• Novelli

Fostervattensprov

Hur många av er som är över 35 och speciellt ni som är runt 43, som jag, valde att göra fostervattensprov? Hur länge fick ni vänta på svar och fick någon av er/någon ni känner missfall efteråt? Får man alltid reda på könet eller måste man tjata sig till det?

Jag är så himla orolig för att få missfall, så onödigt. Samtidigt känner jag mig tvungen eftersom jag är 43. Risken är 1/26 sägs det. Jag har alltid sett minst 10 år yngre ut än vad jag är men det hjälper ju inte då jag verkligen är 43 inuti Skäms

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-19 15:54
    2010-07-19 Fick precis reda på att jag måste vänta en vecka till på att få göra FVP eftersom deras ultraljudsapparat är sönder. Frågan är hur lugnt man måste ta det efteråt? Måste man ligga till sängs eller går det bra att vara ute på stan. Tänkte göra Varberg när jag ändå är där. Vad har ni för erfarenhet efter ett FVP?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-13 18:24
    Idag fick jag svaret på FVP och det var NORMALT... Kan man bli lyckligare?

• Svar på tråden Fostervattensprov
  • Shasti
    anne h skrev 2010-07-14 22:26:14 följande:
    "ändå får göra FVP"?
    Du får göra det oavsett KUB eller ej, du är såpass gammal..
    Jag skulle om jag var orolig för att få barn jag inte vill ha göra MKP direkt, inte vänta på FVP, inte gå via KUB utan ta MKP så snart jag finge.
    (fast nu är jag inte orolig, jag skulle ta emot det barn jag fick oavsett märke/modell, men det är jag det..)
    Jag tror ts menar att hon kommer att få så dåliga siffror att hon blir tvungen att göra FVP trots KUB:en, men det kan man inte alls veta, så jag tycker det är konstigt att din bm kan uttala sig så. Sök på kub här på familjeliv tex så får du se massor i din ålder som får jättebra siffror.
  • anne h
    Novelli skrev 2010-07-14 22:34:08 följande:
    MKP verkade vara så krångligt enl bm. Dessutom är missfallsrisken större...Skäms
    nya siffror säger att missfallsrisken är densamma för de båda.

Med MKP får man flera veckor till på sig, jämfört med FVP. Kan vara skönt i det läget om man väljer att avbryta.

MKP är inget krångligt, det utförs dagligen. Fråga igen, men fråga någon som vet. (inte här i tråden, eller på FL utan IRL tex din läkare)
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Novelli
    anne h skrev 2010-07-16 13:47:02 följande:
    nya siffror säger att missfallsrisken är densamma för de båda.

Med MKP får man flera veckor till på sig, jämfört med FVP. Kan vara skönt i det läget om man väljer att avbryta.

MKP är inget krångligt, det utförs dagligen. Fråga igen, men fråga någon som vet. (inte här i tråden, eller på FL utan IRL tex din läkare)
    Nu är jag ju redan i vecka 15 och gör provet på tisdag.
  • anne h

ah. men då slipper ni vänta mer iaf.
    Hoppas att provet ger det resultat ni önskar.

• Novelli

Tack, det hoppas jag också så innerligt. Det skulle vara svårt att avbryta nu när jag känt sparkar.

• Stora Havet
    Shasti skrev 2010-07-12 12:48:59 följande:
    Har du funderat på KUB? Så gjorde jag - gjorde först KUB-testet och utifrån det bestämde jag mig om jag skulle göra FVP eller ej. Vi fick så bra siffror på kub-en så jag skippade fvp-n.
    Så gjorde jag också. Först KUB och om resultatet blev oroväckande skulle jag ha funderat på FVP, men jag ville absolut inte riskera missfall. KUB:en gick bra.
  • Novelli
    Stora Havet skrev 2010-07-19 00:06:18 följande:
    Så gjorde jag också. Först KUB och om resultatet blev oroväckande skulle jag ha funderat på FVP, men jag ville absolut inte riskera missfall. KUB:en gick bra.
    Som sagt, bm tyckte jag var för gammal för kub och nupp. Hon trodde det skulle visa dåliga värden och att jag skulle få göra FVP till slut ändå och jag håller med. Jag vill ändå veta könet. Skrattande I morgon gäller det. Har planerat lugn och ro resten av veckan uti fall att... Cool
  • Shasti
    Stora Havet skrev 2010-07-19 00:06:18 följande:
    Precis så resonerade jag också. Och ändå fick jag omkring 650 på KUB:en, läste sen om en massa tjejer i min ålder som hade fått så bra siffror som runt 10 000.

Ts, jag förstår att du har bestämt dig, men vill bara påpeka for the record att BM omöjligt på förhand kan veta hur dina KUB-resultat kommer bli enbart utifrån din ålder, och som sagt, det finns massor med kvinnor omkring 40 som får hur bra siffror som helst. (och även yngre som får dåliga siffror).
    Håller hur som helst tummarna för att svaret ska bli bra.
  • Topdog

Själv resonerar jag som så att riskbedömningen vid NUPP/KUB som alleles utmärkt och tillräcklig. Första gången hade jag en risk på 1/20000. Jag är då i en grupp på 20000 gravida kvinnor och endast EN av oss kommer att få ett barn med trisomi 13, 18 eller 21. Försvinnande liten risk i min värld.

Andra gången fick jag ett värde på 1/4600. Även här kännde jag att om man raddar upp 4600 kvinnor och endast en av oss kommer att få ett barn med dessa tre kromosomskador så är risken ohyggligt liten för att det är just mitt barn som drabbas.

Båda dessa graviditeter resulterade i sena missfall. vid en eventuell ny graviditet kommer det att bli KUB/NUPP även då. Är värdena riktigt dåliga, så väljer jag nog att gå vidare med FVP, men det kommer att bli en vånda pga min missfalls historik.

• anne h
    Topdog skrev 2010-07-25 15:46:23 följande:
    Själv resonerar jag som så att riskbedömningen vid NUPP/KUB som alleles utmärkt och tillräcklig. Första gången hade jag en risk på 1/20000. Jag är då i en grupp på 20000 gravida kvinnor och endast EN av oss kommer att få ett barn med trisomi 13, 18 eller 21. Försvinnande liten risk i min värld.

Andra gången fick jag ett värde på 1/4600. Även här kännde jag att om man raddar upp 4600 kvinnor och endast en av oss kommer att få ett barn med dessa tre kromosomskador så är risken ohyggligt liten för att det är just mitt barn som drabbas.

Båda dessa graviditeter resulterade i sena missfall. vid en eventuell ny graviditet kommer det att bli KUB/NUPP även då. Är värdena riktigt dåliga, så väljer jag nog att gå vidare med FVP, men det kommer att bli en vånda pga min missfalls historik.
    Det ÄR trots allt en riskbedöming, en gissning, inget annat.

Jag känner flera som fått MKT bra siffror och sedan visade det sig att barnen har DS iaf.  Då avstår jag hellre från dessa riskbedömningar som inte ger annat än en gissning.
Svar på tråden Fostervattensprov