• LinaTed

Prematur född i vecka 24??

Jag är gravid i vecka 24 och oroar mej för att bebisen vill komma ut alldeles för tidigt. Rynkar på näsan
    Hur stor chans har bebisen att överleva om den föds nu?
    Är de nån som har eller haft en prematur född i vecka 24? Hur gick de?

♥Emilia 090321 ♥ ♥ Bebis nr 2 påväg, BF 101026♥
  • Svar på tråden Prematur född i vecka 24??
  • Echidna

Varför är du rädd att babyn föds i v 24? Om babyn är på väg nu så gör de allt för att stoppa förlossningen och sen får du förmodligen ta det väldigt lungt resten av graviditeten. Enligt min sambo så är det stor chans att babyn klarar sig om den föds i v. 22. Och ja, han har googlat och läst mkt på internet ang graviditeter odyl.

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.
  • LinaTed
    Echidna skrev 2010-07-13 00:05:55 följande:
    Varför är du rädd att babyn föds i v 24? Om babyn är på väg nu så gör de allt för att stoppa förlossningen och sen får du förmodligen ta det väldigt lungt resten av graviditeten. Enligt min sambo så är det stor chans att babyn klarar sig om den föds i v. 22. Och ja, han har googlat och läst mkt på internet ang graviditeter odyl.
    Tack för ditt svar. Du kan läsa om varför i denna tråd www.familjeliv.se/Forum-2-114/m53462027.html
  • Echidna

Jag tycker du ska ringa din bm imorgon och prata m henne. Anser hon att det finns en risk så kommer hon att skicka dig vidare. Ingen här på Fl kan säga om det är risk eller inte. Självklart så gör ditt bb all för att stoppa en förlossning nu om de kan, ju längre de kan stoppa den desto bättre. Oroa dig inte utan ta det lungt tills du har pratat m bm.

• LinaTed
    Echidna skrev 2010-07-13 00:22:41 följande:
    Jag tycker du ska ringa din bm imorgon och prata m henne. Anser hon att det finns en risk så kommer hon att skicka dig vidare. Ingen här på Fl kan säga om det är risk eller inte. Självklart så gör ditt bb all för att stoppa en förlossning nu om de kan, ju längre de kan stoppa den desto bättre. Oroa dig inte utan ta det lungt tills du har pratat m bm.
    Ja jag ska ringa henne imorn men hon är så svår att få tag på, går nästan inteObestämd Vi har kris här med barnmorskor, har endast 1 som ska ta hand om alla då 2 st har sagt upp sej, så de är väääldigt svårt att få tag i henne. Därför frågade jag här först, om de va nån som kanske kände igen sej eller så. Om jag inte får tag i min bm imorn så ringer jag förlossningen å hör va dom tycker.

Bebisen sparkar å verkar må bra iaf så jag kanske oroar mej i onödan, men man oroar sej ju för allt nu för tidenDrömmer
  • Echidna
    LinaTed skrev 2010-07-13 00:28:57 följande:
    Ja jag ska ringa henne imorn men hon är så svår att få tag på, går nästan inteObestämd Vi har kris här med barnmorskor, har endast 1 som ska ta hand om alla då 2 st har sagt upp sej, så de är väääldigt svårt att få tag i henne. Därför frågade jag här först, om de va nån som kanske kände igen sej eller så. Om jag inte får tag i min bm imorn så ringer jag förlossningen å hör va dom tycker.

Bebisen sparkar å verkar må bra iaf så jag kanske oroar mej i onödan, men man oroar sej ju för allt nu för tidenDrömmer
    jag tror du oroar dig i onödan men du ska absolut prata med någon - om inte annat för att få höra att du oroar dig i onödan Flört. Och ja, får du inte tag i bm - ring förlossningen. Lycka till och hoppas du får gå gravid längre än 24 veckor.
  • Zelmilainen

har för mig att man brukar räkna att from v24 ska barnet klara sig, men att man ibland kan klara av att rädda barnet tidigare. men varför denna rädsla?

Vill ha bebis nuuu!!!
  • Sunkiissed

Hej!

Mina tvillingar föddes för ca 11 månadersen i v24.
    De vägde ca 650g & var 31 cm långa.

Vi fick ligga på sjukhus i 3 månader, 12 veckor precis.

Att få så tidigt är det värsta jag varit med om, läkarna berättade att det är ca 50%chans att de överlever & att skador på barnet är väldigt vanligt.

För oss gick det bra, de är som vilka bebisar som hellst nu, de är 7 månader korrigerad ålder för ja, man måste korrigera när man tänker på vikt & utveckling & det kommer man få göra tills de är 2-4 år .

Det kan gå bra, men också dåligt..

Om du vill läsa lite & så, så har jag en blogg. Eller undrar något annat.

Lycka till! Kram!

• Emmy K
    Dessvärre stämmer det inte att barnen har en "stor" chans att klara sig i vecka 22. Din sambo får gärna lägga in länkar till var han har läst detta. Sedan är det lite olika hur man menar med vecka. En del säger vecka 22 och menar vecka 21+1 - 22+0, andra menar vecka 22+0 - 22+6. BM brukar räkna på det förstnämnda sättet och sjukvårdpersonal + prematurföräldrar på det sistnämnda. (Rätta mig nu ni andra prematurmammor om jag har fått det om bakfoten.)

Man försöker aldrig klara barn i vecka 21+x och endast i enstaka fall i vecka 22+x. I vecka 23+x har barnen ungefär en chans om 50-60% att överleva idag. Många av de som överlever får skador som bl.a hjärnblödningar, CP-skador, synfel m.m. Läkare är rörande överens om att man sannolikt inte kommer kunna rädda barn rutinmässigt tidigare än vecka 22+ / 23+ eftersom lungorna är allt för outveklade innan dess. Även om de blir intuberade (respirator) så måste det finnas lungblåsor för att blodet skall kunna syresättas.

Jag är mamma till tvillingar födda i vecka 23+5. De är bland de tidigaste överlevande tvillingarna. Tvillingar har alltid sämre utgångsläge än enlingar.

LinaTed, jag vill absolut inte skrämma dig utan jag vill bara att alla skall förstå att det inte är en dans på rosor när man föds efter en halv graviditet. Det finns liksom en vits med att graviditeten är 40 veckor lång. Du är inne i vecka 24 nu och har gått en vecka längre än vad jag gjorde. Varje dag som ditt barn stannar i magen gör skillnad i de här tidigaste veckorna. Jag håller tummarna för dig och ditt barn. 
  • LinaTed

Tack för alla era svar. Idag känns de bättre. Trodde jag började få värkar igår eftersom jag blev jätte dålig i magen å fick jätte ont i ryggen å svanken, plus massa sammandragningar. Idag har jag inte ont men bebisen har inte rört sej på hela dagen, förutom en puff imorse.
    Pratade med förlossningen å dom sa att jag fick komma in på en kontroll, tyvärr har jag inte en enda möjlighet att ta mej in till förlossningen idagRynkar på näsan Men jag skulle få komma imorn.

Fast nu fick jag nyss massa hårda sparkar från bebisen =) Så den mår nog bra =)  Den kanske bara är trött i den här värmen som alla vi andra Drömmer Men ska åka in på kontroll för säkerhetsskull.

• Milla och barnen
    Både du och din sambo ska nog vara mer källkritiska. Bebisen klarar sig inte om den föds i vecka 22.

Kom ihåg att det inte bara är veckan man föds i som är avgörande för om man överlever eller ej.
Svar på tråden Prematur född i vecka 24??