• Blinkaa

Andningslarm, räddat ditt barn?

Undrar, ni som har andningslarm till era barn, har det räddat ditt barn från plötsligspädbarndöd? Hur länge har ni era larm, längre än risken för plötsligspädbarnsdöd? Varför i så fall?

Man kan ju behöva dom för att ens barn är prematur eller på annat sätt medicinskt beroende av att ha dom..

Carpe Diem
  • Svar på tråden Andningslarm, räddat ditt barn?
  • Modgun

Våran bvc läkare sa att alla barn gillar inte att sova på rygg utan de vill sova på mage. Och då rek hon ett andningslarm

• Modgun
    Modgun skrev 2010-07-12 07:14:34 följande:

Våran bvc läkare sa att alla barn gillar inte att sova på rygg utan de vill sova på mage. Och då rek hon ett andningslarm

Blev lite fel.
    Det finns de barn som vill sova på mage och då får man använda andningslarm.
  • Nomaden

Japp, vi har lyckats rädda både son och dotter tack vare larm. Sonen hade garanterat dött utan sitt larm. Han hade inget från början men jag upptäckte att han slutade andas i min famn när han var någon vecka gammal. Sen fick vi larm med oss från sjukan.

Vi hade larmet längre än vad vi behövde enligt läkaren men jag var för nojjig för att släppa det helt enkelt efter allt vi varit med om.

• Blinkaa
    Nomaden skrev 2010-07-14 19:43:29 följande:
    Japp, vi har lyckats rädda både son och dotter tack vare larm. Sonen hade garanterat dött utan sitt larm. Han hade inget från början men jag upptäckte att han slutade andas i min famn när han var någon vecka gammal. Sen fick vi larm med oss från sjukan.

Vi hade larmet längre än vad vi behövde enligt läkaren men jag var för nojjig för att släppa det helt enkelt efter allt vi varit med om.
    Jag förstår att det var svårt att släppa taget om larmet för så kände jag med när vi skulle sluta använda våraqt till min yngsta som vi hade till..
    Carpe Diem
  • Fatima89
    Blinkaa skrev 2010-07-12 06:00:59 följande:
    Undrar, ni som har andningslarm till era barn, har det räddat ditt barn från plötsligspädbarndöd? Hur länge har ni era larm, längre än risken för plötsligspädbarnsdöd? Varför i så fall?

Man kan ju behöva dom för att ens barn är prematur eller på annat sätt medicinskt beroende av att ha dom..
    vi hade inte något till stora pojken (född fullgången) utan gick på att han
    skulle ligga på rygg el sida, tills han blev 6mån.

men vi hade andningslarm på lillkillen då han kommit hem från neo,
    men det är ju pga att han är född premature och hade dimpar och även
     hade oxygen vid det tillfället, kan lova att det versta som finns är att vakna
    mitt i natten av det larmet , då man flyger upp ur sängen och skall "väcka"
    lillkillen. men tack gud att det finns dessa aparater.

man skall nog inte gå till över drift med dess apparater, men om du vill kunna
    sova lugnt el kunna ha bebisen på mage i bland, så rekomenderas dess...
  • Nomaden
    Blinkaa skrev 2010-07-15 00:42:23 följande:
    Jag förstår att det var svårt att släppa taget om larmet för så kände jag med när vi skulle sluta använda våraqt till min yngsta som vi hade till..
    Jo, det är inte ovanligt att man känner så heller. Det är därför sjukhusen inte vill låna ut larm i första taget heller.....det finns faktiskt kuratorer som jobbar med föräldrar som blivit beroende av larmen :-S
  • Blinkaa

Ja jag vet, vi fick information om det av kuratorn på sjukhuset men så långt behövde det inte gå för oss men det var jobbigt att ge upp det o därför funderade jag mycket på dom som skaffar det fast det inte behövs.. Varför man gör det.. Ja, jag vet inte. Jag blev förvånad bara att så många *icke-sjuka barn* hade det..

Carpe Diem
Svar på tråden Andningslarm, räddat ditt barn?