• Fågel blå

Rasistisk nära släkting

Hej.
    Vi har valt att inte umgås mer än vid högtider med min bror eftersom vi är så otroligt olika. Det mest avgörande för detta beslut är att han har vissa rasistiska åsikter. Främst verkar han vara emot invandrare med en annan hudfärg än vit (att hans bästa kompis är andra generationens invandrare från Danmark bryr han sig inte om).

Vi har precis börjat utredningen och jag är orolig att detta kan se negativt ut i utredarens ögon. Detta innebär ju att vi inte har en bra relation till mitt syskon. Det innebär också att det finns en person i vårt framtida adoptivbarns närhet som är rasistisk (dock kommer de inte träffas mer än i nödfall).

Ska jag berätta om detta för utredaren eller ska jag bara säga att vi träffar min bror lite då och då men lägga fokus på att berätta om de underbara släktingar och nära vänner som faktiskt ingår i den innersta kretsen? Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Rasistisk nära släkting
  • Vildrosen

Om utredaren frågar hur nära relation ni har så skulle jag sagt att "min bror träffar vi bara vid familjehögtider". Du behöver ju inte gå in på orsaken. För jag antar att ni kommer begränsa umgänget och skydda ert barn från ev påhopp de få tillfällen i möter dem, så hans rasism borde ju inte påverka er möjlighet att adoptera. Man behöver inte ha mycket kontakt med syskon, vissa har ju inte ens syskon. Bara ni har ett bra nätverk i övrigt så räcker det. Och rasism måste ni kunna hantera för det stöter man på ibland tyvärr. Så om det kommer på tal vid utredningen, så berätta hur ni ser på detta med rasism, hur ni kommer hantera det, oavsett var och från vem ni möter det.

• Katten Janson

Jag skulle inte berätta orsaken till den svala kontakten om inte utredaren "tvingar" en. Vår syn på utredningen var att de skulle få veta det de måste veta men jag berättade inget i onödan.

• M2003

På vilket sätt är han rasistisk? Kanske kommer han att ändra sig totalt när han träffar sin nya släkting. Kanske upptäcker han att människans goda kvaliteter inte sitter i hudfärgen.  Jag skulle egentligen inte vara rädd för att vara uppriktig mot hemutredaren så länge andra i er omgivning är positiva. Det finns alltid en orm i ett paradis....

• ungkvinna81

Jag tycker inte att du ska berätta detta för utredaren!!!! du går miste om dina chanser ... kanske! sånna typ av problem kanske kan lösas med tiden....... det är inte din bror som kommer att växa upp barnet det är du... varför ska du berätta det för? Hur kan detta hjälpa dig? eller förbättre din situation? så what din bror har rasistiska tankar.... varför ska du blanda in detta in den adoption process? jätte konstigt om du gör det!

• sgt pepper

Nej, jag hade inte heller tagit upp det. kanske ni har en utredare som sen försöker formulera detta problem och hur ni löst det i er utredning som sen ska skickas iväg till utlandet. Lätt att det då uppfatttas som negativt. Nöj er med att säga att ni inte har så mycket kontakt.
    Lycka till.

Svar på tråden Rasistisk nära släkting