• Anonym

Är det bruden eller brudtärnan som får köpa klänningen?

En vännina till mig frågade mig i vintras om jag ville vara hennes brudtärna. Jag svarade ja och tänkte inte så mycket mer på det. Nu är det drygt 1 månad kvar tills hon gifter sig och igår när vi fikade säger människan "ja, det är bäst för dig att du börjar leta efter din klänning snart". Jag blev nästan lite snopen. Grejen är också det att hon ska ha en vit klänning med orange detaljer (jätte fin) och då vill hon att jag ska ha en helorange klänning på mig. Avskyr den färgen och känner inte att jag vill lägga ut så mycket pengar på att ha den en dag. Aldrig varit brudtärna förr och undrar vad det "normala" är. Är det oftast brudtärnan som får köpa sin klänning? kommer inte bli ett stort eller pampigt bröllop men vi kommer att vara i kyrkan med drygt 50 pers.

• Svar på tråden Är det bruden eller brudtärnan som får köpa klänningen?
  • längtar och väntar

Om bruden har krav på hur klänningen ska se ut tycker jag brudparet betalar, i övrigt tycker jag tärnan kan betala.

• mammaannika

Tycker som längtar och väntar. Min brudtärna tog en klänning hon hade hemma. Jättefint!

• Barbabok
    längtar och väntar skrev 2010-07-13 10:42:44 följande:
    Om bruden har krav på hur klänningen ska se ut tycker jag brudparet betalar, i övrigt tycker jag tärnan kan betala.
    Kan bara instämma. Så säger Ribbing med
  • Anonym (brud)

Har bruden krav på hur den ska se ut och vilka färger den ska ha så tycker jag det är bruden som ska betala. Mina tärnor betalade sina klänningar själva, men jag hade å andra sidan inga krav alls på hur de skulle se ut. De resonerade som så att oavsett om de hade varit tärnor eller inte skulle de ändå lagt ut pengar på ny klänning.  Jag skulle inte kräva en färg som orange som ändå är väldigt utmärkande. Och hur blir det om det blir fel orange?

• Clobberella

Om du får klä dig hur du vill (inom vissa gränser kanske) så bör du betala, du skulle ju ändå ha något fint på dig som gäst. Begär hon att du ska ha en väldigt specifik eller dyr klädsel så bör hon betala, eller så delar ni på kostnaden. Är det en klänning som du aldrig kommer att använda sen så tycker jag inte att du ska behöva betala för den. Men det låter också konstig att tvinga dig ha en färg du inte alls trivs i.

• Anonym

usch vad svårt..jag vet inte riktigt men jag skulle inte begära att min tärna skulle ha en klänning som jag bestämmer som hon ska betala för. När jag gifter mig och ska ha tärna så får den eller de personerna ha på sig vad dom vill, gärna i samma färg men om dom vill köpa ny klänning får dom göra det, jag skulle inte lägga mig i så mycket om jag ska vara ärlig! Men om jag kräver att min tärna SKA ha en viss klänning så får JAG betala för det.
    När min kompis gifte sig så hade hennes tre tärnor svarta klänningar, valfri stil och de flesta har ju svart klänning hemma så det var ju ganska lätt...

• Cecese

Instämmer med de andra att om bruden har krav på hur klänningen ska se ut så bör brudparet stå för kostnaden. I andra fall så kan nog tärnan stå för kostnaden. På vårt bröllop så tog tärnan en klänning hon redan hade och som passade. Färgerna på bröllopet var vitt, rosa och lila och hon hade en lila klänning som var jättefin. Vi betalade dock för att hon fick håret uppsatt istället.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂-08
  • Anonym

Tack för alla svar. Jag som alltid har trott att det är bruden som får stå för alla klänningar. Men hursomhelst så vill jag ändå inte köpa en orange klänning och jag vet inte hur jag ska lägga fram det. Bröllopet är snart och hon kommer inte ha råd att köpa min klänning också.

• Flissi

Min tärna kom med egna iden att ha folkdräkt så klänningsgrejen löste sig.

Men hon hade fått välja klänning själv & köpa den.
    Hade jag hittat nåt som jag bara "måste" ha på henne hade jag betalat.

• Anonym

kan du inte hyra en klänning i oragnse då bara över dagen?

Svar på tråden Är det bruden eller brudtärnan som får köpa klänningen?