Inlägg från: Ogabinne |Visa alla inlägg
  • Ogabinne

Rosa rum till 5 årig pojke?

Hej!

Jag har en pojke på 5 år här hemma som sedan han var 2-3 år tokälskat rosa och lila. Alla gånger han väljer färg på saker slutar det med rosa eller lila. Jag har absolut inga problem med det, utan uppmuntrar honom istället att det är okej att älska vilken färg man vill. Tex frågade han varför han inte fick välja den rosa sparkcykeln eftersom det bara var en flicka på det paketet, och på det blåa paketet en pojke. Hans cykel är lila, han har flera rosa plagg och han sover i nattlinne eller ingenting. Han älskar rosa, lila och hello kitty, precis som han älskar dödskallar och blixten mcqueen.

Nu till frågan. Vi ska göra om i hans rum och eftersom han fortfarande vägrar sova i sitt eget rum tänkte jag låta honom få välja hur allt ska se ut därinne i den mån det går, för att förhoppningsvis få honom att trivas mer därinne och gärna sova där om nätterna också.

Som kanske redan förstått, han vill ha rosa.

Det enda jag är lite rädd för är att han snart är så pass stor att barnen som blivit uppfostrade till att pojkar inte FÅR ha rosa, kommer göra så min son skäms över sitt rosa rum och inte längre vill ha det. Det är nog det jag är mest rädd för.

Vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Rosa rum till 5 årig pojke?
  • Ogabinne

Smart! Jag tänkte aldrig så långt mer än att vi pratat om färgen på väggarna och att den skulle vara rosa. Om jag förklarar för honom att väggar och möbler kommer bli vita men att han får välja rosa på allt annat han vill i rummet så borde han nog bli glad. Och sådant är ju som sagt inte så mycket jobb att byta ut när/om han skulle ändra sig i framtiden. Smart smart!

Svar på tråden Rosa rum till 5 årig pojke?