara ett gäng barnmatsburkar i väskan.

Oj det blev ett långt utlägg om maten, men då vet du hur det ligger till iaf

• Dalkulla74

Hotellet  SunGarden Viva Bahia ligger direkt på stranden. Någon som varit på det hotellet? Lägenhetsvarianten som finns kvar kallas "2-rumslägenhet med balkong eller terrass".

• Dalkulla74

Nu är resan bokad, det blev Viva Bahia 2 veckor

• Pappa G

Då får vi önska trevlig resa!

Jag har varit på VIVA Bahia en gång, men aldrig bott där..

• Dalkulla74

Tack pappa G! Vi hoppas det ska bli bra så klart . Nyfiken som jag är, vad var det som gjorde att du besökte Viva Bahia? och vad tyckte du?

• Pappa G

Jag var där i affärssyfte..
    Det är några år sedan så jag minns inte riktigt min uppfattning, mer än att det var en stor anläggning i ett område som exploaterades hårt just då.

• HeartsOnFire

Vi bodde på Alcudia Pins förra året och vi är väldigt nöjda med hotellet. Tror att det ligger precis bredvid Viva Bahia.

• zipps

Hej

Vi var på Viva Bahia i juni förra året och skall tillbaka i augusti. Tycker det var super för våra behov.
    Tre barn 9.8 och 4 och i år är de ett år äldre...
    Hade hyrbil och brukade handla på Supermercadon PappaG nämnde. Finns också en liten butik på hotellområdet.

Aktiviteterna slutar runt 22 på kvällen därefter knäpptyst. Mina barn sov iofs inte vid aktivitetsdags men vi störde oss inte. Bodde på andra våningen. Rent och fräscht.

• Dalkulla74

Kul att höra Zipps att ni trivdes så bra att ni åker tillbaka ! Vi kanske ses där då i augusti !

• Dalis

Hej, hittade min (har bytt nick)  gamla tråd och ser att jag aldrig skrev hur vi hade det på Mallis på Viva Bahia .

Ville berätta för alla er som funderar på att åka dit och bo där att det verkligen var toppen! Mina barn vill dit igen och då har det ändå gått över 2 år sedan men till och med dottern som då var knappa 1,5år minns och vill tillbaka till "Maaorka" och piratpolen

Vi funderar nu på att åka dit kommande sommar! 

Svar på tråden Söker tips på bra barnfamiljhotell på Mallis